Gå til innhold

Eget AS - firmabil eller kjøpe privat?


Gjest 2a3ce...bab

Anbefalte innlegg

Gjest 2a3ce...bab

Hei,

Jeg driver mitt eget AS med meg selv som eneste ansatte.


Jeg trenger ny bil, og vurderer å kjøpe den på firmaet. 100% av jobben jeg gjør utføres hjemmefra, uten behov for reising/kjøring i næring. Med andre ord så vil all kjøring med denne bilen utføres i privat setting.

Jeg tenker å kjøpe en bil som koster ca. 800k (trenger ingen diskusjon om at det er dyrt etc. i denne tråden, det er ikke det tråden handler om).
Jeg har da 2 muligheter; kjøpe den via AS (leasing er ikke aktuelt) eller kjøpe den privat.

Hvis jeg velger å kjøpe den via bedriften så betales den da med penger direkte fra bedriftens konto, og har da "spart" skatten. I tillegg kan bedriften betale for drivstoff, forsikring, parkering og bompenger.

Hvis jeg velger å kjøpe den privat så må jeg først betale ut mer enn 800k fra bedriften til meg selv som lønn (grunnet skatt).
Så må jeg beskattes for privat bruk av firmabil. I følge flere kalkulatorer jeg har brukt på nett så utgjør dette i mitt tilfelle ca. 10k i ekstra skatt hver måned.

Så det er ganske mange år med denne firmabilskatten før man kommer opp i det samme beløpet som jeg hadde måtte betale i skatt "der og da" hvis jeg hadde tatt ut 1m+ i lønn for å få råd til denne bilen.

Det er veldig lett å bli fullstendig forvirret når jeg prøver å regne ut hva som vil lønne seg her. Noen som har erfaring med lignende som kan komme med innspill? 😅

Anonymous poster hash: 2a3ce...bab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 17d10...c68

Selve kjøpet skal jeg ikke uttale meg om, men bedriften kan vel kun betale og føre utgifter på reiser (kilometer/liter med bensin/diesel) som du kan dokumentere har skjedd i jobbøyemed? Alle de jeg kjenner med egne AS'er som bruker firmabilen littegrann (egentlig kun småturer her og der) privat er alltid veldig påpasselige med å ha ett ærend på private langturer som revisor troverdig kan tro gjør hele turen var gjort i jobbøyemed.

Anonymous poster hash: 17d10...c68

Lenke til kommentar
Gjest 2a3ce...bab
Avero skrev (2 timer siden):

Hva får deg til å tenke at det er greit at et aksjeselskap skal kunne kjøpe en bil til deg som du utelukkende skal bruke privat?

Fordi jeg fordelsbeskattes på lønna? Utdyp gjerne hvorfor det allikevel ikke er "greit".

 

Jeg prøver å lære meg reglene her...

Anonymous poster hash: 2a3ce...bab

Lenke til kommentar

Tut å kjør! :thumbs:

Må være relativt irriterende å ende opp med 140 tusen i året i fordelsbeskatning for en bil, men... tja. Ditt AS og din privatøkonomi - dine penger. Du må ha kontroll på at AS-et faktisk har god nok økonomi etter kjøpet til at det ikke velter, men det vet du sikkert allerede.

Husk ekstrabeskatningen når det gjelder overskudd. 800k i opptjent egenkapital tilsvarer omtrent 1m utbetalt som lønn. Ikke glem momsen. Knoter du med den så blir dette fort tvilsomt.

Selv ville jeg vært meget skeptisk til å ta ut en sånn enkeltsum til luksusforbruk. Jeg ville heller kjøpt bil privat og spredt utgiften utover med et normalt billån. Avhengig av biltype og så videre kan det og være snedig med forbrukerrettigheter. Antar nybil / nesten ny, sånn at forskjellen er marginal... men fremdeles verdt å tenke over. Kan og bli en liten hodepine om bilen ikke skal beholdes til evig tid...

Jeg antar at du allerede tar ut nok lønn til at du er i høy skatteklasse... det kan være en ide å vurdere hvorvidt dette overskuddet du har stående gjør mer nytte for seg som lett beskattede sparemidler. 22% vs... marginalskatten din privat, det utgjør mye og du har jo muligheten til å kjøpe indeksfond eller lignende med AS-et.Med litt ambisjon (og ønske om enda dyrere bil...) så kan jo og andre mer aktive investeringer være aktuelt. (Som i utleiebolig, *ikke* crypto.)

For min egen del ville jeg kjøpt bil privat. Det er ryddig og greit. Men så lenge man faktisk holder tunga rett i munn så er det jo mulig å gjøre det slik du vil.

Endret av gobblegok
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2a3ce...bab

Takk for utfyllende svar. Andre som har innspill?

Så lenge jeg privat skatter for fordelen av firmabilen - er det noe skatteetaten kan henge seg opp i for meg privat eller bedriften? Eller er dette alt som må gjøres for at bruken av bilen skal være lovlig og etter boka?

Anonymous poster hash: 2a3ce...bab

Lenke til kommentar
Gjest 2a3ce...bab

Jeg ønsker å gjøre alt etter boka som jeg skrev. Jeg skal selvfølgelig betale for drivstoff, bompenger, parkering etc. privat da jeg bruker bilen privat. Alt av løpende kostnader.

Opprett gjerne din egen tråd om du ønsker å diskutere ulovlig bruk av firmabil.....

Anonymous poster hash: 2a3ce...bab

Lenke til kommentar
Gjest 2a3ce...bab skrev (21 timer siden):

Hei,

Jeg driver mitt eget AS med meg selv som eneste ansatte.


Jeg trenger ny bil, og vurderer å kjøpe den på firmaet. 100% av jobben jeg gjør utføres hjemmefra, uten behov for reising/kjøring i næring. Med andre ord så vil all kjøring med denne bilen utføres i privat setting.

Jeg tenker å kjøpe en bil som koster ca. 800k (trenger ingen diskusjon om at det er dyrt etc. i denne tråden, det er ikke det tråden handler om).
Jeg har da 2 muligheter; kjøpe den via AS (leasing er ikke aktuelt) eller kjøpe den privat.

Hvis jeg velger å kjøpe den via bedriften så betales den da med penger direkte fra bedriftens konto, og har da "spart" skatten. I tillegg kan bedriften betale for drivstoff, forsikring, parkering og bompenger.

Hvis jeg velger å kjøpe den privat så må jeg først betale ut mer enn 800k fra bedriften til meg selv som lønn (grunnet skatt).
Så må jeg beskattes for privat bruk av firmabil. I følge flere kalkulatorer jeg har brukt på nett så utgjør dette i mitt tilfelle ca. 10k i ekstra skatt hver måned.

Så det er ganske mange år med denne firmabilskatten før man kommer opp i det samme beløpet som jeg hadde måtte betale i skatt "der og da" hvis jeg hadde tatt ut 1m+ i lønn for å få råd til denne bilen.

Det er veldig lett å bli fullstendig forvirret når jeg prøver å regne ut hva som vil lønne seg her. Noen som har erfaring med lignende som kan komme med innspill? 😅

Anonymous poster hash: 2a3ce...bab

Det er du selv som har skrevet at bedriften skal betale for drivstoff, forsikring, parkering og bompenger. Jeg syns det høres tvilsomt ut og tenker at en bil som skal brukes 100% privat bør kjøpes privat. Ser ikke at det kan lønne seg økonomisk heller, med tanke på den høye fordelsbeskatningen.

Hva får aksjeselskapet ut av å kjøpe denne bilen til deg? Alle fordelene går vel til deg som privatperson på bekostning av økonomien til firmaet? Som du vet så er det gjerne noen andre som blir sittende igjen med regningen hvis et aksjeselskap går konkurs.

Endret av Avero
Lenke til kommentar
Gjest 2a3ce...bab
Avero skrev (4 timer siden):

Det er du selv som har skrevet at bedriften skal betale for drivstoff, forsikring, parkering og bompenger. Jeg syns det høres tvilsomt ut og tenker at en bil som skal brukes 100% privat bør kjøpes privat. Ser ikke at det kan lønne seg økonomisk heller, med tanke på den høye fordelsbeskatningen.

Hva får aksjeselskapet ut av å kjøpe denne bilen til deg? Alle fordelene går vel til deg som privatperson på bekostning av økonomien til firmaet? Som du vet så er det gjerne noen andre som blir sittende igjen med regningen hvis et aksjeselskap går konkurs.

Jepp, jeg forstår nå at jeg selv må dekke disse utgiftene :)

Jeg skjønner at du er (av prinsipp?) imot dette, vet ikke om det er misunnelse? Men det hadde vært fint med svar på det jeg lurer på, altså lovligheten rundt å gjøre dette slik jeg sier, ikke din personlige mening om det moralske...

Økonomien til bedriften er for øvrig svært god og har 100% kontroll på det jeg driver med :)

Anonymous poster hash: 2a3ce...bab

Lenke til kommentar
Gjest 2a3ce...bab
vidor skrev (19 timer siden):

Er vel mest fornuftig å kjøpe bilen privat i.o.m at bruken er 100% privat.

Det blir potensielt bare ekstra hassle hvis hvis du ikke bruker bilen en del til bedriften.

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 2a3ce...bab

Lenke til kommentar
Gjest 2a3ce...bab
vidor skrev (8 minutter siden):

Du blander privat og bedrift på en så separert måte her med 100% privat bruk som garantert vil bli bli gravd i ved ettersyn.

Spørsmålet om det er noe du synes det er verdt.

Ok, men gravd i hvordan? Hvilken lov eller regler er det man bryter her, så lenge man betaler den skatten man skal?

Anonymous poster hash: 2a3ce...bab

Lenke til kommentar

Har ikke noe spesiell kunnskap om dette, men normalt sett kjøper man ting inn til bedriften fordi man primært sett blir å bruke det der. Sånn sett burde du ikke kjøpe noe som i kjøpsøyeblikket er planlagt til 100% privat bruk gjennom bedriften. Hadde du trengt bilen til bedriften og brukt den litt privat også hadde det nok vært mer spiselig.

Foreslår du tar opp saken din i et mer egnet bedrifsforum evt i juss-delen for mer spesifikk tilbakemeding.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Normalt sett så har man en viss frakobling mellom aksjeeiernes interesser og en enkelt ansatts interesser. Når man nå er i den situasjon at man som enkeltperson sitter på 100% av aksjene og alene styrer hvor mye bedriften tar inn - så er det også rom for å gjøre noe sånt. Hvorvidt det er lurt eller ikke er en annen sak.

Det er jo noen grunnleggende premisser som må være på plass for at dette skal gå an:

-AS-et har solid nok økonomi til at det også etter kjøpet av bil, og i forutsigbar nær framtid vil være nok egenkapital og sunn økonomi. *

-Utgiftene til bilhold som ansattefordel kostnadsføres *kun* når de inngår i normal bruk av bil som en nødvendig del av det bedriften holder på med. (I dette tilfelle... aldri. Kun balanseføring.)

-Man må  betale alle relevante skatter og rapporterer inn fordelen korrekt (via a-meldingen, enten direkte på altinn eller i et integrert regnskapsprogram.)

(* Styrets handleplikt når det gjelder egenkapital og forsvarlig videre drift.)

Avero:

Dette er et sånt tilfelle der man selv velger å gjøre noe "dumt" som *garantert* medfører styreansvar / personlig ansvar dersom hele korthuset rakner. Dvs, om TS velger å gjennomføre et slikt kjøp, for så å oppleve at inntektsgrunnlaget til firmaet forsvinner og det ender i konkurs.

F.eks ved mistede kunder, nedgangstider, eventuelt noe så kjipt som alvorlig sykdom som gjør at arbeidseven går ned...

Hva skjer da?

Bilen blir tvangssolgt som en del av konkursbehandlingen. Dersom det er tydelig at dette kjøpet og denne naturalytelsen som en del av godene til den ene ansatte... stred mot all økonomisk fornuft ved kjøpstidspunktet... og det fremdeles fins utestående krav - da kan kreditorene gå på han personlig fordi han selv valgte å gjøre noe dumt. Gøy. :fun:

---

Jeg gjentar oppfordringen om å seriøst vurdere et normalt billån og å holde bilkjøp til privat bruk... utenfor selskapsøkonomien.

Selv når man er i den særsituasjon at man har 100% kontroll over et aksjeselskap og i hovedsak selv står for den innsatsen som gir inntekter - så kan det være greit med et tydelig skille mellom personlig økonomi og bedriftens økonomi. Opptrer man ryddig og fornuftig så risikerer man ikke mer enn aksjekapitalen, men er man litt ute å sykle med sånne kreative grep, så må man vite at man plutselig kan oppleve personlig ansvar likevel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2a3ce...bab skrev (9 timer siden):

Jepp, jeg forstår nå at jeg selv må dekke disse utgiftene :)

Jeg skjønner at du er (av prinsipp?) imot dette, vet ikke om det er misunnelse? Men det hadde vært fint med svar på det jeg lurer på, altså lovligheten rundt å gjøre dette slik jeg sier, ikke din personlige mening om det moralske...

Økonomien til bedriften er for øvrig svært god og har 100% kontroll på det jeg driver med :)

Anonymous poster hash: 2a3ce...bab

Fint at du har forstått dette :) 

Når du tyr til hersketeknikker så tydeliggjør du at du ikke liker så godt å bli korrigert :) 

Lenke til kommentar
Gjest 2a3ce...bab

Da kan vel dette oppsummeres slik?

- Dersom jeg kjøper bilen på selskapet og fordelsbeskatter meg selv privat for bruken etter gjeldende regler, gjøres alt etter boka og er lovlig.

- Dersom selskapet derimot skulle gå konkurs, kan kreditorer potensielt gå etter meg privat, fordi det å kjøpe bilen for utelukkende privat bruk anses som en handling som strider mot all økonomisk fornuft for selskapet.

- Dersom selskapet fortsetter å gå så bra som det gjør, uten noen økonomiske problemer eller konkurs - så kan jeg gjøre dette "for alltid" uten noen problemer

Anonymous poster hash: 2a3ce...bab

Lenke til kommentar
Gjest 2a3ce...bab skrev (12 timer siden):

- Dersom jeg kjøper bilen på selskapet og fordelsbeskatter meg selv privat for bruken etter gjeldende regler, gjøres alt etter boka og er lovlig.

Jepp

Gjest 2a3ce...bab skrev (13 timer siden):

- Dersom selskapet derimot skulle gå konkurs, kan kreditorer potensielt gå etter meg privat, fordi det å kjøpe bilen for utelukkende privat bruk anses som en handling som strider mot all økonomisk fornuft for selskapet.

Det tviler jeg på. Det er store selskaper, som f.eks Cisco i Oslo, som tilbyr bil som en del av lønnspakken. Å ha bil som naturalytelse er det ikke noe galt i så lenge man følger skattereglene og de er veldig konkrete og enkle når det gjelder bil. Forutsetter selvsagt at selskapet har økonomi til å håndtere det pr i dag. At du velger å kjøpe fremfor å lease et uvanlig, men jeg ser ikke helt problemet med det.

Gjest 2a3ce...bab skrev (På 6.5.2022 den 19.34):

I tillegg kan bedriften betale for drivstoff, forsikring, parkering og bompenger.

Det kan du, men da beskattes dette som lønn, så det har ingen hensikt å la bedriften ta disse kostnadene når du sitter på begge sider av bordet. Da kan du heller gi deg selv bonus med tilsvarende verdi og slippe ekstra bokføring.

 

Jeg driver eget AS som deg og kjenner mange andre som gjør det. Bil via AS diskuteres stadig. Økonomisk er det ikke noe å tjene på det, da du må huske på at du også må dekke bedriftens kostnader i tillegg til fordelsbeskattningen. 
Tidligere var elbil gunstig, men den fordelen forsvinner litt etter litt og er vel nesten helt borte nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...