Gå til innhold

Trygg lagring av harddisker -etui/boks?


Anbefalte innlegg

Hvordan oppbevarer man på tryggest og beste vis 3.5" harddisker mot skade og annet når de ikke er i bruk (f.eks backup disker)?

Ved kjøp kommer de som regel nå en type pappemballasje (eggkartong-lignende) med harddisken liggende inni denne i en (antistatisk -regner jeg med) forseglet plastpose, men disse er ikke egnet til gjenbruk, så jeg forestiller meg noen slags støt-absorberende antistatiske bokser men finner ikke noe slikt i norske nettbutikker. Kanskje jeg leter på feil sted eller bruker feil søkebegrep :confused:

Jeg har så langt funnet en slik hos Proshop, men ved videre søk på nettet er ikke disse antistatiske:
spacer.png

 

Jeg har nemlig fått tak i en USB-3 harddisk-dock der man bare setter harddisken rett nedi, så dette er glimrende for bruk av backup disker. Nå må jeg bare lagre disse på et trygt sted i et trygt etui/boks eller lignende.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja! De så bra ut, men da jeg tar ulike backups er det lurt å fysisk plassere dem forskjellige steder (i tilfelle brann, innbrudd osv forsvinner ikke alle backupdiskene på en gang).

Hvor hen fant du denne kofferten? Kanskje de har noe tilsvarende for en enkeltdisk også.

Lenke til kommentar

Bildene fant jeg bare på Google. Mulig du finner de hos f.eks. elfa.se eller lignende. Evt eBay, men blir muligens høy fraktpris hvis de er store.

Man får kjøpt "tomme" kofferter med skuminlegg som du kan klippe eller skjære til selv også. Biltema hadde noen før. Vet ikke om de har de lengre.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvordan mener du at den boksen fra Proshop skal opparbeide statisk elektrisitet?
Du må jo gjøre noe aktivt med den, som å holde godt i den og gni deg mot noe, eller subbe godt over visse teppe-typer.

For korttidslagring og bytte lar jeg diskene bare ligge på ved siden av harddisk-dockingen på pulten. 
For lang tidslagring og frakt bruker jeg de antistatiske posene som diskene ble levert med i og legger dem i polster i alu-koffert. 

Mine alu-kofferter kom med inndelinger som man kan flytte selv. Kostet ikke mye. Ble vel kjøpt på steder som Clas Ohlson, Jula, Jernia o.l.
Har gått bra mer enn 30 år. 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, xClaymanx said:

Serverdisker kommer jo bare i en ordinær antistatisk pose med 2 plast deler som du trykker inn på hver side. Som igjen er trykt nedi en pappeske. Tviler på komplett har noe annet.

Ja, det mest rajonelle er jo å gjenbruke denne beskyttelsen når man sender disker videre til kunde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...