Gå til innhold

[LØST] Søke på en stilling man tidligere har fått avslag på?


Anbefalte innlegg

Slutten av februar var jeg på intervju hos en bedrift og klarte å sabotere for meg selv ved å være litt for ærlig på enkelte punkter. Gjorde da lett for dem å kunne gi avslag basert på de to punktene.

Nå har de lagt ut par annonser for samme stilling(er) og siden ting er ganske dystert og desperat nå, vurderer jeg å ta kontakt med dem og høre om jeg kan søke på nytt eller få ny sjanse for en samtale siden jeg allerede har vært på intervju tidligere. Har jo reflektert en del siden sist og vet hvordan å svare på ting nå.

Noen andre som har vært i samme situasjon og hvordan håndterte dere det? En måte jeg kan ordlegge meg på så jeg kan få til en ny samtale med dem?

Endret av Myst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har uansett ingenting å tape på å søke.
Eg er litt usikker på kva som er lurast å gjere, men eg tenker at det nok ikkje er så lurt å ta direkte kontakt for å minne dei på det du sa sist du var inne. Dette kjem sjølvsagt mykje ann på kva du sa sist gong.
Hadde eg vært deg så hadde det stått mellom å berre søke vanleg utan å seie noko meir om det førre intervjuet, eller å søke men skrive litt om dei refleksjonane du har gjort deg i søknadsteksten.
Det store spørsmålet er om du blir trudd på at du har blitt meir reflektert sidan sist, eller om du berre har blitt flinkare til å være taktisk nok til å halde tilbake informasjon.

Og sjølv om at det for arbeidsgivar var lett å gi deg avslag til fordel for andre kandidatar i slutten av februar så er det på ingen måte sikkert at dei har like mange gode kandidatar å velge mellom når vi nok kjem til slutten av mai.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Ok, tenkte først å ikke ville dele for mye detaljer, men ser nå at klarere kontekst vil gi bedre forståelse for trådens tema.

Gjorde den tabben å dele tidlgere erfaringer med åpent landskap (fra forrige jobb), som kunne tolkes i negativ retning fordi jeg klarte å forsnakke meg hvordan det kan påvirke hverdagen. Andre var at stillingen hadde litt ansvar innen salg og support, som jeg ikke har direkte erfaring med, og klarte ikke få fram lærevilligheten og relevansen til tidligere stilling som rådgivende ingeniør godt nok. Så da ble de punktene et veldig lett mål å skyte på.

@xClaymanxOk, så du ignorerte de to første avslagene og søkte igjen helt vanlig som om det var første gangen du søkte? Tenker du tilpasset søknaden mer i retning av stillingen og arbeidsplassen?

Det er nok en god ide å redegjøre for det med åpent landskap og salg/support i søknaden, vinkle til mer positivt, men så husker de sikkert hva jeg sa sist og vil tenke at nå forandrer historien bare for å lande jobben. Så er det alltid spørsmålet om man burde henvise til tidligere prosesser eller ikke. Var derfor jeg tenkte at direkte kontakt kunne være en mulighet, da kunne forklare hva jeg egentlig mente og hvem jeg egentlig er (tilpasningsdyktig og finner på egne tiltak for å kunne jobbe mer fokusert og effektivt). Er redd for at hvis sender søknader for de stillingene, vil de se at jeg har fått avslag tidligere og bare gå videre til neste uten å vurdere meg på nytt.

Skal ta en mer dyp samtale med karriereveilederen min etterpå. Vi kommer nok fram til en løsning.

 

Lenke til kommentar

Nå kom ikke de to første søknadene mine frem til noe intervju. Men jeg ville rett og slett bare kjørt på, og som nevnt tidligere har du egentlig ingenting å tape.

Åpent landskap kan være både positivt og negativt. Om det blir for mye bråk er jo støydempende hodetelefoner og egen spilleliste veien å gå.

Lenke til kommentar

Dessverre er det samme person(er) som styrer med rekrutteringen der, så de vil garantert kjenne igjen meg. Dog, som Avatar nevnte oppe er det umulig å vite hvordan søkeprosessen blir denne gangen. Får jeg avslag igjen på begge, kan jeg iallfall ringe i etterkant og følge opp direkte og kanskje da argumentere for en ny vurdering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mistenker du at du har sabotert for deg selv, eller har du fått direkte tilbakemelding om at du har sabotert for deg selv? Jeg antar første? Det er vel fortsatt ikke noe i veien for å søke på nytt, viser at du er interessert i stillingen/arbeidsplassen, og du har mer å tape på å ikke søke enn å søke. 

Du trenger ikke å spørre bedrifter om du kan søke på stilling selv om du har fått avslag der før, bare søk! Uansett utfall blir du en erfaring rikere, jeg tenker på enhver søknad som søknadstrening og en øvelse på gode formuleringer og evt mulighet til å rette opp et førsteinntrykk som du evt mistenker at du har ødelagt :) 

Endret av GiaMahan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...