Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valg av varmepumpe til større hus


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med kjøp av varmepumpe. Pumpen skal stå i et 90-tallshus på vestlandet (altså mildt klima og mild vinter) og skal kunne varme opp 130 kvm. Er det noen åpenbare gode kjøp eller populære pumper på markedet? 

Har fått tilbud på Panasonic HZ25XKE til 24999,- inkl montering. Vet ikke om dette er et godt tilbud eller om pumpen er over- eller underdimensjonert for mine kriterier. 

Link til data på pumpen. https://www.panasonicvarmepumper.no/images/varmepumper/Produktark_HZ_10112021.pdf

Endret av 564215
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
564215 skrev (3 timer siden):

Trenger hjelp med kjøp av varmepumpe. Pumpen skal stå i et 90-tallshus på vestlandet (altså mildt klima og mild vinter) og skal kunne varme opp 130 kvm. Er det noen åpenbare gode kjøp eller populære pumper på markedet? 

Har fått tilbud på Panasonic HZ25XKE til 24999,- inkl montering. Vet ikke om dette er et godt tilbud eller om pumpen er over- eller underdimensjonert for mine kriterier. 

Vel, få tilbud fra flere tilbydere slik at du har noen å velge vekk.

Lenke til kommentar

 

6 hours ago, bruker-540634 said:

Panasonic er sikker bra det, men ville selv ha gått for en mitsubishi pumpe.

 

7 hours ago, mobile999 said:

Kan du finne alternativ fra Mitsubishi eller Daikin?

Mitsubishi er altså å foretrekke? Har fått et tilbud på Mitsubishi Kaiteki 6600 til ca. samme prisen som den fra Panasonic. https://kaiteki.no/wp-content/uploads/2017/08/Kaiteki_tekniske-data.pdf Hvordan er denne i forhold til den fra Panasonic? 

Ser at Panasonicen har høyere makseffekt. Varmekapasitet - Nominell (min–maks): kW 3,20 (0,85 - 7,50kw). Er dette tallet noe jeg bør være opptatt av? Det er stort sett plussgrader her jeg bor hele året. Spiller det da noen rolle hva pumpen klarer å levere av varme på -7C, -15C, -25C osv.?

Endret av 564215
Lenke til kommentar

Alle sier enten Mitsubishi eller Daikin av de kollegaene jeg har på jobben. Varmepumper er av en eller annen grunn noe mange setter seg virkelig inn i, så man får mye info av å bare spørre litt. Jeg valge Daikin, men jeg syns innenheten Kaiteki er hakket penere. Jeg kan neppe tenke meg at du velger feil egentlig, gå for den du liker best :)

Lenke til kommentar

Panasonic er jo knallpumper... helt greit valg.

Men jeg ville vært skeptisk til en ...25... modell / med 10A sikring for hus i den størrelsen om ideen er å i hovedsak varme opp med varmepumpe. Den største modellen bør ha mer å gå på i praksis.

Vi har en Panasonic i stua som blir lite brukt (av ymse årsaker "må" det fyres med ved... varmepumpe ble et bomkjøp i så måte og fungerer nå som reserveløsning) men de få gangene den blir brukt fungerer den knallgodt.

Min farmor hadde samme pumpe, god halvgammel Panasonic med inverter. Fungerte som bare det i *lang* tid 10-15 år, og kunne varme opp halve huset (Stor stue, normalt kjøkken + gang) også når det var skikkelig vinter. Når den først gav seg, ble erstatningen en Daikin gulvmodell av ..25... typen, og nå må det til både vedfyring og suppleringsvarme i form av en panelovn. Bråker som et uvær gjør den og - og det er noe med låten/frekvensene i støyen dens som er ekstra irriterende. Kan hende de større og dyrere modellene er mer ok, men etter dette ville jeg vært litt ekstra skeptisk til Daikin.

Dersom denne pumpen var eneste varmekilde ville det vært helt i grenseland med tanke på komfort, selv i den delen av året der vinteren er mild her. (Altså rett rundt null og opp.)

Nå er vel aircondition litt på sidelinjen for de aller fleste - men - for min egen del er det hovedbruksområdet til min varmepumpe. Har et feilkonstruert oppholdsrom på loftet som blir uutholdelig varmt fra midten av April og utover. Endte opp med største/beste Windfree-modellen til Samsung, da støy er en prioritet, og konseptet med Windfree virket såpass interessant at det vikket meg over på Samsung, når prisen også var "rett." (23k inkludert standard montering for største modell Windfree Nordic. Ble 4k ekstra i montering på grunn av langt og kronglete kabelstrekk og knot, men det... er jo bare sånn det er.)

.Ellers, basert på specs og generelt kvalittesinntrykk, så virket det som om både Panasonic og Fujitsu var noen hakk forran og "beste" valg til mitt bruk. Men det hjelper på prisen at det lot seg gjøre å få den billig hos Elkjøp. 10k ekstra for en bedre Fujitsu/Panasonic? Tjaaa... nei. Forskjellen er ikke så stor.

Mitsubishi og Daikin bruker begge sinnsykt mye på reklame og er godt synlige sånn sett. Det fungerer. Teknisk sett er vel også mesteparten av modellene de selger relativt ok, men det fins flere andre merker som kan dette. (Og billigmodellene behøver ikke å være perfekte, uavhengig av merke.)

---

Og ja, Windfree fungerer faktisk - om man har bruk for det. Man bytter litt støy og kjøleevne mot at man selv helt i nærheten av innedelen ikke opplever trekk. Det er snedig om aircondition er et viktig bruksområde. Det skal mye til for at jeg velger noe annet neste gang.

---

Åja - en ting til. Disse Panasonic-varmepumpene jeg har erfaring med - luftfilteret i de var i en helt egen klasse med noe lurt ioniserende filtrering etter de normale støvfiltrene. Det ser ut som om de har fortsatt i samme spor og også nå har virkelig god filtrering. Har man bruk for det, så bør det være med i beregningen.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...