Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

TheKims skrev (20 timer siden):

Det er ingen streamer som bruker CPU

 

Svårt att få fram tal självklart, men jag är 100% säker på att det är långt fler som använder software encoder (cpu) än som använder hardware encoder (gpu)

Endret av mackanz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (På 4.3.2023 den 16.03):

Har sett litt tester, og hørt fra noen rundt om som har fått 7950x3d. Denne cpuen er en absoulutt killer i singleplayer spill. Helt vill ytelse. Minneoverklokk hjelper godt på 1% low fps. 

I noen multiplayer spill som Warzone og Battlefield så er ytelsen litt mere ugjevn. Fps hopper mye mere opp og ned, litt som det har vært før. Veldig høy gjennomsnittfps, men ganske lav 1% low fps i forhold.

7800x3d og "XMP/EXPO" vil nok være den ULTIMATE gamingcpuen i 2023  for average gamer Joe. Løp og kjøp :D

Hvis du tenker på Framechaser så dr det helt utrolig at han ikke testet med begge ccder aktivert. Jmf TPU-testen får en rekke spill bedre fps med begge ccder aktivert, noen over 10%, eks Cyberpunk som får 15% i 1080p vs '7800X3D'. I noen spill sliter man med mange kjerner/hypertreading, eks Bannerlord, men i de fleste funker det helt fint og ytelsa blir 5-15% bedre enn '7800X3D'.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/4/2023 at 11:21 AM, BadCat said:

Jeg har funnet ei løsning. Ha allle kjernene aktive og bruke tredjeparts programvare til å styre affinity.

Her er et eksempel på et program  som koster $10
dAffinity.png?w=746&ssl=1

 

Venter spent på mer testing... Som vi har snakket om, hva skjer med FPS i spill om man kjører opp andre ting i bakgrunnen, default oppsett.

Lenke til kommentar
On 3/4/2023 at 6:09 PM, mackanz said:

Svårt att få fram tal självklart, men jag är 100% säker på att det är långt fler som använder software encoder (cpu) än som använder hardware encoder (gpu)

Hardware encode har max antall streams på konsumentkort, det pleide å være 3 per maskin, usikker på om det er endring i generasjon 8.0 med double encoder. Det er mange som ikke har pro-kort men trenger mer enn 3 streams. Software encode max quality er også bedre når man tar encode fra lossless (420 GB per time) til ønsket format for distribuering, typisk (HEVC).

40-serie dual encoder er bra, men det løser ikke alle hinder.

Også dette.

Quote

Hardware decoding is not supported in the free version of DaVinci Resolve on Windows or Linux, but is enabled on Mac. If you're a Windows user and your GPU supports it, hardware acceleration alone is a good enough reason to buy Resolve Studio over using the free version.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
8 hours ago, JarleGutt said:

Venter spent på mer testing... Som vi har snakket om, hva skjer med FPS i spill om man kjører opp andre ting i bakgrunnen, default oppsett.

Det ser ut som man ikke får noe mere tap enn på en symetrisk Zen-prosessor. Det går litt utover power budget at man ikke har kjerner av og på og av og på. Det hadde muligens lønt seg å få inn en eldre scheduler som fordeler lasten jevnere i stedet for å være tunet mot å fylle hele kjerner. Ikke for den generelle bruker men for den som har en seriøs last under spilling.

Jeg tror den første kneika kom da jeg skulle strømme DOOM2016 og samtidig opptak. Jeg så på playback etterpå at det var slideshow både i strømmen og i opptaket og ingen sa fra sånn umiddelbart heller. Usikker på om jeg hadde 6- eller 8-kjerner da, men det gikk tomt for CPU-kraft i alle fall. Hvis jeg husker rett var det Haswell-E 5960X 8 core @ 4.6 GHz. En 5950X har/hadde ca 4-5 ganger mer kraft, så det har skjedd litt siden da. 7950X har ytterligere 31% mer kraft og har i tillegg codec for VP9, H254, HEVC 8bit, HEVC 10bit, encode/decode uten at jeg skal si noe om kvalitet og ytelse for sistnevnte.

7950X er en bra prosessor til arbeid, men så lenge ikke ting må skje kjappest mulig er 5950X et bedre kjøp og bruker gir mindre utslag på el-regninga. Hovedmaskin bør selvsagt være raskest mulig, men for sekundære maskiner som bare jobber i bakgrunnen dag og natt så får du beregningene gjort til en lavere kostnad. 7950X har kommet ned i pris, men hovedkortene koster fremdeles det dobbelte og litt til. Ny Dark Hero kostet 3500 her om dagen mot 8k for x760E Hero og som var på tilbud til 6190 kr for den som greide å snappe opp noen kort. Har man i tillegg ei skuff med b-die og et fjell med skjermkort som ikke er i bruk så er det en kort vei til en heftig arbeidsstall med ikke alt for utdankede hester.

Det som taler for at man makser specs på alle maskiner er selvsagt at folk har begrenset plass. Da må man ha få men kraftigst mulig maskiner. Jeg rister på hodet over tendensen av bygging av leiligheter på <= 35 kvm i urbane strøk. Man får nå verken hjemmekontor eller en liten business satt opp på 35 kvm, ikke på komfortabelt vis i alle fall. Det blir som burhøns som får sin daglige tur ut for å gå på jobb eller café. Man eksisterer, men lever ikke.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/3/2023 at 7:50 PM, Ola Norman said:

Har du data på dette ? Dette er jo akkurat hva jeg etterspør.. 

Det blir litt lettvint å "klage og syte" på at youtubers/reviewers ikke klarer teste noe rett og framlegge konkrete tall, når man ikke er villig til å gjøre det samme / gjør noe selv.

Jeg har andre forpliktelser. Jeg har ikke 50-100 timer i uka til å drive med TechTube.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
5 hours ago, BadCat said:

Det ser ut som man ikke får noe mere tap enn på en symetrisk Zen-prosessor. Det går litt utover power budget at man ikke har kjerner av og på og av og på. Det hadde muligens lønt seg å få inn en eldre scheduler som fordeler lasten jevnere i stedet for å være tunet mot å fylle hele kjerner. Ikke for den generelle bruker men for den som har en seriøs last under spilling.

Jeg tror den første kneika kom da jeg skulle strømme DOOM2016 og samtidig opptak. Jeg så på playback etterpå at det var slideshow både i strømmen og i opptaket og ingen sa fra sånn umiddelbart heller. Usikker på om jeg hadde 6- eller 8-kjerner da, men det gikk tomt for CPU-kraft i alle fall. Hvis jeg husker rett var det Haswell-E 5960X 8 core @ 4.6 GHz. En 5950X har/hadde ca 4-5 ganger mer kraft, så det har skjedd litt siden da. 7950X har ytterligere 31% mer kraft og har i tillegg codec for VP9, H254, HEVC 8bit, HEVC 10bit, encode/decode uten at jeg skal si noe om kvalitet og ytelse for sistnevnte.

7950X er en bra prosessor til arbeid, men så lenge ikke ting må skje kjappest mulig er 5950X et bedre kjøp og bruker gir mindre utslag på el-regninga. Hovedmaskin bør selvsagt være raskest mulig, men for sekundære maskiner som bare jobber i bakgrunnen dag og natt så får du beregningene gjort til en lavere kostnad. 7950X har kommet ned i pris, men hovedkortene koster fremdeles det dobbelte og litt til. Ny Dark Hero kostet 3500 her om dagen mot 8k for x760E Hero og som var på tilbud til 6190 kr for den som greide å snappe opp noen kort. Har man i tillegg ei skuff med b-die og et fjell med skjermkort som ikke er i bruk så er det en kort vei til en heftig arbeidsstall med ikke alt for utdankede hester.

Det som taler for at man makser specs på alle maskiner er selvsagt at folk har begrenset plass. Da må man ha få men kraftigst mulig maskiner. Jeg rister på hodet over tendensen av bygging av leiligheter på <= 35 kvm i urbane strøk. Man får nå verken hjemmekontor eller en liten business satt opp på 35 kvm, ikke på komfortabelt vis i alle fall. Det blir som burhøns som får sin daglige tur ut for å gå på jobb eller café. Man eksisterer, men lever ikke.

Ok, men jeg tenkte mest dersom man kjørte default, IKKE noen form for egen sjonglering med kjerner. Hva skjer da om man spiller og kjører OBS Studio med stream/record i bakgrunnen. Om Win default klarte gjøre dette riktig, eller om det ble mer impact på FPS i spill enn med symetrisk. Mulig jeg missforstår, men ser ut som om du har manuelt satt kjerner i testen din her (første avsnitt).

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (39 minutter siden):

Fikk i det minste CPU og Hovedkort fra komplett i dag, men PostNord som har RAMen min som ble sendt fra Proshop 28. Februar har tatt de på norgesturne og estimerer levering om 3 dager, så blir vel bare å stirre på CPUen de neste dagene uten å få bruke den 🙃

Jeg har hovedkort og ram, men ikke CPU 🥲

Stoler ikke helt på datoene til komplett.no. Står 15. mars på bestillingen min, og 2. mars på nettsiden 🤪

Lenke til kommentar
black skrev (30 minutter siden):

Jeg har hovedkort og ram, men ikke CPU 🥲

Stoler ikke helt på datoene til komplett.no. Står 15. mars på bestillingen min, og 2. mars på nettsiden 🤪

Kan ikke planlegge noe ut fra det nei..

La inn bestilling på en til og i orderen står det:

Ny bestilling idag = Bestilt, forventet inn på lager 02 mars 2023, 1 stk.
Bestilling 28.02 = Bestilt, forventet inn på lager 15 mars 2023, 1 stk.

Alle andre deler til nybygget er på plass, bortsett fra ram og CPU. Får kose seg med og bygge det man kan imens. 😃
Postnord har virkelig levert denne gangen, 2 og 3 dager før estimering og Posten 1-2 dager etter estimering.😅

Lenke til kommentar
7 hours ago, Evil-Duck said:

Fikk i det minste CPU og Hovedkort fra komplett i dag, men PostNord som har RAMen min som ble sendt fra Proshop 28. Februar har tatt de på norgesturne og estimerer levering om 3 dager, så blir vel bare å stirre på CPUen de neste dagene uten å få bruke den 🙃

Jeg hadde nylig en forsendelse som gikk frem og tilbake et par ganger før de til slutt fant terminalen. 50 mil opp, ned, opp, ned, opp, så kom det frem.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
12 hours ago, JarleGutt said:

Ok, men jeg tenkte mest dersom man kjørte default, IKKE noen form for egen sjonglering med kjerner. Hva skjer da om man spiller og kjører OBS Studio med stream/record i bakgrunnen. Om Win default klarte gjøre dette riktig, eller om det ble mer impact på FPS i spill enn med symetrisk. Mulig jeg missforstår, men ser ut som om du har manuelt satt kjerner i testen din her (første avsnitt).

Jeg tror ikke at det blir et problem for de fleste og at du vil få det til på begge måter. AMD gambler på at du ikke bruker mer enn 8 kjerner og enten tilgir de fordi du alt i alt er fornøyd eller satser på at du har dårlig kortidshukommelse.

Det virker ikke avskrekkende ut av boksen og det kommer nok tweaks. Så får du bare håpe at ikke 7800X3D drar fra med 10-15% til en mindre penge og at du alt i alt gjorde det rette valget.

Hvis ikke får du kjøre OBS 2 ganger og lage ekstra tungdrevne scener slik at du føler at du får verdi for pengene.

Bildet er et eksempel fra skaperen, ikke fra meg.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det sier også at man blir nødt til å åpne lommeboka  nesten hver gang det kommer ny maskinvare. Jensen, Su, aksjonærer, med flere ler hele veien til banken. Hvis man sitter og øver 5-10 timer hver dag på å bli bedre i et spill og så vet man at man ikke har lavest mulig latency, den følelsen er ikke god, spesielt hvis man stanger litt eller faller litt bakom. Ingen ønsker å være benkvarmer. Hva om jeg byttet disse, med disse. 

image.png.edeed1d1d85ded504c281330225ed9b1.png

Han kunne ha tatt med at enkelte spill med flerspiller mates med rammer fra server. Man må bruke noen penger på fiber også.

Netgraph er en ting og det var det for 25 år siden også.
xbqfwdximu1a1.jpg?width=960&crop=smart&a

Den gangen det ble spilt landskamp i Quake mellom Norge og Finland, Sverige med modem som gav ca 170-350 ms latency. HPW, High Ping Whiner (modembruker, ikke kabelmodem, men av den trege sorten, typisk 28.8k, 33,6k, noe senere kom det 56 kbps også men fremdeles jævlig tregt). En slags B-konkurranse for de som ikke hadde ISDN hjemme og bundlet 2 kanaler for 128 kbps eller ikke spilte fra universitet med kabelnett eller T1-line. Det var tider. Den første ligaen jeg var med på var NQL (Norwegian Quake League) i 1997 og så NECL (North European Clan League) i oktober 1998. Resten er historie.
usr_modem.jpg

Jeg mener det var T1 2mbps LPB-er (low ping bastards) i Norge hadde tilgang på i ca 96/97 gjennom universitetet de studerte ved. Den gangen het det Quake Clan og ikke Esport Lag/Organisasjon, som i dag. I praksis det samme bare tidligere. Noen av "jævlene" i Finland hadde tilgang på 10mbps internett i 97,98, best case i Norge hadde folk kanskje akkurat fått 0,5 mbit kabelnett hjemme ca i 1998.

Quote

A T1 connection bundles together 24 64-kbps (DS0) time-division multiplexed (TDM) channels over 4-wire copper circuit. This creates a total bandwidth of 1.544 mbps. An E1 circuit in Europe and other parts of the world bundles together 32 64-kbps channels for a total of 2.048 mbps.

A T3 line is a dedicated physical circuit that uses high-speed media to transmit data, voice and video at the rate of 45 Mbps. It offers a broadband connection consisting of 672 individual channels of 64 kilobits each.

Spoiler
Quote

1997
This was the year leagues and tournaments became professionalized. What A Frag in the Darkness had started the previous fall, now really took off with sites like the duel ladder Scandinavian Mighty Ones, the clan rating site Automatic for the People and the Norwegian Quake League, a national league like in Sweden and Denmark. News and community sites like FragZone and Blue's News became popular. These sites and leagues spawned a lot of activity, and a lot of new players and clans joined the scene.

The first of a series of ten AskerLANs were held in February. These LAN-parties were a huge success and became the heart of the Norwegian Quake scene for the next couple of years. The best Norwegian players were always present, with Stalin and Sectopod battling for the title as Norway's number one.

1997 was also the first year for national teams. Norway had an LPB team and a HPW team, and played against Sweden, Denmark and Finland on various occasions from early 1997 and on. The Swedes conquered the title as best country.

 

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var alltid et spørsmål om det var skills eller bare god linje og om de hadde bra maskinvare. Det er heldigvis litt jevnere i dag med linjer og maskinvare slik at det stort sett er skills man måler.

Ungdomen får det lagt i hendene i dag flerkjernede prosessorer, kraftige skjermkort, fiberlinje, SSD osv. På den tiden var ikke en gang PSU som var bedre enn OEM-kvalitet (helt ræva) en ting, det vil si at det fantes bedre PSU men ikke som var tilgjengelig i de vanlige utsalg. PSU var et nødvendig onde som fulgte med kabinettet, tok livet av mang en komponent.

Det er egentlig gode tider i dag, men vi henger oss opp i noen prosenters forskjell i ytelse på en 7950X3D med skalering fra DDR5 6000 CL30. Vi tar godene for gitt og hyler etter mer. Jeg må bli flinkere til å tenke tilbake til hvordan det var for 25 år siden og sette mer pris på det som er av utstyr nå.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fair, men jeg spilte også hjemmefra med 110-130 latency og var rimelig god; folk likte ikke det når jeg tydelig hadde litt dårlig latency og vant heller, liksom jeg hadde en fordel siden jeg var vant til å beregne med lag. Jeg spilte bare med det utstyret jeg hadde tilgjengelig. Var like mye skill det i mine øyne. Klart det hadde vært mer samme type skills man målte dersom alle satt på samme sted med nøyaktig samme utstyr, men den verdenen var bare ikke tilgjengelig på den tida.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, BadCat said:

På den tiden var ikke en gang PSU som var bedre enn OEM-kvalitet (helt ræva) en ting, det vil si at det fantes bedre PSU men ikke som var tilgjengelig i de vanlige utsalg. PSU var et nødvendig onde som fulgte med kabinettet, tok livet av mang en komponent.

Sikker på jeg kjøpte bra PSU på Microplex før år 2000, kan selvsagt huske feil. Var det ikke Microplex? Savner de. Finner ikke noe info om de lenger. MIST ett eller annet PSU.

Men nå er vi farlig OT her selv om jeg kjeder meg for gidder ikke sette sammen de gamle komponentene til en fungerende PC, men må sikkert vente en uke minst på nytt hovedkort til 7950x3D via reklamasjon.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...