Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lotteriansvarlig med tvilsomme hensikter


Gjest 128b2...e20

Anbefalte innlegg

Gjest 128b2...e20

Jeg har vært leder for en 17 mai komite der lederen i gevinstkomiten har oppført seg særdeles tvilsomt gjennom hele opplegget. Det toppet seg under helgen når han midt i trekningen tok med seg loddbøker og topp-premier hjem til seg selv og skyldte på at han var sliten og skulle ta trekningen senere (han snek seg vekk, så vi så ikke at han hadde dratt før det var for sent). En annen fra komiten dro hjem til  han for å hjelpe til med resten av trekningen, men da var han reist i grillselskap med familien. Jeg har bedt han om å legge frem bevis for at trekningen har funnet sted, men ikke fått svar fra han. Jeg har derfor på følelsen at han har delt ut disse premiene til venner og familie. Verdien på premiene ligger på 10 000 kroner.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre her da jeg ikke har bevis og håper at dere kan hjelpe meg med hva jeg kan gjøre. Vedkommende har siden november skapt mye hodebry og ikke gitt meg en eneste grunn til å kunne stole på han. Det siste jeg skrev var at kasserer trenger å gjennomgå vinnerlisten mot de som har kjøpt lodd for å se om de faktisk har kjøpt loddene. Jeg har dog ingen lover eller forskrifter å vise til annet enn regnskapsloven, men der finner jeg i grunn heller ikke noe spesifikt. 

Håper dere kan komme med noen greie tips til hva jeg bør gjøre her. Jeg er der at jeg vurderer anmeldelse, men jeg har ikke så mye å gå på. 

Kan også nevne at komiten er satt sammen av folk som bor i en liten bygd og vi har barn i samme klasse, så det er en liten plass vi bor på. 

Anonymous poster hash: 128b2...e20

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b629d...4af

Av erfaring vet jeg at folk flest blir ganske svett i toppen hvis man får noen vedkommende ikke kjenner til å ringe for og høre hvordan ståa er. Fremmede som stiller de rette spørsmålene får folk til å gjøre feil som fører til straff rimelig fort veldig ofte.

Anonymous poster hash: b629d...4af

Lenke til kommentar
Gjest b629d...4af skrev (2 minutter siden):

Av erfaring vet jeg at folk flest blir ganske svett i toppen hvis man får noen vedkommende ikke kjenner til å ringe for og høre hvordan ståa er. Fremmede som stiller de rette spørsmålene får folk til å gjøre feil som fører til straff rimelig fort veldig ofte.

Anonymous poster hash: b629d...4af

Den siste setningen din var ikke tydelig.

Men det å drive med noe tvilsomme lobbygreier av oppsøkende virksomhet er bare feigt og tilhører gjengmentalitet og kriminelle. Man skal ikke bruke frykt som et virkemiddel for å fremme sin sak. Aldri! Det bør folk ha seg for god til å gjøre. 

Tross alt; her har vi kun en side av historien. Det kan være en misforståelse. I en tvist bør alle ha lik rett på å fremlegge sin sak. 

Det riktige her er å varsle om sin mistanke. Et varsel kan man gi til ledelse, personer rundt omgivelsene, media eller politiet. 

Lenke til kommentar
Gjest 128b2...e20
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Gi et anonymt tips til lokalavisa. De elsker slike saker. 😃
Eventuelt ta en telefon til lederen av 17 mai-komiteen. Kanskje er vedkommende inhabil.

Veldig spesielt å gjøre seg til kjeltring i så offentlig grad for noen tusenlapper. Høres helt utrolig ut i grunn. 

Det er jeg som er lederen i komiten.

Hovedkomiten har møte om noen dager for å gjennomgå 17 mai, så vi blir nødt til å ta en diskusjon der. Vi har alle vært enormt oppgitt over vedkommende ved flere tilfeller. Feks kan han påstå at han har kalt inn til møte i gevinstkomiten, uten at dette stemmer. Han sier han har ringt rundt til foreldre som ikke har stilt opp, dette stemmer heller ikke. Det er heller han som ikke svarer når de ringer. Han har sier han skal møte opp på diverse møter, men kommer ikke. 15 mai rigget vi til for 17 mai, men han dukket ikke opp. Da viste det seg at han satt hjemme og så på kamp, mens de som var i komiten fikk jobben med å rote seg frem til hva som var opp og ned på gevinstene. Han hadde da en uke i forveien bekreftet at han skulle komme den 15 mai. 

Alt dette er jo små ting som hver for seg ikke har så mye å si, men når man setter det sammen blir det da heller tvilsomt. Mye løgner vi har klart å bevise, og han har også forsøkt å sette oss i hovedkomiten opp mot hverandre, uten å lykkes. 

Jeg skal drøfte alternativer for hovedkomiten. Om han ikke klarer å levere tilbake loddbøker, og ikke klarer å fortelle hvem som har vunnet, da frykter jeg dessverre det verste. 

Anonymous poster hash: 128b2...e20

Lenke til kommentar

Det er to forskjellige saker her da. Den ene er at han sluntrer unna. Da er det så enkelt at han ikke får flere oppgaver i den komiteen. Dere kaster han ut rett og slett. Det er helt naturlig å stille krav til folk, selv om det er frivillig arbeid.

Når det gjelder lodd, så må dere bare be om dokumentasjon på at trekning har blitt gjennomført. Hvis det ikke finnes noe dokumentasjon og det er grunn til å tro at har skjedd noe straffbart, så er politiet den riktige myndigheten. Ikke lokalavisa, ikke fremmede som ringer han for å spørre.

Lenke til kommentar

Sidan mistanken her er at gevinstane er underslått så er det politianmelding som er vegen å gå. 

Det vil likevel kunne være hensiktsmessig at komiteen sjølv undersøker litt meir. Har han gjennomført trekning og delt ut premiane? Har vinnarane kjøpt lodd? Kan du kontakte vinnarane for å høyre om premien er mottatt? Er det relasjon mellom den som er lotteriansvarleg og vinnerane? 

Det er også moglege at han ikkje har gjennomført i det heile tatt og at han fortsatt har premiane. Då kan løysinga være å kreve lodd og premiar tilbakelevert, og så gjennomfører komiteen ei ryddig loddtrekning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 128b2...e20

Jeg takker for fonuftige tilbakemeldinger og løsninger. 

To fra komiten møtte opp på døra og krevde at trekningen skulle finne sted der og da. Han svarte han hadde "glemt hele greia". Trekningen ble foretatt og vinnere annonsert. Alle premier og gevinster var også i behold. 

Heldigvis endte det bra. 

Anonymous poster hash: 128b2...e20

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...