Gå til innhold

Har Russland søkt medlemskap i Nato?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xrays skrev (12 timer siden):

Det der overser jeg, da det er mobbing og diskriminering på grunnlag av at du som enkelt person har spesielle meninger om hvordan kunnskap andre bør gå rundt å ha og huske på til en hver tid, du er dømmende. Som man dømmer andre dømmer man seg selv.

Just saying. 

 

Visstnok ser jeg mange her inne liker å diskutere, har mye verdens-, politisk kunnskap osv. 

Men vet du hva alle er ikke slik. 

Men her forteller og avslører du mye om deg selv at du er en person som har behov for å trykke andre ned og dømme de på dine premisser og jeg skjønte lite av hvorfor du trengte å kommentere slik du gjorde. 

 

Må man være samfunnsviter for å stille spørsmål her, var det der du mente, slik at spørsmålene blir nok intelligente? ☺️

 

Du må gjerne mene det, men jeg mente det oppriktig det jeg skrev uten at jeg nødvendigvis ønsker å gå på enkeltperson. Jeg snakker ikke om kunnskap spesielt interessere og samfunnsvitere skal inneha, men generell basiskunnskap. Jeg ville skrevet akkurat det samme om noen hadde spurt hvem som sto bak 2. verdenskrig. Hvis slike ting faller utenfor så er jeg oppriktig bekymret. Jeg konverserer en del med amerikanere og har inngiftet familie i USA, og samme tendensene har vært påfallende der i lengre tid. Total mangel på viktig historisk basiskunnskap, blandet med selektiv lære om hvor bra USA er og en sterk nasjonal arroganse mye godt med utspring i mangelfullt pensum på skolene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

Er det nokon som kan svare på spørsmålet i fyrste innlegg, og som evt. kan vise til dokumentasjon på dette?

Tredje innlegg i tråden:

  

Snikpellik skrev (På 12.3.2022 den 14.12):

Sitat fra artikkelen:

Sitat

En gang for ikke altfor mange år siden snakket vestlige og russiske ledere om muligheten for at Russland også kunne bli medlem av Nato. I dag er det nærmest en absurd tanke.

Det impliseres at det er diplomater / politikere som har formidlet dette på bakgrunn av samtaler.

...

Wikipedia har også en artikkel som inkluderer dette:

Sitat


The idea of Russia becoming a NATO member has at different times been floated by both Western and Russian leaders, as well as some experts. No serious discussions were ever held.[155]


https://en.wikipedia.org/wiki/Russia–NATO_relations#Suggestions_of_Russia_joining_NATO

 

Wikipedia-artikkelen for øvrig er informativ, og tar med seg at NATO har samarbeidet med russland på en rekke områder, og inneholder mye om de konkrete avtalene om samarbeid som har fantes, offentlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Tredje innlegg i tråden:

  

Sitat fra artikkelen:

Det impliseres at det er diplomater / politikere som har formidlet dette på bakgrunn av samtaler.

...

Wikipedia har også en artikkel som inkluderer dette:


https://en.wikipedia.org/wiki/Russia–NATO_relations#Suggestions_of_Russia_joining_NATO

 

Wikipedia-artikkelen for øvrig er informativ, og tar med seg at NATO har samarbeidet med russland på en rekke områder, og inneholder mye om de konkrete avtalene om samarbeid som har fantes, offentlig.

Så då er altså svaret nei. Det har altså vore snakka laust om, men det har aldri vore seriøst vurdert.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Uavhengig av alliansens spede begynnelse så har den etter hvert etablert en del grunnregler for hvilke land som kunne bli medlemmer, og selv om dette er en langvarig prosess som etter hvert vil resultere i en Membership Action Plan (MAP) så vil hver vurdering være unik. Man vil i teorien kunne se noe gjennom fingrende på enkelte demokratiske eller økonomiske prosesser hvis andre formål veier opp.

Men, det er fem steg i en MAP, jeg siterer en enkel beskrivelse her, og det vil være vanskelig å komme videre om man bryter noe særlig med disse.

The first chapter -- political and economic issues -- requires candidates to have stable democratic systems, pursue the peaceful settlement of territorial and ethnic disputes, have good relations with their neighbors, show commitment to the rule of law and human rights, establish democratic and civilian control of their armed forces, and have a market economy.

The defense chapter provides for candidates to reform their armed forces and to contribute militarily to the collective defense, while the resource chapter deals mainly with allocating sufficient funds to defense.

The last two chapters, security and legal issues, require aspirant countries to ensure the proper security of sensitive information according to NATO standards and bring national legislation into line with that of the alliance.


For det første er det er krav om et fungerende demokrati, og det kan vel diskuteres hvorvidt dette var noe som virkelig eksisterte rundt 2000-tallet, og det ble vel i alle fall ganske kjapt klart at demokratiske prosesser og Putin ikke gikk særlig hånd i hånd etter det.

Og, det går ikke bedre ett komma etter siden Russland har vært i konstant væpnet konflikt med naboland alle år siden 1991, med unntak av 97 og 98.

På toppen har Russland stadig blitt polarisert fra EU og vestlige verdier. Så, nei, jeg tror oppriktig ikke at det på noe som helst tidspunkt har vært seriøse tanker omkring Russland som medlem i NATO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...