Gå til innhold

To biler eller en bil - økonomi


ns

Anbefalte innlegg

RJohannesen skrev (13 timer siden):

Ser man på bruktpriser på finn så har Model 3 LR AWD tapt seg rundt 100 000 på 3 år, ikke veldig skremmende med tanke på at det også har kommet den nye og større Model Y på markedet.

Her har man nok fått mye hjelp av høy inflasjon og svekkelse av krona mot dollaren. Om man tar hensyn til det tipper jeg du kan legge på 50 000. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (17 timer siden):

Fra en småbarnsforelder til en annen. Det er skikkelig digg å ha to biler.

Jeg ville kjøpt en ekstra elbil (og gjorde det når vi flytta nord for Oslo for ett år siden) 

Det står en bil på tunet her veldig ofte, men de få gangene vi trenger to biler er det utrolig digg å ikke tenke over det.
Ikke minst når man vil slenge seg på en hyttetur eller annen fritidsaktivitet, og ikke la den andre står igjen med unger og ingen bil.

Enig i denne. Vi er i samme situasjon, men har ikke skaffet oss bil nr 2 enda pga andre prioriteringer. Men vi ser virkelig behovet ettersom kollektivt er uaktuelt her vi bor.

 

Jeg ville kjøpt en rimelig, liten og brukt elbil (med adaptiv cruisekontroll som jeg mener er obligatorisk til pendling). VW e-up er helt ypperlig hvis rekkevidden holder. Kan få en i god stand godt under 100k. Det er denne vi tenker å kjøpe når tiden er inne.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (7 minutter siden):

Her har man nok fått mye hjelp av høy inflasjon og svekkelse av krona mot dollaren. Om man tar hensyn til det tipper jeg du kan legge på 50 000. 

Mange ting som spiller inn ja, og det at den har holdt seg bra til nå behøver ikke bety at den holder seg bra videre, men samtidig har Teslas elbiler holdt seg uhørt bra i bruktpris i nærmere 10 år nå, selv om store deler av bilbransjen har ropt om at de kommer til å tape seg fort i verdi...

Et viktig poeng er at disse, og en del andre nyere elbiler har god nok rekkevidde for de fleste og brukmarkedet er klare for å ta imot det dom kommer, mange har hoppet over et bilbytte og beholdt dieselbilen sin noen år ekstra i vente på brukte elbiler med hod rekkevidde. 

På verdensmarkedet ser man at salget av ICE-biler har gått nedover i flere år mens elbilsalget stiger, produsentene selger nesten alt de kan produsere og er  hindret av at de har planlagt alt for lav produksjon. Dermed vil det være mangel på elbiler i bruktmarkedet, og omdet kommer mye elbiler så vil det være mange som bytter ut bensin eller dieselbilen sin så da flommer det ut tilsvarende mengder ICE- biler.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Wisd0m said:

Besparelsen på bomme er halvparten 67,20*180/2 = 6000 kroner i reduksjon. Så er det i det spørsmål om den fordelen ryker.

Da står du "kun" igjen med bensin. Jeg må si at 0,8 er unødvendig høyt for å være bensinbil. Bil i den prisklassen bør greie seg med 0,5l/mil. Uansett så blir besparelsen (0,8*20-2) = 14kr/mil. Hadde du hatt en litt mer drivstoffgjerrig bil hadde besparelsen kun vært (0,5*20-2) = 8 kr/mil. 8*1200 = 9600 kroner. 

Ingen av disse summene kommer du spesielt langt med i et bilhold. Om drivstofforbruket ditt er 0,8 kan du bytte bil til svært lav kostnad og redusere drivstoffkostnaden din med 40 prosent. Det er den mest åpenbare lavthengende frukten. Resten tror jeg blir for dyrt til å kunne forsvares økonomisk. Spesielt med en risiko om at fordelen i bommen forsvinner.

Enig i at den er for tørst for daglig bruk. Skulle ha sjekket bedre da jeg kjøpte. Den har 180 hk og firehjulstrekk, tenkte meg ikke godt nok om ift drivstofforbruk. Men fin å kjøre da!

Det er kanskje kjøpers marked på bensin/diesel nå, men det føles litt bakvendt og skulle bytte til en ny bruktbil som ikke er elbil, tett på Oslo når planen er å pendle igjennom Oslo. Begynner å like idéen om å beholde den til ferieturer og frakteoppdrag, samt å kjøpe en liten elbil som kan gå minst 10 mil eller noe på en lading, til det daglige. Men kan godt være at det lønner seg mindre i kroner og øre altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ns skrev (1 minutt siden):

Begynner å like idéen om å beholde den til ferieturer og frakteoppdrag, samt å kjøpe en liten elbil som kan gå minst 10 mil eller noe på en lading, til det daglige. Men kan godt være at det lønner seg mindre i kroner og øre altså.

Det skal mye til at det lønner seg å kjøpe en ekstra bil, men du får tross alt en ekstra bil som jo er praktisk. Spørsmålet er om det koster såpass lite ekstra at det er verdt det. Jeg syns også elbil er mye mer komfortabelt å pendle med, selv om de billige ikke akkurat har verdens beste komfort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...