Gå til innhold

Høyre fremmer forslag om hydrogentog i Norge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Ja, om man regner med at man i 2030 kan kjøpe strøm for 15 øre/kWh så kan man vel få til mye rart. Personlig tror jeg nok prisen vil ligge mye nærmere én krone enn 15 øre. Og fort over én krone. Det eneste som kan redde oss fra høye strømpriser fremover er en massiv utbygging av vindkraft på land, og det tror jeg ikke vil skje.  

Nå snakker jeg om Nord Pool-priser og disse har ligget på 33 øre per kWh i snitt i årene 2010 til 2019 (tar ikke med 2020 (9 øre per kWh) og 2021 da dette var ekstremår). Som kjent koster norsk vannkraft ca 11 øre per kWh i produksjonskost og seneste vindkraft på land under 30 øre. Når en videre vet at pris på strøm og sol vil være på nedadgående hvert år frem til 2030, så er en pris på 25 øre per kWh et konservativt anslag. For hydrogenpoduksjon vil en bruke strøm som en har i overskuddsperioder (mer enn 50% av tiden) og som en vil kunne kjøpe til ca halv pris. Da er vi fort rundt 15 øre.

Hvordan du kan tro at strømpris (Nord Pool pris) kan ligge på opp mot 1 krone (med dagens pengeverdi) per kWh i 2030, er meg en gåte. Da må du tro at vi vil slite med et enda mer dysfunksjonelt markedssystem for strøm enn vi har i dag!

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (37 minutter siden):

Nå snakker jeg om Nord Pool-priser og disse har ligget på 33 øre per kWh i snitt i årene 2010 til 2019 (tar ikke med 2020 (9 øre per kWh) og 2021 da dette var ekstremår). Som kjent koster norsk vannkraft ca 11 øre per kWh i produksjonskost og seneste vindkraft på land under 30 øre. Når en videre vet at pris på strøm og sol vil være på nedadgående hvert år frem til 2030, så er en pris på 25 øre per kWh et konservativt anslag. For hydrogenpoduksjon vil en bruke strøm som en har i overskuddsperioder (mer enn 50% av tiden) og som en vil kunne kjøpe til ca halv pris. Da er vi fort rundt 15 øre.

Hvordan du kan tro at strømpris (Nord Pool pris) kan ligge på opp mot 1 krone (med dagens pengeverdi) per kWh i 2030, er meg en gåte. Da må du tro at vi vil slite med et enda mer dysfunksjonelt markedssystem for strøm enn vi har i dag!

Det er lenge til 2030 men vi kan rolig anta at strømprisen vil være høy så lenge krigen raser i Ukraina, med opsjon for å bli enda høyere om konflikten blir langvarig og Russland for eksempel finner på å kutte eller strupe gassforbindelsen. Dessuten har EU skapt seg en energikrise ved å legge ned atomkraftverk og øke prisen på CO2-kvoter uten at økt fornybarproduksjon har rukket å holde følge. 

Hvor lenge tror du det er før EUs energisystem er i balanse igjen? Tror du oppriktig de rekker 2030?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (37 minutter siden):

Det er lenge til 2030 men vi kan rolig anta at strømprisen vil være høy så lenge krigen raser i Ukraina, med opsjon for å bli enda høyere om konflikten blir langvarig og Russland for eksempel finner på å kutte eller strupe gassforbindelsen. Dessuten har EU skapt seg en energikrise ved å legge ned atomkraftverk og øke prisen på CO2-kvoter uten at økt fornybarproduksjon har rukket å holde følge. 

Hvor lenge tror du det er før EUs energisystem er i balanse igjen? Tror du oppriktig de rekker 2030?

Vi er nok i god balanse neste år og vi vil ha priser på ca 35 øre per kWh (Nord Pool priser, pris på europeisk nivå). Ny fornybar strøm som kommer inn (sol og vind) er mye billigere enn gasskraft, kullkraft og atomkraft. Til hurtigere en bygger ut vind og sol til billigere blir kraften. Det store spørsmål er om Europa vil være i en overskuddssituasjon med hensyn til strøm i 2023. Det tror jeg absolutt er mulig. En skal ikke lenger tilbake enn 2020 for at vi sist gang var i den situasjonen (2021 var et unntaksår på mange måter, ikke minst en kald januar og februar over store deler av Europa og samtidig vindstille, lite nedbør i Sverige og Norge i annet halvår og også lite vind på høsten (Tyskland 20% mindre vind enn i 2020), økt gassetterspørsel på verdensbasis, og Russland med lite gasstilbud utenom avtalte leveranser).

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (36 minutter siden):

Vi er nok i god balanse neste år og vi vil ha priser på ca 35 øre per kWh (Nord Pool priser, pris på europeisk nivå). Ny fornybar strøm som kommer inn (sol og vind) er mye billigere enn gasskraft, kullkraft og atomkraft. Til hurtigere en bygger ut vind og sol til billigere blir kraften. Det store spørsmål er om Europa vil være i en overskuddssituasjon med hensyn til strøm i 2023. Det tror jeg absolutt er mulig. En skal ikke lenger tilbake enn 2020 for at vi sist gang var i den situasjonen (2021 var et unntaksår på mange måter, ikke minst en kald januar og februar over store deler av Europa og samtidig vindstille, lite nedbør i Sverige og Norge i annet halvår og også lite vind på høsten (Tyskland 20% mindre vind enn i 2020), økt gassetterspørsel på verdensbasis, og Russland med lite gasstilbud utenom avtalte leveranser).

Det er mulig å drømme, men personlig har jeg ca. 0% tro på at dette blir tilfelle. Så jeg kommer antageligvis til å hoppe på en avtale om 3 års fastpris på 126 øre/kWh nå. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (29 minutter siden):

Det er mulig å drømme, men personlig har jeg ca. 0% tro på at dette blir tilfelle. Så jeg kommer antageligvis til å hoppe på en avtale om 3 års fastpris på 126 øre/kWh nå. 

 

Fra E24 i desember 2021:

"– Jeg ville i så fall kun vurdert en kortere avtale, på maks seks måneder. Allerede fra sommeren ser vi at markedet i snitt priser inn et nivå på rundt 35 øre inn i evigheten, sier Lilleholt til E24".

Håper denne prisen din gjelder både strøm, nett og avgifter. Ellers blir det uhyggelig dyrt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (27 minutter siden):

 

Fra E24 i desember 2021:

"– Jeg ville i så fall kun vurdert en kortere avtale, på maks seks måneder. Allerede fra sommeren ser vi at markedet i snitt priser inn et nivå på rundt 35 øre inn i evigheten, sier Lilleholt til E24".

Håper denne prisen din gjelder både strøm, nett og avgifter. Ellers blir det uhyggelig dyrt!

Jeg tror nok forutsetningene har endret seg litt siden desember. 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (14 minutter siden):

Ja da. Russland leverer etter avtale og enorme iniativer er på gang mht utbygging av sol og vind, innfasing av biogass, fra gass til strøm i husholdningene mm.

Vi får ta opp tråden til sommeren, så får vi se om prisen er nede i dine 35 øre da eller fortsatt ligger nord for 200 øre. Personlig håper jeg på det siste, da jeg er netto produsent av strøm fra april til september ;)

Lenke til kommentar

Norge bør ta kostnaden ved å elektrifisere de to siste gjenværende banestrekningene vi har. Det har vært et diskusjonstema i mange år nå, og det blir bare utsatt og utsatt og utsatt. Det å ty til hydrogen blir en lettvint-løsning som ikke hjelper på lang sikt. Hadde jernbanen i Norge ikke allerede i hovedsak vært elektrisk, kunne kanskje hydrogen vært mer attraktivt. Dette, mener jeg, blir bare symbolpolitikk. Og joda, elektrifisering kommer til å koste, men det er det verdt, og jo lengre en venter, jo dyrere blir det. Kjør på!

Endret av Verm
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (4 timer siden):

Når en videre vet at pris på strøm og sol vil være på nedadgående hvert år frem til 2030, så er en pris på 25 øre per kWh et konservativt anslag.

Hvem er det egentlig som vet dette?
De samme folkene som mente det var helt latterlig av Equinor å "fable" om en oljepris på 80 dollar i 2030?

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (30 minutter siden):

Hvem er det egentlig som vet dette?
De samme folkene som mente det var helt latterlig av Equinor å "fable" om en oljepris på 80 dollar i 2030?

Det er rett og slett fremskriving av situasjonen vi har nå og med trender vi har hatt siste 20 år (stadig billigere sol og vind, stadig billigere solpaneler, større vindturbiner (siste jeg så er 25 MW turbinog 50 års levetid!) og stadig høyere kapasitetsfaktor, vil nærme oss 70% med de største turbinene på de beste lokasjonene). Så det er ikke så vanskelig, men en kan fort spore av om et tar utgangspunkt i året 2021!

Rent konkret til ditt spørsmål så er det naturligvis ingen som vet dette. Det er jo som kjent vanskelig å spå, særlig om fremtiden!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (47 minutter siden):

Vi får ta opp tråden til sommeren, så får vi se om prisen er nede i dine 35 øre da eller fortsatt ligger nord for 200 øre. Personlig håper jeg på det siste, da jeg er netto produsent av strøm fra april til september ;)

Ja det er jo heldig at du ikke må kjøpe 20.000 kWh per år. Med en differanse på 73 øre (123- 50 (35 Nord Pool)) ville jo avtalen koste deg ca 44.000 ekstra over tre år om Nord Pool-prisen var 35 åre (med 60.000 kWh).

Men jeg skjønner deg godt! Når du er netto selger av strøm så er det jo bare å håpe på fortsatt høye strømpriser!

Her uttalelse fra strømekspert (de som er minst eksperter av alle i Norge) etter at Ukrainakrigen kom i gang: 

"Vi tror vi kommer til å gå fra gjennomsnittspris i Norden på 55 øre i 2022 ned mot 35 øre i 2023, sier Lilleholt". 

https://www.norgesenergi.no/stromsmart/hoye-strompriser/

Med de høye priser vi har hatt så langt, må prisen resten av året være en del lavere enn 55 øre!

 

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (7 minutter siden):

Ja det er jo heldig at du ikke må kjøpe 20.000 kWh per år. Med en differanse på 73 øre (123- 50 (35 Nord Pool)) ville jo avtalen koste deg ca 44.000 ekstra over tre år om Nord Pool-prisen var 35 åre (med 60.000 kWh).

Men jeg skjønner deg godt! Når du er netto selger av strøm så er det jo bare å håpe på fortsatt høye strømpriser!

Her uttalelse fra strømekspert (de som er minst eksperter av alle i Norge) etter at Ukrainakrigen kom i gang: 

"Vi tror vi kommer til å gå fra gjennomsnittspris i Norden på 55 øre i 2022 ned mot 35 øre i 2023, sier Lilleholt". 

https://www.norgesenergi.no/stromsmart/hoye-strompriser/

Med de høye priser vi har hatt så langt, må prisen resten av året være en del lavere enn 55 øre!

 

Jeg kjøper 24.000kWh i året. Spesielt i desember og januar blir det mye, da gir solcelleanlegget lite. Jeg produserer 13.000kWh hvorav 5000kWh brukes selv og 8000kWh eksporteres. 

Gjennomsnittspris i Norge er da helt, helt uinteressant. Jeg befinner meg i NO1 og da er det den prisen som betyr noe. Ikke en snittpris som inkluderer NO3 og NO4, eller SE1 og SE2. Vi har allerede hatt såpass høye priser i januar, februar og mars i NO1 at strømprisen resten av året må være mer eller mindre 0 om vi skal ned på 55 øre i snitt ;)

Dessuten er ikke snittpris hele året av noen betydning for hvilke avtaler jeg velger. I mai-august kjøper jeg nesten ingenting da sola forsyner oss på dagtid (inkl. lading av elbilene) og det ikke trengs oppvarming på natta. Så det som er interessant er snittpris i NO1 i september-april og det viktigste er november-februar. 

44.000,- over 3 år er for øvrig ingen dårlig pris for forsikring etter min mening. Oppsiden andre veien er jo mer eller mindre ubegrenset. Havner snittprisen på 250 øre så vil jeg med samme forbruk spare nesten 75.000,-.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

44.000,- over 3 år er for øvrig ingen dårlig pris for forsikring etter min mening. Oppsiden andre veien er jo mer eller mindre ubegrenset. Havner snittprisen på 250 øre så vil jeg med samme forbruk spare nesten 75.000,-.

44.000 kr over 3 år er merpris for strømmen (og bare strømmen) i forhold til en pris på 50 øre mot 123 øre. Totalpris med 123 øre vil jo være 73.000. I tillegg kommer da nett og avgifter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...