Gå til innhold

NVE slår alarm: Tørke kan gi en rekke problemer i Sør-Norge


Anbefalte innlegg

:utakt skrev (På 28.4.2022 den 18.44):

Bare krysser alt jeg har for at vi ikke får 2018-sommer en gang til. Temperaturen lå stort sett stabilt mellom 25-30 grader fra mai til langt ut i august. Helt krise. Alt var knusktørt, og selv blir jeg litt smårar av å gå rundt i sol og 28 grader dag ut og dag inn. 

Var vel da vi hadde så ekstremt mange skogbranner og om jeg husker riktig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

– Grunnvannet på alle våre målestasjoner på Sørlandet og Østlandet fortsetter å synke. Per i dag er det ikke svært dramatisk, men det kan raskt bli alvorlig om det fortsetter med lite nedbør, sier Colleuille.

– Når begynner den lave grunnvannstanden å bli kritisk?

– Jeg tror at det kan bli kritisk mot slutten av mai, svarer han.

Tørreste noensinne
Helt siden november i 2021 har det bare kommet mellom halvparten til to tredjedeler av normal nedbør på Østlandet og Sørlandet. Men det er de to siste månedene det virkelig har vært spesielt.

– Ifølge Meteorologisk institutt er de to siste månedene de tørreste som vi har registrert noensinne i Sørøst-Norge. Det er helt klart at vi er i starten av en tørkeperiode.

https://www.nrk.no/norge/disse-bildene-skaper-bekymring_-_-kan-raskt-bli-alvorlig-1.15957029

 

Mulighet for rundt 30 grader i Oslo rundt 17. mai. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/0G8g5E/melder-opp-mot-30-grader-rundt-17-mai-kan-ikke-garantere-at-det-blir-saa-varmt

 

Jeg begynner å få flashback til 2018. Blæh.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke været, eller kraftverkene. Men de bandittene som styrer systemet og karriere politikere som har overlatt styringen av dette landet til Brüssel og Washington. Norge er ca 60-70 % medlemmer av EU allerede men har liten bestemmelsesrett. Dette kan bli en svært dyr lærepenge de neste årene. Vindparkene er 50 % eid av Tyskland. Gjennom kabelforbindelser til kontinentet har ikke kraftverk LOV i henhold til avtalene å holde igjen vann for å spare til senere, de er nødt til å produsere så lenge de har vann.

Denne krisen er totalt politikerskapt og de store CEOs i kraft, nett og lobbyister har tatt helt overhånd over dette. For at systemet skal forandres totalt håper jeg på blackouts og rasjonering, helst før vinteren. Men at det kan skje i januar med 20 minusgrader i deler av landet skulle ikke forundre meg det grann. Her gjelder det å være beredt for det meste. Jeg øker med 1 til 2 paller mer ved for neste vinter allerede nå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjørte en tur 16 mai forbi Drammen>Hokksunt>Kongsberg>Notodden og videre oppover/nordover, alle småvann/innsjøer jeg så samt Heddalsvatnet var fulle av vann, man så ikke skille imellom vann/strand ved noen innlandsvann så vil si godt over fullt med vann i de.

Kan være at andre plasser i Norge har opplevd tørke, men ingen av vannene jeg kjørte forbi er tilkoblet et kraftverk etter det jeg kunne se "kanskje tinnmyra har et kraftverk siden det er oppdemmet men det var uansett fullt med vann der også".

Spoiler

Jeg er klar over at det er kraftverk nedover i Skiensvassdraget/Lågen, men Heddalsvatnet var bortimot fullt hvor disse vassdragene har sitt utløp fra.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...