Gå til innhold

Hvorfor er det ingen patenter i Formel 1?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En får ikke innvilget et patent på å sette en elmotor/generator mellom kompressor og turbin. Oppfinnerhøyden er for lav og mange har gjort det før!

Om allikevel Mercedes skulle fått et patent på det og hindret andre lag, så ville det være å skyte seg selv i foten. Formel 1's eksistensgrunnlag er at den bidrar til utvikling av teknologi!

Lenke til kommentar

Forfatter bør kanskje som en med IP som levebrød, sette seg inn i regler og forordninger i denne "bransjen". Det finnes en FIA Teknisk arbeidsgruppe. Der vil en løsning som noen har et patent på, og som gir dem fordeler, bli stemt ut som løsning innen F1. De andre lagene er med å utformer hva som er lovlig og tilgjengelig av tekniske løsninger. Slik at F1 har selv juridiske systemer som hindrer en i å ha fordel av et patent.

Det bør man sette seg inn i når man skal rådgi andre om å bruke IP beskyttelsesprosesser tenker jeg.

Litt bakgrunn:

"Regulations

The most common reason given for a lack of patents in F1 is based on a blog by James Allen, an F1 correspondent, who quoted a “Senior F1 Engineer”. It is said that the reason given is “…because if a team takes out a patent on a design, that then locks in an advantage the other teams cannot access. Therefore the other teams will simply vote it out through the FIA Technical Working Group process by the end of the season in question”.

Essentially, the world of F1 wants as many cars competing for the win as possible to keep the sport entertaining. Therefore, there are regulations in place to keep the playing field level. These regulations mean that if an F1 team were to try and enforce a patent, the patented technology would be ruled illegal by the FIA, and then even the patent holder would not be able to use their patented technology in a race.

So, one of the main factors for the lack of patent disputes in the world of F1 is not that the teams are being overly sporting and allowing each other to use their latest technology. On the contrary, the lack of patent disputes is down to the fact that the teams in the sport are not able to benefit from a patent in the same manner that their parent companies would outside of the sport in the real world. Therefore, based on the above, it does not seem like there is much point in an F1 team obtaining a patent to protect its inventions."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har alltid trodd at en av ulempene med å patenterte løsninger er at en må offentliggjøre detaljer rundt løsningen, som vil gjøre det mulig for konkurrenter å lage tilsvarende system uten at det direkte bryter med patenten. 

Ser for meg at det er ellers vanskelig å få detaljert innsyn i hvilken løsninger som blir brukt, en kan jo ikke bare kjøpe konkurrentens maskin på ebay. Eller er det regler i F1 hvor alt må offentliggjøres uansett på grunn av konkuranse rettferdighet? (Antar jo dommerene må få innsyn for å hindre jukse, men de skulle en tro har taushetsplikt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det at han omtalte sjåførene som piloter ikke avslørte hvor lite han kan om sporten, så kan jeg gjerne opplyse om at teknologien i F1 benyttes utenfor F1 sin verden. Det er utenfor teamene det blir patentert. I selskapene som eier teknologien.

Det handler heller ikke bare om F1-teamene, men alle bedriftene rundt som leverer teknologi til serien. F.eks. Qualcomm sin trådløse teknologi, additiver fra oljebransjen osv.

Hvis man har lyst til å sette seg mer inn i patenter som ofte stammer fra F1-teamene selv, så kan man google teknologiselskapene. F.eks. McLaren Applied Technologies, Williams Advanced Engineering osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Redaksjonen. said:

 

19 hours ago, Ketill Jacobsen said:

En får ikke innvilget et patent på å sette en elmotor/generator mellom kompressor og turbin. Oppfinnerhøyden er for lav og mange har gjort det før!

Om allikevel Mercedes skulle fått et patent på det og hindret andre lag, så ville det være å skyte seg selv i foten. Formel 1's eksistensgrunnlag er at den bidrar til utvikling av teknologi!

Helt riktig, Kjetil.

Patentet, eller patentene, ville nok snarere sikret enerett til mindre deler av løsningen som må være der for at den skal fungere optimalt. Riktig patent ligger sjelden i den store ideen, men snarere de mange små problemene du må løse for å sette ideen ut i praksis. Disse lar seg langt oftere patentere.

Lenke til kommentar
17 hours ago, keramikklampe said:

Har alltid trodd at en av ulempene med å patenterte løsninger er at en må offentliggjøre detaljer rundt løsningen, som vil gjøre det mulig for konkurrenter å lage tilsvarende system uten at det direkte bryter med patenten. 

Ser for meg at det er ellers vanskelig å få detaljert innsyn i hvilken løsninger som blir brukt, en kan jo ikke bare kjøpe konkurrentens maskin på ebay. Eller er det regler i F1 hvor alt må offentliggjøres uansett på grunn av konkuranse rettferdighet? (Antar jo dommerene må få innsyn for å hindre jukse, men de skulle en tro har taushetsplikt)

Det stemmer.

Offentliggjøringen kommer imidlertid først etter ganske lang tid. Videre vil det ikke være et problem at løsningen offentliggjøres, så lenge man har sikret en god enerett til å bruke den.

Dersom patentet lett kan omgås er det klart nok ikke verdt jobben, men da er det også et dårlig patent. Gode patenter vil sørge for å avklare et vern som gir faktisk sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg tenker det samme, at en pantent betyr at man må vise kortene sine, mens deler og utstyr for Formel 1 har en ganske begrenset brukergruppe og man kan med enkle grep holde til hemmelig om man ønsker det, det har jo vært tilfelle i veldig mange tilfeller, f.eks. Ferraris motorgate for noen år siden. Med en gang teknologien blir moden for massesalg til forburkere, og kanskje utdatert innen F1, vil nok moderselskapene patentere løsningen i øst og vest for å sikre at invisteringene i F1 gir uttelling.

Det er jo en grunn til at førere og ingeniører går å ser på konkuretenes biler etter øktene og på startgirden, de speider etter nye ideer og løsninger som de andre kan ha kommet opp med, men prøver å skjule.

Og: Piloter... er jo ikke feil, men heller ikke riktig.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Følger ikke med på F1, men kan tenke meg at de praktiserer en variant av et FRAND-opplegg (fair, reasonable, and non-discriminatory) som er vanlig ifm standardiseringer. Det vil si patent er greit så lenge alle F1-deltakere har samme rettigheter.

Enig i at det vil gi mening her. Mer usikker i hvilken grad det faktisk skjer.

De store verdiene i patentering vil nok uansett ligge i løsningene som har anvendelse utenfor F1, ettersom regelverket gjør de vanskelige å håndheve i F1. Slik sett kan det f.eks. gi mening for Mercedes å utforme patenter for lignende løsninger avgrenset til alminnelige biler.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Henning L said:

Jeg tenker det samme, at en pantent betyr at man må vise kortene sine, mens deler og utstyr for Formel 1 har en ganske begrenset brukergruppe og man kan med enkle grep holde til hemmelig om man ønsker det, det har jo vært tilfelle i veldig mange tilfeller, f.eks. Ferraris motorgate for noen år siden. Med en gang teknologien blir moden for massesalg til forburkere, og kanskje utdatert innen F1, vil nok moderselskapene patentere løsningen i øst og vest for å sikre at invisteringene i F1 gir uttelling.

Det er jo en grunn til at førere og ingeniører går å ser på konkuretenes biler etter øktene og på startgirden, de speider etter nye ideer og løsninger som de andre kan ha kommet opp med, men prøver å skjule.

Og: Piloter... er jo ikke feil, men heller ikke riktig.

 

Ja, som kommentert til en annen her så er utfordringen med publisering noe som først inntrer etter en stund, og ikke et reelt problem såfremt patentet er godt nok.

I likhet med alle dyktige innovative selskap, støtter F1-lagene seg også på hemmelighold der de kan. Det ene utelukker ikke det andre fullstendig.

Patentering etter løsningen er brukt i F1 og kjent vil være vanskelig, ettersom det er et klart krav for patentering at løsningen er ny og ikke kjent. Det skal nok veldig godt gjøres at man fullfører en sesong og holder noe så hemmelig at patentering fremdeles er mulig.

Ferraris Motorgate var vel ganske rett frem juks, og ble oppdaget, så usikker på overføringsverdien som eksempel her :)

Og ja, enig i at fører passer bedre enn pilot. Fikser det så snart tidsmaskinen er klar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...