Gå til innhold

Kramatorsk: Hvorfor er teksten på raketten leselig?


Anbefalte innlegg

Russerne har gjort det igjen: De skjøt en raket mot sivilbefolkningen, folk som hadde flokket sammen på en togstasjon for å komme seg vekk fra krigens herjinger og grusomheter.

Resultatet er antakelig 50 nedslaktede, herunder også tre barn og antakelig mange flere skadede, lemlestede, vansirede, ødelagte for resten av livet.

Det som slår meg litt er at det på TV vises bilder av den russiske raketten da den ligger på plassen foran togstasjonen.

En rakett som fortsatt virker nokså hel og som det tilmed går an å lese en kynisk håndskrevet tekst på: "For barnene" skal det stå i russisk på raketten.

Det som forundrer meg: Hvordan kan det han seg at en rakett fortsatt er i så god behold etter å ha eksplodert? Jeg ville jo forventet at den kom til å bli revet i stykker til tusenvis av bittesmå filler. Hvorfor er det en rakettkropp igjen og tilmed en tekst som har blitt skrevet på dens skrog?

Er det noen som vet dette? Rakettkyndige fra forsvaret? Jeg bare lurer...

 

P.S.:

Her er et bilde fra raketten:

c3e56663-c25b-4cbd-b533-0898e1318643.jpg

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norolf skrev (3 minutter siden):

Det som forundrer meg: Hvordan kan det han seg at en rakett fortsatt er i så god behold etter å ha eksplodert? 

Fordi denne delen ikke har eksplodert, den er heller ikke ment å gjøre det. Dette er motordelen av en OTR-21 Tochka-rakett, eller SS-21 Scarab som den kalles i NATO. At det ligger igjen slik er et vanlig syn. Enkelt forklart, denne motordelen vi ser frakter det spisse stridshodet som inneholder eksplosivene, i dette tilfellet dessverre muligens klaseammunisjon.

Et annet eksempel med samme rakett, fra utenfor Aleppo i Syria:

CbQn0FNUMAAQuIb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Fordi denne delen ikke har eksplodert, den er heller ikke ment å gjøre det. Dette er motordelen av en OTR-21 Tochka-rakett, eller SS-21 Scarab som den kalles i NATO. At det ligger igjen slik er et vanlig syn. Enkelt forklart, denne motordelen vi ser frakter det spisse stridshodet som inneholder eksplosivene, i dette tilfellet dessverre muligens klaseammunisjon.

Et annet eksempel med samme rakett, fra utenfor Aleppo i Syria:

CbQn0FNUMAAQuIb.jpg

Okei, mange takk for tolkningen og bildet.

Det virker likevel ikke så veldig innlysende for meg.

For selv om raketten sjøl ikke eksplorerer så er den jo festet til selveste stridshodet og dermed det nærmeste man i det hele tatt kan komme eksplosjonen?

Eller må man forestille seg at raketten på et vis kaster av stridshodet når raketten har kommet i mål? Slik at raketten flyr videre mens stridshodet krasjer i bakken?

Lenke til kommentar

Hvis man gjør et bildesøk på Google, vil man se flere tilfeller av det samme - som det her også er eksempel på fra Syria, men også fra Georgia. 

Når det er klasebomber, så skal ikke raketten treffe og eksplodere, men slippe ut en rekke andre mindre bomber. Tilsvarende skjer med klasebomber fra fly - bomben åpner seg i høyde og slipper ut en rekke mindre bomber. Stridshodet i et slikt tilfelle bare åpner seg. 

https://armamentresearch.com/9n123k-cluster-munition-and-9n24-submunitions-in-syria/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NULL skrev (5 minutter siden):

Hvis man gjør et bildesøk på Google, vil man se flere tilfeller av det samme - som det her også er eksempel på fra Syria, men også fra Georgia. 

Når det er klasebomber, så skal ikke raketten treffe og eksplodere, men slippe ut en rekke andre mindre bomber. Tilsvarende skjer med klasebomber fra fly - bomben åpner seg i høyde og slipper ut en rekke mindre bomber. Stridshodet i et slikt tilfelle bare åpner seg. 

https://armamentresearch.com/9n123k-cluster-munition-and-9n24-submunitions-in-syria/

Mange takk. Ja, jeg vet om klasebomber. Men denne typen her var vel ingen klasebombe? Er det likevel slik at den løsner seg fra stridshodet et lite stykke før stridshodet eksploderer? Ser nesten sånn ut altså....

Synes likevel det virker litt rart

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Norolf said:

Mange takk. Ja, jeg vet om klasebomber. Men denne typen her var vel ingen klasebombe? Er det likevel slik at den løsner seg fra stridshodet et lite stykke før stridshodet eksploderer? Ser nesten sånn ut altså....

Synes likevel det virker litt rart

Stridshodet eksploderer ikke. Det inneholder en rekke mindre bomber som "frigis" X antall meter over bakken og eksploderer individuelt over et område. Et tradisjonelt stridshode hadde her trolig gitt langt mindre skaper i denne sammenhengen.

Om "beholderen" med de mindre bombene fortsatt er festet til raketten når de frigjøres er jeg usikker på. 

Endret av NULL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Russerne "tror" at ukrainerne dreper barna sine. Dette er en "hevn". Mest trolig.

Takk for forklaringen.

Lite logisk egentlig å anta at ukrainere skulle drepe sine egne barn. Enda mindre logisk å avfyre klasebomber mot sivile med mange barn imellom. 

Kanskje bomben havnet på avveier og skulle treffe et militært mål? 

Eller så er det ment kynisk likevel og hevn på egne vegne. Tror nok det ikke er så flott å være russisk soldat i Ukraina heller for tiden... 

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Norolf skrev (16 minutter siden):

Kanskje bomben havnet på avveier og skulle treffe et militært mål? 

Russerne bombet flere togstasjoner og linjer i Donetsk samme dag, og dagen før. Det ble også rapportert i russiske medier at de hadde gjennomført et "russisk suksessfullt presisjonsangrep mot togstasjonen i Kramatorsk", før det plutselig ble fjernet da bildene av døde sivile begynte å spre seg. Dette angrepet er gjort med overlegg og vilje. Jeg tror de gjør det for å slå to fluer i én smekk, både å ødelegge kritisk infrastruktur og å skape frykt i befolkningen for å forsøke å hindre at de flykter vestover.

https://www.nrk.no/urix/rakettangrep-mot-jernbanestasjon-i-ukraina-_-minst-50-skal-vaere-drept-1.15926385

Sitat

Tidligere forsvarssjef, Sverre Diesen, er klar på at jernbanestasjonen ikke er et tilfeldig mål.

– Her er det ingen mulighet for å si at man mente å treffe noe annet, sier Diesen til NRK.

Han forklarer det med at raketten som er brukt, er svært treffsikker.

– Det er en rakett som har rekkevidde på opp mot 500 kilometer, men er mer enn presist nok til å treffe det man sikter på, sier Diesen og slår fast:

– Sikter man på en jernbanestasjon, treffer man en jernbanestasjon.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Okei, dette visste jeg ikke. 

Men hvordan tolker du teksten da? Ifølge noen kilder skal teksten også bety "(som gjengjeld) for våre barn" 

Dette for å late som om det var ukrainere som hadde vært for "toskete" til å treffe rett mål?

Det at teksten er russisk er jo ingen motsigelse. Om teksten var ment for russere ville jo ukrainerne - som jo alle kan russisk - ikke ha skrevet på ukrainsk? 

Men er det logisk å skrive "som hevn for våre barn" på raketten for å skjule den egne forbrytelsen fra et russisk ståsted? 

Da innrømmer man jo implisitt at ukrainerne har en god grunn til hevn som følge av de russiske forbrytelsne begått mot ukrainerne sine barn? 

Men sånne "avanserte" tankeganger står kanskje ikke så høyt hos de russiske befalene? 

Lenke til kommentar
Norolf skrev (10 minutter siden):

Men er det logisk å skrive "som hevn for våre barn" på raketten for å skjule den egne forbrytelsen fra et russisk ståsted? 

Akkurat det med logikk tror jeg ikke man skal overdrive når det kommer til Russlands handlinger og hva som befinner seg innenfor informasjonsboblen de har laget for seg selv. Spesielt ikke i DNR.

Jeg tolker beskjeden slik sedsberg over tolket den:

sedsberg skrev (1 time siden):

Russerne "tror" at ukrainerne dreper barna sine. Dette er en "hevn". Mest trolig.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Akkurat det med logikk tror jeg ikke man skal overdrive når det kommer til Russlands handlinger og hva som befinner seg innenfor informasjonsboblen de har laget for seg selv.

Det har du antakelig helt rett i... 😳 

Skal ha blitt 5 drepte barn og enda flere drepte voksne. Ikke så rart. 

Det hele er fortsatt litt uoversiktlig. Om det er sant med disse (russiske) meldingene på sosiale medier om et suksefult åtak mot en togstasjon før den fant sted som etterpå ble slettet igjen så er dette jo et indisium på at det ikke var ment å begå denne krigsforbrytelsen? 

Men som jeg ser det kan opphavs- og overleggsspørsmålet henstå. 

Det spiller rent moralsk uansett ingen rolle om dette var et hensiktsfult ondsinnet angrep fra russerne eller en feiltagelse. Ikke engang om det var ukrainere som begikk en kjempetabbe. 

Uansett så er den ansvarlig for dette som ga ordren til denne krigen. For det er alltid slike ting som skjer i kriger. Det tar man med på kjøpet om man starter en angrepskrig med viten og vilje. 

Den russiske ledelse slipper ikke unna! 

Vi vet hva dere har gjort! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...