Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Tikke" lyd fra clutch


dan83

Anbefalte innlegg

hei,

har merket at clutchen på min rav4 har begynt å gi en lite "tikke" eller "klikke" lyd når jeg slipper den eller pressen inn. Lyden kommer ikke alltid, men virker som det er litt avhengig av hvor kjapt jeg slipper  ved giring. Lyden kommer også når bilen står stille og motoren er av.

Ellers funker alt bra, men også merket at den virker litt mindre "smooth" når jeg slipper den ved giring en når jeg kjøpte den. Beste måten å forklare det på, er som at det føles ut som at det er en "fjær" som er litt ujevn eller en slags "ruglete" følelse. Vanskelig å forklare. Mulig det har kommer noe "skitt" inn i systemet? Eller noe slags fjær som er litt sliten? Har ikke peil på hvordan en clutch er bygd opp, så beklager hvis jeg spør dumt

Hadde bilen på service noen uker tilbake og  ba de sjekke dette. De sa dette ikke var noe å bry seg om, men de kom derimot ikke med noe forklaring på hvorfor den lyden kommer. Den var jo ikke der når jeg kjøpte bilen. Så kanskje noen smartinger her har en forklaring og om dette er noe å bekymre seg for? Hva koster det å bytte clutch på en rav4 2013 forresten? 15000kr ca?

Bilen har bare gått 75 000 km, så i teorien så er det jo litt tidlig for at clutchen begynner å bli sliten. Som sagt, den tar bra og ikke noe andre problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan komme av at flere deler begynner å bli litt slitt derfor det ikke er like smooth lenger. 

Kan være en defekt fjær som sitter clutchlamellen, det kan være at utløserlageret begynner å bli slitt eller at dobbeltmassesvinghjulet har litt for mye slakke. 

En reparasjon som innebærer skifte av dobbeltmassesvinghjul clutch-kit og utløserlager kommer nok fort opp i 30-35 tusen tenker jeg. Er fort nærmere ti tusen bare i deler. Pluss at du sannsynligvis har 4x4 og derfor trengs det mer demontering. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (1 time siden):

Det kan komme av at flere deler begynner å bli litt slitt derfor det ikke er like smooth lenger. 

Kan være en defekt fjær som sitter clutchlamellen, det kan være at utløserlageret begynner å bli slitt eller at dobbeltmassesvinghjulet har litt for mye slakke. 

En reparasjon som innebærer skifte av dobbeltmassesvinghjul clutch-kit og utløserlager kommer nok fort opp i 30-35 tusen tenker jeg. Er fort nærmere ti tusen bare i deler. Pluss at du sannsynligvis har 4x4 og derfor trengs det mer demontering. 

Og hvorfor sa ikke de på verkstedet noe om dette? De tok en sjekk av hele bilen og testet clutchen også. Mulig jeg er for "pirkete" kanskje?  Man kan vell stole på seriøse verksted? De har vært der i over 30år og har godt rykte.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (2 minutter siden):

Slurrer den eller unormale vibrasjoner? Hvis ikke så hadde jeg ikke uroa meg så veldig mye over tikke lyder.

De tikke lydene du hører når motoren er skrudd av kommer mest sannsynlig fra eksosen som kjøler seg ned.

nei, clutchen tar normalt. Tikke lyden kommer ifra clutche når jeg presser den inn eller slipper den, selv når bilen er skrudd av.

Hva mener du med vibrasjoner? Eneste er at clutchen føles innimellom litt mindre "smooth"(litt ruglete følelse i foten) ved giring, som feks opp fra 1-2 gir. Men merkes mest når bilen er kald og hvis jeg har sko med tynne såler, merkelig nok.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (Akkurat nå):

nei, clutchen tar normalt. Tikke lyden kommer ifra clutche når jeg presser den inn eller slipper den, selv når bilen er skrudd av.

Hva mener du med vibrasjoner? Eneste er at clutchen føles innimellom litt mindre "smooth"(litt ruglete følelse i foten) ved giring, som feks opp fra 1-2 gir. Men merkes mest når bilen er kald og hvis jeg har sko med tynne såler, merkelig nok.

Pleier å komme vibrasjoner hvis et dobbeldobbelmasse svinghjul er på vei til å gå i stykker, så at det var nevnt i en annen post her.

Synte det er rart at det kommer tikke lyder ifra clutchen hvis motoren er skrudd av, men det vet du best. Jeg trur at det er eksosen som kjøler seg ned for å være ærlig. 

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (3 minutter siden):

Pleier å komme vibrasjoner hvis et dobbeldobbelmasse svinghjul er på vei til å gå i stykker, så at det var nevnt i en annen post her.

Synte det er rart at det kommer tikke lyder ifra clutchen hvis motoren er skrudd av, men det vet du best. Jeg trur at det er eksosen som kjøler seg ned for å være ærlig. 

Kanskje bare det er en slapp eller slitt fjær eller noe sånt? I så fall, er dette noe å bry seg om og eventuelt mulig å fikse? Eller må man skifte hele clutchen eventuelt? Hva koster skift av clutch?

Burde vell stole på verkstedet, men jeg søker alltid svar når lyden IKKE var der tidligere

Endret av dan83
Lenke til kommentar

....prøvde akkurat nå, uten å skru på bilen. Denne "tikke" lyden kommer når jeg tar clucten inn og når jeg tar den ut. Ikke veldig høyt, men den høres relativt godt.

Bare en liten mekanisk "tikke" lyd. Vanskelig å beskrive på noe annet måte egentlig.

Endret av dan83
Lenke til kommentar
dan83 skrev (3 minutter siden):

....prøvde akkurat nå, uten å skru på bilen. Denne "tikke" lyden kommer når jeg tar clucten inn og når jeg tar den ut. Ikke veldig høyt, men den høres relativt godt.

Bare en liten mekanisk "tikke" lyd. Vanskelig å beskrive på noe annet måte egentlig.

Da misforstod jeg, trudde lyden kom av seg selv.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (1 time siden):

Ingen anelse om hva dette kan være? Får vell svippe innom nærmeste toyota verksted å høre hva de mener kanskje!?

Vanskelig å si, kanskje den gaffelen eller hva det nå enn heter, noe lager. Evnt noe annet i overføringen.

 

Trur ikke det er noe farlig å kjøre med, så lenge det fungerer og ikke blir verre...

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Her bør man være 2 på å lokalisere lyden. Kan det hende lyden kommer innenfra, i kupeen? Tenker overføringsmekanisme ved pedalen. Evt stempel/mekanisme i motorom. Siden du har samme lyd når motor ikke går så tenker jeg noe mellom pedal og kløtsj, ikke selve kløtsj eller svinghjul. Selvom det kan være noe der også. 1 som lytter mens 1 tråkker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...