Gå til innhold

Kan denne kabelen graves ned?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Villfaren skrev (5 minutter siden):

Hei.

 

https://www.elektroimportoren.no/tfxp-mr-flex-3g2-5mm-hvit-uv-rl-200m-/1093452/Product.html

 

Noen elektrikere som har noen formening om denne kan graves ned eller ikkje?

I følge datablad tolker eg det som om at denne kan kraves direkte ned i bakken.

Det kan du. Godkjent for forlegningsmetode D2 som er direkte i grunn uten mekanisk beskyttelse. Bare å spa ned :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

I følge databladet det linkes til på samme side så kan du det ja. 

Takk for svar.

Er du elektriker?

I så tilfelle, er dette en kabel du bruker?

Elektriker som la ny kabel til varmepumpe brukte denne, og mente den var gode greier til en billig penge.


Skal legge ny kabel til garasjen i bakken, og ønsker å gjøre det meste selv for å spare penger.

Sist kostet det meg nesten 5k for å legge en kabel langs husveggen, og kobling i varmepumpe, og i allerede eksisterende stikk ute.

 

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (Akkurat nå):

Takk for svar.

Er du elektriker?

I så tilfelle, er dette en kabel du bruker?

Elektriker som la ny kabel til varmepumpe brukte denne, og mente den var gode greier til en billig penge.


Skal legge ny kabel til garasjen i bakken, og ønsker å gjøre det meste selv for å spare penger.

Sist kostet det meg nesten 5k for å legge en kabel langs husveggen, og kobling i varmepumpe, og i allerede eksisterende stikk ute.

 

Jeg er ikke elektrikker, så spesifikke spørsmål må andre svare på. Jeg skrev bare at det sto i databladet til produktet. 

Lenke til kommentar

Merk at selv om noen her inne skriver at dem er elektriker så trenger dem ikke å være det i virkeligheten. Man befinner seg tross alt på et forum hvor folk sjuler seg bak nick. Så hvis du har avgjørende og spesifikke spørsmål du MÅ ha riktig svar på, så ville jeg ringt en elektriker eller spurt andre steder. 

det er ikke alt man må være elektriker for å kunne svare på selvsagt, men hvis du vil holde en elektriker ansvarlig for rådene du får er du nok nødt til å punge ut for tjenestene dem tilbyr. :) 

Jeg har opplevd i min levetid merkelige uttalelser fra folk innenfor påståtte fagfelt komme med direkte feilopplysninger. De fleste er jo seriøse og rederlige, men er det viktig for deg å få korrekt svar så ring eller kontakt en autorisert elektriker i ditt nærområde. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

@Villfaren Jeg er en stakkars elektriker, så kan sikkert svare.

Ja du kan bruke denne kabelen til å legge i bakken til garasjen din.

Men som elektriker hadde jeg lagt ned et rør fra husvegg til garasje uansett, da blir det litt mer ryddig og bytte kabel senere om det skulle skje noe med den du har lagt. (eller du skal trøkke ut en til for elbilen ettervært.) Men du må ikke. Er du så heldig at du har rørføring fra sikringsskap og ut av hus så er det optimalt, da denne kabelen er fantastisk stygg inne i huset langs listene dine - så må du mellom noen rom i huset også, så må du ha et koblingspunkt og overgang til egnet installasjonskabel. Men her kan du gjøre mye selv før du ringer trikkern. Men husk at vi er ikke veldig imponert over å gå god for ting vi ikke kan se og kontrollere, da hender det vi reiser igjen.

@Bjerknez Mye eksperter der ute ja. Mange "elektrikere" man er hjemme og jobber hos også 😅

Endret av SkyMarshall Arts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville ha lagt kabelen i et rør, som det nevnes over, tipper eks. Kabelrør DVR 50mm rød kan være et alternativ.

Sidenote — På hytta (~1060 moh) er det lagt en ubeskyttet kabel fra nærmeste strømmast og til hytteveggen. For noen år siden opplevde jeg at lyset (glødepærene) bare ble svakere og svakere inntil strømmen gikk. Viste seg at en stein nærmest hadde klippet over kabelen pga. telehiv. Antar TS’ kabel skal graves ned under andre forhold men pass uansett på at kabelen ligger dypt nok og at den har masse rundt seg (sand) som sikrer at den ikke kan ødelegges av omgivelsene og eks. trykk ovenfra.

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (43 minutter siden):

@Villfaren Jeg er en stakkars elektriker, så kan sikkert svare.

Ja du kan bruke denne kabelen til å legge i bakken til garasjen din.

Men som elektriker hadde jeg lagt ned et rør fra husvegg til garasje uansett, da blir det litt mer ryddig og bytte kabel senere om det skulle skje noe med den du har lagt. (eller du skal trøkke ut en til for elbilen ettervært.) Men du må ikke. Er du så heldig at du har rørføring fra sikringsskap og ut av hus så er det optimalt, da denne kabelen er fantastisk stygg inne i huset langs listene dine - så må du mellom noen rom i huset også, så må du ha et koblingspunkt og overgang til egnet installasjonskabel. Men her kan du gjøre mye selv før du ringer trikkern. Men husk at vi er ikke veldig imponert over å gå god for ting vi ikke kan se og kontrollere, da hender det vi reiser igjen.

@Bjerknez Mye eksperter der ute ja. Mange "elektrikere" man er hjemme og jobber hos også 😅

Takk for svar. 

 

Planen var å legge den i rør ja, og strekt opp i mellom listing på hus for så og si skjult installasjon. Kabel kommer ut av vegg litt lengre borte på veggen. 

Elektriker vil jo se hele røret , og kabel før eg hiver list på så om han ikkje blir imponert da så får han heller bare reise igjen. 

Blir uansett å informerer om ståa når eg spør om tilbud for kobling. 

Vil ha det inn i boligmappen så trikkern blir bestilt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. 

 

Planen var å legge den i rør ja, og strekt opp i mellom listing på hus for så og si skjult installasjon. Kabel kommer ut av vegg litt lengre borte på veggen. 

Elektriker vil jo se hele røret , og kabel før eg hiver list på så om han ikkje blir imponert da så får han heller bare reise igjen. 

Blir uansett å informerer om ståa når eg spør om tilbud for kobling. 

Vil ha det inn i boligmappen så trikkern blir bestilt 😊

Høres ut som en god plan. Så lenge alt er tilgjengelig som du beskriver her er det ikke noe problem. Greit å få det i Boligmappa altså, reglene for dokumentasjon ved salg har ikke akkurat blitt mindre med åra. Greit for egen oversikt og sikkerhet er det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...