Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pi-hole og mesh-nettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat satt opp og konfigurert en Pi-hole.

Internettleverandør hos meg er Altibox. Altibox sin hjemmesentral er av typen som ikke lar meg styre med avanserte innstillinger. Dette har jeg løst ved å koble den til en egen/separat ruter der internett forsynes fra Altibox hjemmesentralen. I denne ruteren har jeg koblet stasjonær PC og et DECO-M4 mesh nettverk.

Det som gir meg problemer er mesh-nettverket. Det mister ofte internett-forbindelsen over lang periode (på kvelden/natten av en eller annen grunn) og plutselig er den tilbake igjen.
Jeg har stilt inn slik at Pi-hole har statisk IP og ruteren bruker PI-holens IP som DNS. Inne på decoen har jeg ikke stilt inn noe, da den får nett fra ruteren med pi-hole tilkoblet.

Jeg er nok ikke supergod til å forklare dette, men utifra hva jeg har sagt; er det noen som kan resonere seg frem til noe jeg har glemt/oversett?

Internett og pi-hole-funksjonene fungerer utmerket på den stasjonære PCen som er koblet til samme ruter som DECOen.


 

deco.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du Deco i rutermodus eller aksesspunktmodus?

Hvis du kjører Deco direkte i Altibox-hjemmesentralen, som du vel har satt i bridge mode, er da løsningen stabil?

Hvilken ruter er du benytter - altså produsent og modell?

Ingen spor i feilmeldinger/logger i Deco-appen? (lenge siden jeg har brukt TP-Link Deco - husker ikke helt hva som var tilgjengelig på X60 som jeg selv tidligere brukte)

Gjort noen manuelle innstillinger av noe på Deco-ene? Ikke fiklet med statiske kanalvalg e.l.?

Wildshot: Prøvd en annen kabel mellom ruter og Deco?

 

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

Når deco er koblet rett i hjemmesentralen fungerer alt helt fint, og har alltid gjort det (kjørt løsningen slik i ca 1 år). Jeg ser at den står i rutermodus (decoen altså). Tror du dette kan være problemet? Jeg har nå satt den til aksesspunkt. Alt virker nå. Skal se an utover dagen hvor stabilt det er  :)

Lenke til kommentar
19 hours ago, NULL said:

I utgangspunktet vil jeg ikke tro at det var det at de ikke stod i AP-modus som var problemet, men et slikt mesh-sett står bak en annen ruter, vil anbefalingen være at de kjører i AP-modus. 

Du har rett. Det samme skjedde nå i natt. Dette er helt merkelig. ca etter midnatt er det ikke mulig å surfe på nett med de trådløse enhetene koblet til mesh-nettverket. Det er ikke noe foreldrekontroll eller slikt påslått. Oppe og går igjen på dagtid. 
Problemet må jo være med decoene siden det fint går å surfe på den stasjonære PCn.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, TangoSierra said:

Du har rett. Det samme skjedde nå i natt. Dette er helt merkelig. ca etter midnatt er det ikke mulig å surfe på nett med de trådløse enhetene koblet til mesh-nettverket. Det er ikke noe foreldrekontroll eller slikt påslått. Oppe og går igjen på dagtid. 
Problemet må jo være med decoene siden det fint går å surfe på den stasjonære PCn.

En start kan jo være en factory reset av Deco-ene. Så vidt jeg husker, skal du da ved ny "førstegangsinstallasjon" etter factory reset på Deco også få anbefaling om å sette de i aksesspunktmodus, ettersom de ser at de står bak en annen ruter.

Når de ikke fungerer, er enheter helt frakoblet nettet? Er nettverksnavnet ikke synlig i listen av wifi-nett? Hvis det er slik at en pc tilkoblet wifi-nettet her fortsatt er tilkoblet selve wifi-nettet, men ikke får internettkontakt, blir det forskjell om du kjører ping mot eksempelvis vg.no kontra 1.1.1.1?

Er det helt på samme tidspunkt problemet slår inn? 

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, TangoSierra said:

Nettverksnavnet er synlig og jeg står koblet opp til det på telefonen.. Jeg kommer tilogmed inn på appen til DECO fra mobiltelefonen. Så den finner decoen. Men når jeg laster nettsider bare står den og "spinner". 
Den stasjonære PCn er koblet til ruter via kabel.

Så egentlig kan det være noe på den andre ruteren som gjør at Deco-settet ikke får internettaksess... Men prøv å 'ping vg.no' og 'ping 1.1.1.1' på en maskin koblet til Deco når det er problemer. Hvis du ikke får reply fra vg.no, men får reply fra 1.1.1.1, er det interessant informasjon....

 

Lenke til kommentar

Nå meldte problemet seg igjen. På natta. Når jeg flyttet meg til annen del av huset, så virker det igjen. Tenker da at det må være problemer med kun EN av Decoene. Problemet kommer kun i 2 etasje, og etter midnatt...... Får teste mer i morgen.

EDIT:

Jeg skrudde av den stasjonære PCen for å gå opp i andre etasje igjen. Da meldte problemet seg igjen. Selv om jeg var i første etg. Da jeg skrudde PÅ den stasjonære PCen igjen, ble problemet borte.. Dette er kjemperart. Virker som den stasjonære PCen må være påslått for at wifi skal ha nettilgang!

EDIT:

Ok.. dette er rart. Når stasjonær PC er slått av, virker ikke wifi (kommer ikke på nett selv om nettbrett/telefon er koblet til wifi). Dersom jeg skrur på PC, virker nettet. Dersom jeg tar ut nettverkskabel fra PC til ruter (når den er påslått) virker nettet fremdeles. 
Her må jo PCen gjør noe med nettverket når den slås av..

Endret av TangoSierra
Lenke til kommentar

Hvor kjører Pi-hole? Har du en Raspberry PI til dette? 

Har selv Altibox (bromodus) og 3xDeco M9+ (ruter-modus) . Har såvidt vurdert å sette opp PI-hole på en ledig Raspberry PI, men har ikke gjort det så langt, for jeg var litt uklar på hvordan det best gjøres.

Kunne det være et alternativ å droppe den ekstra ruteren og sette Deco'en (ruter modus) til å bruke PI-hole som DNS? Det var løselig det jeg hadde forestilt meg jeg kunne gjøre.

Lenke til kommentar
8 hours ago, cacb said:

Hvor kjører Pi-hole? Har du en Raspberry PI til dette? 

Har selv Altibox (bromodus) og 3xDeco M9+ (ruter-modus) . Har såvidt vurdert å sette opp PI-hole på en ledig Raspberry PI, men har ikke gjort det så langt, for jeg var litt uklar på hvordan det best gjøres.

Kunne det være et alternativ å droppe den ekstra ruteren og sette Deco'en (ruter modus) til å bruke PI-hole som DNS? Det var løselig det jeg hadde forestilt meg jeg kunne gjøre.

Kjører på Raspberry PI ja.. Den ekstra ruteren er rett og slett fordi jeg ikke kommer inn og får sett IP på faste enheter koblet til altibox-ruteren. Merkelig, og brukerstøtten til altibox var helt håpløse. Så løste det slikt. 

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, TangoSierra said:

Kjører på Raspberry PI ja.. Den ekstra ruteren er rett og slett fordi jeg ikke kommer inn og får sett IP på faste enheter koblet til altibox-ruteren. Merkelig, og brukerstøtten til altibox var helt håpløse. Så løste det slikt. 

 

Hvor i oppsettet er Pi-en montert?

Lenke til kommentar
22 hours ago, TangoSierra said:

Kjører på Raspberry PI ja.. Den ekstra ruteren er rett og slett fordi jeg ikke kommer inn og får sett IP på faste enheter koblet til altibox-ruteren. Merkelig, og brukerstøtten til altibox var helt håpløse. Så løste det slikt. 

 

DECO_DNS.thumb.jpg.e7656628c4cc4e45080f6cda07130631.jpg

Skjermbilde fra DECO-Appen. Det er kanskje mulig å spesifisere PI-hole IP-adresse under Primary DNS?

Det er ikke noe problem å tilordne faste IP-adresser på mitt DECO-mesh.

 

Lenke til kommentar

Det er vel hele poenget med å bruke pi-hole (spesifisere den som DNS-server i ruteren din). Eventuelt bruke pi-hole som DHCP-server (og deaktivere DHCP-serveren i ruteren). 

Kan jo selvsagt spesifisere på hver enkelt enhet at de skal bruke pi-hole som DNS, men det er jo ikke akkurat den enkleste måten å løse dette på.

Endret av voident
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...