Gå til innhold

[løst] Spørsmål rundt strøm via USB-C til fotolys


Anbefalte innlegg

jeg har to stykke Apulure AL-F7 LED lys som blant annet har inngang for USB-C som, i følge bruksanvisningen, skal kunne brukes som strømkilde. jeg har prøvd å koble til en Anker PowerCore Elite Powerbank på 60w og en DELTACO USB-C wall charger men det ble ikke lys i lampene.

Noen som har forslag til hva slags powerbanks og ladere som kan brukes? er greit å ha fast strømkilde når jeg bruker det hjemme. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har keh fult dette opp litt og fikk lys når jeg koblet fotolysene opp til USB-A portene på en Satechi 108W reiselader. Disse leverer maks 2,4A. I mitt hode skal iallefall powerbanken fra Anker og 61w laderen levere nok strøm men med de var det svart som natten. I mott hode skal disse levere mer en nok strøm til lysene. 

edit: i manualen står det "input power 9w" den nederste rubrikken til venstre så det kan hende den ikek vil lyse når den får mer watt? Synes det høres litt snodig ut men....

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
14 minutes ago, ilpostino said:

Nå har keh fult dette opp litt og fikk lys når jeg koblet fotolysene opp til USB-A portene på en Satechi 108W reiselader. Disse leverer maks 2,4A. I mitt hode skal iallefall powerbanken fra Anker og 61w laderen levere nok strøm men med de var det svart som natten. I mott hode skal disse levere mer en nok strøm til lysene. 

edit: i manualen står det "input power 9w" den nederste rubrikken til venstre så det kan hende den ikek vil lyse når den får mer watt? Synes det høres litt snodig ut men....

 Sikker på det ikke står 9V?

Usb var jo før bare 5V men i dag er det alt fra 5 til 15V. 

Powerbanken min leverer bare 5V på USB-A portene og opptil 10V på USB-C utgangen men det varierer nok.

Lenke til kommentar

Kan godt hende det er skrivefeil i manualen. Jeg tror ualsett jeg skal teste litt mer.

image.thumb.png.cc979c89df8d7e73cdae27be19613192.png

edit: det blir ly fra USB-A utgangene fra Anker powebanken min så da tror jeg at jeg har funnet ut av det. Litt snodig at den ikek får lys når jeg kobler til en USB-C med høy wattutgang men det er kanske bra. Da holder jo powerbanken lenger. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Svein M skrev (24 minutter siden):

Om den trenger:

Voltage    DC 5-18V
Power    15W

Så er vel problemet at USB gjerne er 5 volt og trenger da 3 Ampere for å få 15Watt.

2.4 Ampere holder opp til 12 watt på 5 Volt.

Laderne og powerbankene jeg har brukt har PD på utgangene som er på ~60w. I mitt hode så burde all over 9w leveranse av strøm gjøre at lyset funker men jeg vet ikke om PD gjør at lader / powerbank kutter strømmen hvis det ikke er "riktig teknologi" i lysene for å dra nytte av alle wattene?

L/\R~ skrev (19 minutter siden):

Har ikke min her for å teste, men har aldri hatt noe problem med å kjøre den via kun USB, uansett kilde. Men, hvilken lysstyrke står den på når du prøver å skru den på?

Når jeg kobler den til USB-A med 2.4A funker alle "graderinger" av lysstyrke. Når jeg feks kobler til 60w USB-C er det null lys uansett hvilken lysstyrke jeg stiller inn.

Lenke til kommentar

For USB-A så har jeg forstått det slik at den gir 5V i utgangspunktet, men at kommunikasjonen mellom strøm kilde og forbruker kan avtale at det skal brukes en høyere spenning. Men om forbrukeren ikke har noe kommunikasjons-chip så blir det bare 5V. Jeg vil tro at USB-C virker på lignende måte.

Edit: Det kan være at det er begrensinger på strøm også om der ikke er kommunikasjon.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til [løst] Spørsmål rundt strøm via USB-C til fotolys

Jeg hørte med Foto.no som er der jeg kjøpte lampene. De mente at lampene ikke støtter PD og da PD trenger en handshake eller kommunikasjon for å fungerer. Hvis lampen ikke gir disse signalene vil ikke strømforsyningen gi ut nok strøm. Dette samsvarer egentlig med hva vi har diskutert i denne tråden.

Jeg har sendt en tilsvarende forespørsel til  Aputure men vedder en is på at de sier noe av det samme. Takk for forslag alle sammen. 

Lenke til kommentar

Jeg sendte en henvendelse til Aputure samtidig som jeg sendte henvendelsen til Foto.no. Saken er i og for seg løst fra min side da jeg vet ting funker så lenge jeg ikke bruker USB-tiljkobling med Power delivery. Person 32 har svart på henvendelsen min hos Aputure og gjentar egentlig det de har sagt hele tiden. Denne videoen viser hvordan lysene funker med forskjellige strømkilder  og hadde det funket med power delivery kunne de fått sterkere lys. 


As my colleague allready mentioned the AL-F7 only works with USB A to USB C cables. This has to do with a specific design choice by our engineers which isnt disclosed to the public.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...