Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Momentnøkkel: Forvirret


Anbefalte innlegg


Kjøpte denne momentnøkkelen på Jula. Den Norske bruksanvisningen ser grei ut, men forstår ikke helt det siste avsnittet under "vedlikehold", og trenger hjelp.
Det står:
ins_01.jpg.895994feeb29221aee1b91361e7825b4.jpg
Hele bruksanvisningen: 

Spoiler


scan0008.thumb.jpg.81e397cfb8d07f6d2e89ae93cebd7aa8.jpg

Det uklare for meg er:
Hva som skal gjøres; Hva eksakt er produktets "hode" i dette tilfellet som skal spennes fast? Og skal du dra håndtaket rundt og rundt hele veien, eller opp og ned flere ganger?

Når skal dette gjøres: Etter at man er ferdig og skal legge den bort, i såfall før eller etter du har avlastet fjæren? (avsnittet foran)
Eller er dette noe du skal gjøre før du skal bruke den på nytt igjen?

 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (På 13.5.2022 den 13.20):


Kjøpte denne momentnøkkelen på Jula. Den Norske bruksanvisningen ser grei ut, men forstår ikke helt det siste avsnittet under "vedlikehold", og trenger hjelp.
Det står:
ins_01.jpg.895994feeb29221aee1b91361e7825b4.jpg
Hele bruksanvisningen: 

  Vis skjult innhold


scan0008.thumb.jpg.81e397cfb8d07f6d2e89ae93cebd7aa8.jpg

Det uklare for meg er:
Hva som skal gjøres; Hva eksakt er produktets "hode" i dette tilfellet som skal spennes fast? Og skal du dra håndtaket rundt og rundt hele veien, eller opp og ned flere ganger?

Når skal dette gjøres: Etter at man er ferdig og skal legge den bort, i såfall før eller etter du har avlastet fjæren? (avsnittet foran)
Eller er dette noe du skal gjøre før du skal bruke den på nytt igjen?

 

Ble litt usikker selv på hovedspørsmålet ditt. Så jeg følger. Du skal vertfall alltid avlaste momentnøkkelen etter bruk. Altså sette momentet i 0 (nøytral) når du legger den bort. Husker de på dekkverkstedet hvor jeg jobbet i tidlig alder fortalte meg dette. Hvis ikke blir fjæren slakkere og unøyaktig moment kan forekomme. Har lik momentnøkkel bare "biltema variant" 

Endret av Labelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 minutt siden):

Kort og enkelt skal du stramme momentnøkkelen til du hører et klikk 20 ganger. Det er slik jeg tolker det. Sett momentet til minimum etter bruk.


At du skal vri eller skru håndtaket man stiller momentet med helt inn altså. "Spenne fjæren" ja sjølsagt, du har nok sikkert rett.  Men når mener man at dette skal gjøres tror du?

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (15 timer siden):

Du må spenne den opp 20 klikk en gang i blant. Jeg har aldri gjort det, og har alltid hatt ganske nøyaktige momentnøkkler.


Kanskje et dumt spørsmål, men på hvilken måte kan du sjekke at momentnøkkelen er nøyaktig?

 

Lenke til kommentar

Prøvde å teste det der nå. Satt den fast i skrustikke og skrudde håndtaket helt inn så langt jeg klarte. Til slutt bare stoppet det på et punkt helt inderst. Men noen 20 klikk hørte jeg ingenting til, ikke ett engang.:shrug:

 

Labelle skrev (23 timer siden):

Har lik momentnøkkel bare "biltema variant" 


Hva sier manualen til den, er der beskrevet noen sånn prosedyre som skal gjøres?
 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (8 timer siden):


Kanskje et dumt spørsmål, men på hvilken måte kan du sjekke at momentnøkkelen er nøyaktig?

 

Tools, wurth og lignende har utstyr for å kalibrere sånt. Jeg har gitt mine momentnøkkler til venner som får kalibrert sine årlig, da har de tatt mine i samme slengen. 

 

Det viktigste er at du husker å sette den i null igjen etter hver bruk. Da varer de ekstremt lenge. 

 

Hva er arbeidsområdet til momentnøkkelen? 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (6 timer siden):

Prøvde å teste det der nå. Satt den fast i skrustikke og skrudde håndtaket helt inn så langt jeg klarte. Til slutt bare stoppet det på et punkt helt inderst. Men noen 20 klikk hørte jeg ingenting til, ikke ett engang.:shrug:

 


Hva sier manualen til den, er der beskrevet noen sånn prosedyre som skal gjøres?
 

 

Screenshot_20220516_001449_com.google.android.apps.docs.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk skal du ha Labelle. Kalibrering ja, får sjekke det nærmere etterhvert. Der en Tools butikk i nærheten om jeg trenger det. Det er vel kalibrering de forsøker forklare da antagelig, med den litt uklare instruksen.

Sjørøver skrev (14 timer siden):

Hva er arbeidsområdet til momentnøkkelen? 

41 - 210 NM står det.
Momentet skal hvertfall være 100 NM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...