Gå til innhold

Kjøp av MB+CPU+RAM for å få grei arbeidsmaskin igjen (Hjelp!)


nightowl

Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær PC som virkelig begynner å dra på åra.

Jeg har vært kjempefornøyd med den omtrent siden anskaffelse, med små oppgraderinger underveis selvsagt. Men den lagger/hakker ganske lett nå. Den klarer knapt dra store skjermer, film i HD-kvalitet og et par YouTube-faner er nok til at det blir sirup. Å bare kjøre en webserver (node.js) i Visual Studio Code legger beslag på omtrent en hel kjerne konstant. Hver gang jeg kjører noen programmer likt som trenger litt CPU og RAM merkes det øyeblikkelig, maskinen blir seig og kan gjerne småfryse om jeg er for utålmodig. Dette begynner å bli uutholdelig.

 

Nåværende maskinvare:

---------------------------------------

ASUS P5K (kom ut i 2007)

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

8 GB RAM (maks grense)

NVIDIA Geforce GTX 1050 (hadde 2 stk. samtidig før = ustabilt, ikke SLI)

650 W PSU med gold rating, kun noen år gammel (https://www.evga.com/Products/Specs/PSU.aspx?pn=50304c42-960f-48bb-a68f-4f934d4df894)

 

Ønsket / planen:

---------------------------

Håpet er at jeg kun trenger å skaffe et nymoderne MB, masse RAM og sprekere CPU, så maskinen sjelden blir sirup. Jeg ønsker å kunne spille av 4k-film samtidig som jeg har nettleser kjørende med flere faner, samtidig som jeg kjører webserver og kompilerer kode i Visual Studio. Spilling driver jeg ikke med, så se bort fra dette.

Jeg har alltid antatt at CPU+MB+RAM har hindret GPU-en i å gjøre jobben sin skikkelig. Når omtrent all den viktigste maskinvaren ble kjøpt på budsjett for over 10 år siden må vel dette utgjøre litt av en flaskehals idag. Så om dette fikses må vel et NVIDIA Geforce GTX 1050 klare å dra 2 stk. 4k-skjermer samtidig, med både film og nettleserfaner?

 

Nyanskaffet MB og eventuelt GPU må støtte følgende eksisterende maskinvare:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 stk. 60Hz TV-skjermer med 4k-oppløsning over HDMI.

1 stk. gammel skjerm med FHD-oppløsning over HDMI, kun tidvis aktivert.

5.1 AV receiver over HDMI med 3D og 4K Ultra HD passthrough

WLAN via PCIe

6 stk. interne SATA-harddisker (via gammelt PCI-kontrollerkort jeg alltids kan bytte)

1 stk. intern BD-ROM

1 stk. SSD-disk som systemdisk

ATX-tårnkabinett (er masse stæsj som jeg vil prøve å beholde)

 

Klarer det seg å kjøpe et billig MB og CPU for et par tusen, fylle på med maks RAM, også er jeg i mål?

Jeg eier ikke snøring når det gjelder PC-maskinvare lengre, dessverre ... Derfor jeg spør. Jeg vet at jeg ikke skal ha Celeron-prosessor, men er ellers rimelig blank når det gjelder prosessorer (i3 vs. i5 osv.). Tidligere har jeg også gått for tregt minne, men mye minne .. Denne gangen burde jeg kanskje vurdere raskest mulig minne og mye minne. Eller er selv tregt minne i dag raskt nok? Maks budsjett kan vel sies å være 3 tusen nå til å begynne med.

 

EDIT: At det er tjenester, prosesser, virus eller bloatware som gjør at maskinen er treg kan utelukkes. Dette har jeg alltid hatt stålkontroll på. OS-et akkurat nå er Windows 10. Jeg kommer ikke til å installere Windows 11 før noen fra Microsoft dukker opp på døra og tvinger meg ..

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke nødvendigvis du trenger stort mer enn 16GB RAM, eventuelt 32GB.

En nyere plattform vil være mer fremtidsrettet enn å kjøpe noe anno 2014/2015.

Anbefaler egentlig å vente på nye AMD serien som kommer senere i år.

Da hadde jeg gått for en Ryzen 5.

Om 1050 kortet ditt ikke holder mål ville jeg ha oppgradert til et 3050 eventuelt da dette klarer å dra unna vesentlig mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Ja, budsjettet sprekker raskt ser jeg ... 😆

Så for meg en rimelig i3-prosessor, men kanskje bedre å gå for i5.

xClaymanx skrev (5 timer siden):

Anbefaler egentlig å vente på nye AMD serien som kommer senere i år.

Da hadde jeg gått for en Ryzen 5.

Da må jeg i såfall vente en god stund antar jeg. Tid til Ryzen 5 kommer + minst 1 år så prisen faller litt .. I disse dager er det vel blodpriser på alt nytt datautstyr?

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Her er litt billigere alternativ

Best pris på Gigabyte B460M DS3H Hovedkort - Sammenlign priser hos Prisjakt (kr 895)

Best pris på Intel Core i5 10400F 2.9GHz Socket 1200 Box Prosessorer (CPU) - Sammenlign priser hos Prisjakt (kr 1449)

Det er microATX format og dermed få pcie spor. Det er 6 sata porter på også på denne.

Edit: Merk at denne cpu og B460 chipset kjører minne på 2666 Mhz

Rettet kommentar om antall sata porter til 6. 

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er enda et alternativ:

Best pris på Intel Core i3 12100F 3.3GHz Socket 1700 Box Prosessorer (CPU) - Sammenlign priser hos Prisjakt (kr 1190)

Best pris på Gigabyte B660M DS3H DDR4 Hovedkort - Sammenlign priser hos Prisjakt (kr 1399)

Merk at dette nye chipset B660 har bare 4 SATA i motsetning til tidligere generasjon (B560) som hadde 6.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aetius skrev (2 timer siden):

Komplett har jo tilbud på noen oppgraderingspakker for tiden, blant annet denne til 4199,-:

https://www.komplett.no/product/1202497/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-b560-core-i5-11400

 

nightowl skrev (6 minutter siden):

Takk for alle forslag!

Flere OK løsninger her så jeg må bare velge noe.

Her kan du nedgradere RAM til Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB, uten RGB osv, så blir det totalt 3.688,- som igjen er litt nærmere budsjettet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
listen skrev (1 minutt siden):

Her kan du nedgradere RAM til Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB, uten RGB osv, så blir det totalt 3.688,- som igjen er litt nærmere budsjettet ditt.

Ahh, supert! Jeg har egentlig ikke sansen for RGB overalt så om jeg i tillegg kan spare en slant på det er jo det kjekt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter mye frem og tilbake (dvs. nøling og prokrastinering), hvor jeg har vært på nippet til å bestille flere ganger bare for å få det overstått, så kom endelig dagen idag hvor dette nå endelig er gjort: Men jeg slapp faktisk å bestille noe. Jeg fikk tilbud fra en kompis om å overta noe som var brukt, men som også var bedre.

Så hovedkort, CPU+kjøler, minne og "ny" systemdisk er nå installert:

stuff.thumb.jpg.e5ff56e4ad9768982fa99ec74199c148.jpg

Det er ganske opplagt at budsjettet "på noen tusen" sprekker, men det gir jeg f*en i nå. PC-en er rene drømmen å bruke, så jeg orker ikke å gå tilbake og skaffe noe annet. Spørsmålet blir hva som er fornuftig pris for alt dette her?

Hvor mye ville dere betalt for de samme delene når de kun er noen år gamle og fint brukt? Jeg gjetter at det blir et sted mellom 4 og 8 tusen, men skulle gjerne visst det litt mer nøye.

Endret av nightowl
bildeleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...