Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en eks overstyre en tidligere partner når det er barn i bildet?


Anbefalte innlegg

Hei
Jeg er sammen med en dame som har en sønn.
Jeg bor i en kommune og min kjæreste i en annen (kun 30min kjøretur til hverandre).

Kjæresten min har lyst til å flytte til meg og bo sammen med meg i mitt hus. Sønnen på 4 år blir med men bytter ikke skole / adresse. De pendler.
Sønnen deler hun med eksen, 50 / 50.

Eksen liker ikke dette og mener at sønnen kommer til å bli helt utkjørt av all kjøringen. Han stiller seg veldig negativt til dette (selv om vi ikke har gitt det en sjanse / prøve periode).

Når kjæresten min og eksen gikk fra hverandre hadde de et møte med familievernkontoret og skrev da en (privat?) kontrakt hvor det står at ingen av foreldrene har lov til å flytte ut av kommunen uten at den andre samtykker, noe eksen selvfølgelig ikke gjør nå.
Min kjæreste gikk med på kontakten den gang da hun trodde dette kun gjaldt om barnet skulle skifte adresse og bytte skole. Hun trodde ikke dette gjaldt utenom også. Det gjør visst det i følge eksen og bryter hun kontrakten har eksen lovet å lage et helvette.

Jeg syntes dette høres veldig rart ut. Dette betyr egentlig at eksen kan kontrollere hvor min kjæreste skal bo. Hun har på en måte mistet noe av friheten sin spør du meg.

Jeg har spurt om å få se kontrakten. Min kjæreste fikk aldri noen kopi. Det er eksen som har kontakten og han sier han selvfølgelig ikke finner den. Familie kontoret har vi ringt og siden det er en «privat» kontakt har ikke de noe med det (de har heller ikke noen kopi). Slik dette er nå er det en kontrakt i løse luften som ingen kan lese.

Dette høres latterlig tullete ut for meg men jeg har ingen erfaring på dette feltet fra før. Jeg vil likevell undersøke dette nærmere før jeg "godtar" noe sånt.
Er det slik det er om dagen ? Kan en eks styre et annet menneske slik når det er barn med i bildet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tviler på at en sånn kontrakt er spesielt bindende. Men jeg støtter eksen i at dette nok blir utmattende. Nå er tilfellet jeg kjenner til med eldre barn, men avstand i kjøretid ser lik ut. Barna hater det. De bor halve tiden i en annen kommune, langt fra venner og fritidsaktiviteter. Hver andre uke er de utelatt fra det meste av sosiale aktiviteter. 30 min er lang tid for et barn, og det å ta en tur til venner i den uken blir en time i bil frem og tilbake. Det er mye.  

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 327db...008

Dette er helt normalt, Norge har stor grad av avtalefrihet og spesielt når det kommer til foreldre og barn. Denne kontrakten er bindende, skal den brytes må en av foreldrene kreve mekling etter paragraf 51 i barneloven.

Dette er den enkleste loven å forstå seg på av en grunn:

https://lovdata.no/sok?q=barneloven

PS- I denne saken blir det som å pisse i motvind for den som prøver flytte og dermed bryter kontrakten. Eneste håpet er at ts flytter selv.

Anonymous poster hash: 327db...008

Lenke til kommentar
Gjest b96d5...1e7

Det spørs om de har delt fast bosted. Er far samværsforelder kan mor dessverre bare ta ungene og flytte dit hun vil (også ut av kommunen). Er far også bostedsforelder (som er vanlig ved delt fast bosted), skal det varsles først, og far kan evt. føre innsigelser til retten og får flyttingen stoppet.

En så lang pendletur høres uvanlig langt ut for et barn, men samtidig er barn forskjellig.

Jeg hadde bedt mor be om en kopi. Hvis ikke den finnes, og ikke det finnes vitner om det, så syns jeg det er rart at man har fått til en avtale om fast delt bosted. Det er et par ting som er litt for løst i luften her.

Hvis mor flytter til deg, så må vel hun endre adresse? Dette kan ha noe å si for barnebidrag, avhengig av hvem som er mottaker.

En dialog med far om hva man felles mener er det beste for barna, og hvilke momenter man mener taler for og mot vil jo være det klart beste. Og så tror jeg ut fra det du skriver at du kanskje skal holde deg litt i bakgrunnen, da du faktisk er utenforstående i den relasjonen som omhandler barnet.  Dialog er alltid best (men noen gang ikke mulig).

Anonymous poster hash: b96d5...1e7

Lenke til kommentar
Gjest fba34...651
Olsenhower skrev (1 time siden):

Det beste for barnet er at begge foreldre bor i samme bydel og med nærhet til skole, venner og fritidsaktiviteter. Jeg synes det er egoistisk av mor, barnet kommer alltid først.

men hvis de biologiske foreldrene bare skal bo tretti minutter fra hverandre, så burde vel dette gå greit? er vel ikke ofte at barneforeldre faktisk klarer å bo såpass nærme hverandre  i andre situasjoner.  

det er ikke snakk om tretti TIMER fra hverandre liksom...       

Anonymous poster hash: fba34...651

Lenke til kommentar
Gjest b6ebb...362

Er det et alternativ at du flytter til henne, eller? Det virker som at dere synes avstanden er liten, så hvorfor ikke flytte motsatt vei?

Jeg skilte meg for 5 år siden, og eksen og jeg la opp til at vi skulle bo nær hverandre og innen samme skolekrets av hensyn til felles barn. Vi endte opp i samme boligfelt, og bor 200 meter fra hverandre.

Det har aldri vært snakk om at hun skulle flytte, selv om hun har hatt flere forhold med menn fra utenfor vår kommune. Da har hun avsluttet forholdene istedet, for hun vil ikke sette noe foran å legge til rette så godt hun kan for barnet vårt.

Anonymous poster hash: b6ebb...362

Lenke til kommentar
Gjest b6ebb...362

Et annet moment her:

Sønnen kommer til å hate å flytte. Og han kommer til å klandre deg, som har røvet moren hans og dermed ham vekk fra stedet han bor.

Er dette virkelig et greit utgangspunkt for et samliv og familieliv?

Nei, vær voksne og sett barnet først her.

Anonymous poster hash: b6ebb...362

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (8 minutter siden):

Det er ikke så enkelt å komme seg ut av en kontrakt, for da kunne alle som har endret mening bare makulert sin kontrakt - det sier seg selv at en kontrakt skal og må være mer bindende enn det.

Da bør i hvert fall eks framvise kontrakten og vise at det som står der er riktig. Det at eks sier at han "ikke finner" kontrakten høres suspekt ut. 

Lenke til kommentar
Athos2011 skrev (3 minutter siden):

Da bør i hvert fall eks framvise kontrakten og vise at det som står der er riktig. Det at eks sier at han "ikke finner" kontrakten høres suspekt ut. 

Selvfølgelig må man ha en kontrakt for at det er mulig å sjekke hva man er blitt enige om. Hvordan den er skrevet er også viktig slik at det ikke blir åpning for tolkning av hva som egentlig er avtalt. Her virker det jo som mor og far er litt uenige om hva som egentlig ble avtalt, så klarhet i dette bør nok skje ved at de begge leser kontrakten. Er det ikke noe kontrakt å oppdrive, så er det heller ikke en avtale. (slik jeg forstår lovverket)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Athos2011 said:

Da bør i hvert fall eks framvise kontrakten og vise at det som står der er riktig. Det at eks sier at han "ikke finner" kontrakten høres suspekt ut. 

Det kan like gjerne bety at man vet den ligger et sted i en eske i boden, men at man ikke gidder/ser ikke vitsen å lete gjennom alle de gamle flytteeskene for å finne en kontrakt som begge to vet eksisterer. Jeg putter lit til at det er gjerne tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest 327db...008
Athos2011 skrev (1 time siden):

Dersom det er bare en av partene som har kontrakten, så er den vel ikke gyldig. 

Takk for latteren.

'denne kontrakten jeg inngikk ble upraktisk for meg, best å bare kildesortere mitt eksemplar så den ikke gjelder lenger'

Anonymous poster hash: 327db...008

Lenke til kommentar
Gjest 327db...008 skrev (På 19.4.2022 den 14.31):

Takk for latteren.

'denne kontrakten jeg inngikk ble upraktisk for meg, best å bare kildesortere mitt eksemplar så den ikke gjelder lenger'

Anonymous poster hash: 327db...008

TS sier vel at hans kjæreste aldri fikk noen kopi da. 

Lenke til kommentar
hans22 skrev (På 18.4.2022 den 1.32):

Sønnen deler hun med eksen, 50 / 50.
 

 

Gjest b96d5...1e7 skrev (På 18.4.2022 den 21.01):

 

Hvis mor flytter til deg, så må vel hun endre adresse? Dette kan ha noe å si for barnebidrag, avhengig av hvem som er mottaker

Anonymous poster hash: b96d5...1e7

Barnebidrag ved  50/50? 

 

hans22 skrev (På 18.4.2022 den 1.32):


Dette høres latterlig tullete ut for meg men jeg har ingen erfaring på dette feltet fra før. Jeg vil likevell undersøke dette nærmere før jeg "godtar" noe sånt.
Er det slik det er om dagen ? Kan en eks styre et annet menneske slik når det er barn med i bildet ?

 

Dette er langt fra tullete! Endelig har vi(MENN) fått noe når det kommer til barnefordelingsaker, så kommer en som deg og trur det er bare å drite i dette? 

Kvinnfolket ditt kan gi fra seg 50/50 fordelingen, se ungen sin annenhver helg og hver onsdag slik som menn vanligvis har fått i flere ti  år(hvis de er  så heldige). 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...