Gå til innhold

PlatinumGames tror ikke NFT-er i spill er positivt for hverken spiller eller utvikler


Anbefalte innlegg

The_Swordman1 skrev:

NFTs i spill er microtransaction med extra bullshit steps og ingen liker microtransaction med tanke hvordan det har blitt håndtert per dags dato at det er ren gambling. Pluss hvordan folk har stjålet produkter som bilder/kunst/musikk og prøvd å selge det som NFT. Nei, nft, mer som No Fuc*ing thanks.

Bilder, kunst og musikk blir stjålet hver dag og forsøkt videresolgt, dette er ikke et nytt fenomen NFT har skapt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, BuerN0R said:
11 hours ago, The_Swordman1 said:

NFTs i spill er microtransaction med extra bullshit steps og ingen liker microtransaction med tanke hvordan det har blitt håndtert per dags dato at det er ren gambling. Pluss hvordan folk har stjålet produkter som bilder/kunst/musikk og prøvd å selge det som NFT. Nei, nft, mer som No Fuc*ing thanks.

Bilder, kunst og musikk blir stjålet hver dag og forsøkt videresolgt, dette er ikke et nytt fenomen NFT har skapt

Nei, men det er et fenomen NFT har perfeksjonert. Over 80% av alt som selges av NFT er svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, TheKims said:

NFT i spill er som regel skins eller kosmetikk som man kan selge, kjøpe eller bytte med andre. Denne muligheten har man allerede på Steam, så ser ikke hva som er så veldig annerledes med NFTer.

Greit nok å ikke like microtransaction, men det kommer ikke til å bli borte uansett hvor mye man misliker det.

Ser heller ikke hva som gjør NFT's så mye verre enn det som allerede er der. 

Det merkeligste er at folk sutrer så mye om prisen på spill og DLC'er, men er villige til å kaste bort tusenvis på skins og andre mikrotransaksjoner. Da er det jo ikke rart hva spillbransjen satser på.

Lenke til kommentar

Det jeg liker med NFT ideen er at man kan få et bevis for at en har kjøpt en ting. Og da fortrinsvis digitale produkter som en bildefil, digital tegning, et program eller en ting i et spill. Det jeg ikke helt har klart å få klarhet i er om NFT har noe for seg eller om kjøpsbeviset like godt kunne vært utgitt av et firma, f.eks spill produsenten som et unikt software serienummer.

Et annet eksempel, et fotograf firma. Kan de ikke like godt sende ved et brev som stadfester at de har solgt bidet til kjøperen istedet for å selge ved en NFT.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
4 hours ago, Deechon said:

Fins det egentlig noen som har tjent penger på NFT'er bortsatt fra de som eide gjenstanden originalt? For hvis ikke, så er jeg veldig tilbøyelig til at dette bare er svindel og noe som man virkelig burde holde seg unna...

Jada, det er mange som tjener penger på å flippe NFTer. Det er de som blir sittende igjen med den til sist (og som sannsynligvis har betalt mest for den) som taper penger.

NFT er et klassisk pyramidespill. Multi-level marketing i ny drakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (30 minutter siden):

Jada, det er mange som tjener penger på å flippe NFTer. Det er de som blir sittende igjen med den til sist (og som sannsynligvis har betalt mest for den) som taper penger.

NFT er et klassisk pyramidespill. Multi-level marketing i ny drakt.

Det er vel ikke mer pyramide enn det er å kjøpe skins i et spill. Når det en gang dør ut eller at man slutter å spille spillet så er alle dine skins totalt verdiløse.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (15 minutter siden):

Det er vel ikke mer pyramide enn det er å kjøpe skins i et spill. Når det en gang dør ut eller at man slutter å spille spillet så er alle dine skins totalt verdiløse.

Sett bort ifra blokkjedeteknolgien i bakkant av de fleste NFTer så er jeg med på sammenligningen din når det kommer til skins man kan selge på f.eks. steam market. Det har vært noen skandaler knyttet til det og opp igjennom....

Ikke at jeg synes noe om sistnevnte heller, og spørsmålet jeg stiller er hvordan NFTer skal bidra til bedre spill utover det faktum at "man kan tjene penger på det".

Endret av Radford
Tegnsetting
Lenke til kommentar
17 minutes ago, TheKims said:

Det er vel ikke mer pyramide enn det er å kjøpe skins i et spill. Når det en gang dør ut eller at man slutter å spille spillet så er alle dine skins totalt verdiløse.

Det er ingen som kjøper skins som investering de tror vil lønne seg så den sammenligningen fungerer bare ikke. Man kjøper skins som man kjøper alle andre forbruksvarer.

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

Det er ingen som kjøper skins som investering de tror vil lønne seg så den sammenligningen fungerer bare ikke. Man kjøper et skins som man kjøper alle andre forbruksvarer.

Jeg er enig i at de aller fleste som kjøper skins man kan videreselge mest sannsynlig ikke gjør dette som en investering (ville uansett vært en rimelig dårlig investering da avkastningen på de fleste skins er lik null), men det finnes et knippe meget ettertraktede skins som selger for relativt store summer på bla. steam market.

Man kan til og med leie eller leie ut sjeldne CS:GO skins via en tjeneste som heter "lootbear" og sikkert flere andre jeg ikke kjenner til.

Men er jeg er enig i at NFTer nok er et par hakk verre, ja.

Lenke til kommentar
Radford skrev (1 time siden):

Sett bort ifra blokkjedeteknolgien i bakkant av de fleste NFTer så er jeg med på sammenligningen din når det kommer til skins man kan selge på f.eks. steam market. Det har vært noen skandaler knyttet til det og opp igjennom....

Ikke at jeg synes noe om sistnevnte heller, og spørsmålet jeg stiller er hvordan NFTer skal bidra til bedre spill utover det faktum at "man kan tjene penger på det".

Det har vært snakk om at man skal kunne videreføre skins/kosmetikk man kjøper i et spill til et annet. Regner med at det må gjøres innenfor samme spillserie da.

Nå er ikke jeg en person som bryr seg om skins eller kosmetikk, men tenker at det kan være positivt for de som gjør det.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 minutt siden):

Det har vært snakk om at man skal kunne videreføre skins/kosmetikk man kjøper i et spill til et annet. Regner med at det må gjøres innenfor samme spillserie da.

Nå er ikke jeg en person som bryr seg om skins eller kosmetikk, men tenker at det kan være positivt for de som gjør det.

Joa, greit nok, men dette kan løses på andre måter. Om utfordringen bare er å flytte kosmetiske gjenstander fra spill til spill.

Problemet mitt med NFTer slik de eksisterer i dag er som sagt det finansielle aspektet ved det. Jeg skjønner ikke helt hvorfor NFTer har noe å gjøre i spill utover det å bli en ny lootbox/mikrotransaksjon. Om noen kan gi meg et godt argument for hvorfor NFTer er så bra for spill så lytter jeg øre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, TheKims said:

Det har vært snakk om at man skal kunne videreføre skins/kosmetikk man kjøper i et spill til et annet. Regner med at det må gjøres innenfor samme spillserie da.

Nå er ikke jeg en person som bryr seg om skins eller kosmetikk, men tenker at det kan være positivt for de som gjør det.

Man trenger på ingen måte NFT for å implementere det. Faktisk så trenger man ikke NFT til noe av det som påstås å være "fordelen" med NFT.

Det eneste NFT åpner for er at andre investorer kan tjene penger på spillere og spilleres ønsker og hvorfor i alle dager skulle spillselskapene ønske noe slikt? De har faktisk mer enn nok med å få oss til å betale til dem om de ikke skulle begynne å konkurrere med "alle".

NFT i spill gir rett og slett ikke mening verken for spillselskaper eller spillere.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev:
The_Swordman1 skrev (48 minutter siden):

NFTs i spill er microtransaction med extra bullshit steps og ingen liker microtransaction med tanke hvordan det har blitt håndtert per dags dato at det er ren gambling. Pluss hvordan folk har stjålet produkter som bilder/kunst/musikk og prøvd å selge det som NFT. Nei, nft, mer som No Fuc*ing thanks.

NFT i spill er som regel skins eller kosmetikk som man kan selge, kjøpe eller bytte med andre. Denne muligheten har man allerede på Steam, så ser ikke hva som er så veldig annerledes med NFTer.

Greit nok å ikke like microtransaction, men det kommer ikke til å bli borte uansett hvor mye man misliker det.

Jeg synes det ikke er noe problem med at Steam har et marked hvor folk kan selge tinga sine der fordi man trenger ikke Crypto for å kjøpe si et våpen skin i CS:GO eller hatt i Team Fortress 2 siden hos Steam så har de et system som funker, inn med noen kroner (okay noen tusen lapper med tanke på hva folk setter verdien på ting) også får du objektet du hadde lyst på + du kan jo ta den bytte handel på diverse ting. Det med NFTs er det er enten et objekt som er lett å reprodusere og/eller stjålet blir solgt som "unikt" og er de som forsvarer det sier det er "miljøvennlig" men her et av problemene: Man trenger Crypto valuta for å skaffe deg en NFT og hvordan skaffer du Crypto valuta? 1. Kjøpe det med fysisk valuta. 2. Mine Crypto valuta med evt en mining rig til flere tusen. Som bonus så koster det også å ha NFT en plass på nettet og alt dette går jo på strøm og vi alle vet hvordan strømmen blir produsert og hvordan strømprisen er eller kommer til å bli her i Norge nå for tiden. Så er NFTs miljøvennlig? NEI! Liker folk at det blir en ting i spill, bare se på Ubisoft og hvor til og med ansatte lurer på hvorfor i *****!?! De har det i sine spill, Team17 prøvde seg med snudde så fort de fikk tilbakeslag fra fanbasen og at andre spillstudioer trakk seg vekk fra dem. Så nei, INGEN LIKER NFTs uansett hvordan man ser det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Radford skrev:
TheKims skrev (1 minutt siden):

Det har vært snakk om at man skal kunne videreføre skins/kosmetikk man kjøper i et spill til et annet. Regner med at det må gjøres innenfor samme spillserie da.

Nå er ikke jeg en person som bryr seg om skins eller kosmetikk, men tenker at det kan være positivt for de som gjør det.

Joa, greit nok, men dette kan løses på andre måter. Om utfordringen bare er å flytte kosmetiske gjenstander fra spill til spill.

Problemet mitt med NFTer slik de eksisterer i dag er som sagt det finansielle aspektet ved det. Jeg skjønner ikke helt hvorfor NFTer har noe å gjøre i spill utover det å bli en ny lootbox/mikrotransaksjon. Om noen kan gi meg et godt argument for hvorfor NFTer er så bra for spill så lytter jeg øre.

Som jeg sa tidligere i kommentarene så er NFTs i spill mikrotransaksjon med extra bullshit steps. De eneste som kommer kan vinne på det er EA Sports med Fifa serien med tanke på at de melker hvalene som kjøper fifa packs'ene om de heletatt tenker på å "overføre" in-game fotball spillerne.
Lenke til kommentar
The_Swordman1 skrev (1 minutt siden):

Som jeg sa tidligere i kommentarene så er NFTs i spill mikrotransaksjon med extra bullshit steps. De eneste som kommer kan vinne på det er EA Sports med Fifa serien med tanke på at de melker hvalene som kjøper fifa packs'ene om de heletatt tenker på å "overføre" in-game fotball spillerne.

Er det jeg også har inntrykk av, er derfor ingen fan...

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor gamere har så mye imot NFT'er, da det er nesten utelukkende positivt for spillerne.

I dag selges det skins, kort og lignende i spill hvor all inntekt går utelukkende til spillselskapene. Dør spillet ut eller legges ned så sitter spillerne igjen med ingenting. Går man lei et spill sitter man igjen med ingenting. Spillselskapene har full kontroll over alt du har kjøpt.

Om alt dette hadde vært NFT'er isteden så kan man bytte, selge eller gi bort ting når man vil.

Lenke til kommentar
BuerN0R skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor gamere har så mye imot NFT'er, da det er nesten utelukkende positivt for spillerne.

I dag selges det skins, kort og lignende i spill hvor all inntekt går utelukkende til spillselskapene. Dør spillet ut eller legges ned så sitter spillerne igjen med ingenting. Går man lei et spill sitter man igjen med ingenting. Spillselskapene har full kontroll over alt du har kjøpt.

Om alt dette hadde vært NFT'er isteden så kan man bytte, selge eller gi bort ting når man vil.

Jeg spør deg, jeg da. Hva har NFTer å tilby spillutviklere og spillere utover det å bli en ny lootbox/mikrotransaksjon? Når det kommer til argumentet vedr. økt inntekt er historien er tydelig på at innføringen av lootboxer og andre mikrotransaksjoner ikke nødvendigvis fører til bedre spill, men skifter ofte utviklere/utgivere sitt fokus over på å tjene mest mulig penger på å selge disse fremfor det å lage gode spill.

Jeg tror "gamere" er imot NFTer da mange spiller spill for spillets del, de kunne ikke brydd seg mindre om du kan selge noe av det du har opparbeidet deg i spillet etter man er ferdig. Jeg sier ikke at ingen ser en verdi i dette, det er det nok, men mange ser nok helst at spillutviklere skifter fokus fra kreative måter å tjene mer penger på til det å lage gode spill hvis design ikke er kompromittert av et overhengende fokus på å selge mest mulig lootboxer, NFTer eller andre mikrotransaksjoner.

Endret av Radford
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
2 hours ago, BuerN0R said:

Jeg forstår ikke hvorfor gamere har så mye imot NFT'er, da det er nesten utelukkende positivt for spillerne.

I dag selges det skins, kort og lignende i spill hvor all inntekt går utelukkende til spillselskapene. Dør spillet ut eller legges ned så sitter spillerne igjen med ingenting. Går man lei et spill sitter man igjen med ingenting. Spillselskapene har full kontroll over alt du har kjøpt.

Om alt dette hadde vært NFT'er isteden så kan man bytte, selge eller gi bort ting når man vil.

NFT er utelukkende negativt for spillere.

NFT og crypto er også hovedgrunnen til at veldig mange spillere har problemer med å skaffe seg skjermkortene de ønsker seg. Aldri undervurder spilleres forakt for alt som har med crypto å gjøre.

Det er det mange sjefer som etterhvert får erfare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...