Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en vil ikke starte, av og til.


Anbefalte innlegg

Hei, har et litt rart problem der pc ikke vil startet etter at den er slått av eller har gått i hvilemodus.

Når jeg slår maskinen av eller setter den i hvilemodus via Windows er alt som det skal være. Så neste gang jeg skal bruke den er det litt sporadisk om den slår seg på eller ikke. De gangene den ikke slår seg på, så blinker på knappen på maskinen forså å slukke helt. Prøver så å slå på maskinen igjen, da kommer verken lys eller vifter, ingen ting skjer. Slår så av knappen som sitter på PSU og venter i kanskje 2 min, så fungerer alt som det skal igjen.

Alle delene er 2-3 måneder gamle.

Har testet med to forskjellige PSU'er, og to forskjellige GPU'er.

PSU: Corsair RM750 og Corsair 1000x
CPU: Intel i7 12700kf
HK: MSI z690 edge wifi

GPU: MSI RTX 3080Ti / MSI RTX 3060 Ti
SSD: WD black SN 850
Kabinett: Fractual Design Torrent

 

Noen som har noe forslag til hva det kan være?

Endret av MJro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (25 minutter siden):

Har hatt problemer med at Windows Hello gjør noe med oppstarten -- og simpelthen nekter PC-en å våkne opp fra dvale.
Måtte disable Windows Hello på alle mulige tenkelige måter inkludert register-redigering, før problemet løste seg og PC-en lot seg våkne opp fra dvale uten å kutte strømmen.
Det er et alternativ.

Tvilsomt at det er operativsystemet når han ikke får start på den når den er skrudd av. 

 

Jeg tipper hovedkort

Lenke til kommentar

Bytt (CMOS-) batteriet på hovedkortet og kjør en full reset av oppsettet i BIOS. Sjekk at siste firmware for hovedkortet er installert. Hvis siste er inne, se om du kan nedgradere til en eldre versjon. Prøv uten/med XMP profil for å se om det gjør noen forskjell. Sjekk at alt av ledninger sitter korrekt og at knappen for Power on|off på kabinettet fungerer (test med multimeter).

Hva slags RAM har du satt i maskinen?

Får du noen indikasjon på feilen via

image.png.e72ad3d481d14cad66cf6137b6e8b9e4.png

?

Lenke til kommentar

Nei, det skjer ikke hver gang.

Har også sjekket at alle ledninger er tilkoblet, har også byttet PSU og kabler. 

Har har testet med to forskjellige typer RAM brikker. Skjer akkurat det samme med begge. Kingston Fury Beast 8gb x2 3200mhz. Corsair Dominator 8gb x4 3200mhz.

Skal få testet litt ut mtp bios osv.

Kan ikke huske at jeg har sett noen feil via EZ debug LED.

Alt fungerer som normalt, ingen høye temperaturer eller noe.

Hvis det er hovedkortet, så må det jo ha vært defekt fra dag en da.

Endret av MJro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...