Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når kan jeg klage på bråk fra naboen?


ForTheEmperor

Anbefalte innlegg

Har en nabo som bor rett over meg som har en tendens til å sette på høy musikk midt på natten. Klarer til tider å stenge av lyden med støyreduksjon headset og med ørepropper når jeg sover. Men kan jo ikke gjøre sånt for all tid. Så jeg lurer på når kan jeg si ifra om dette til styret i borettslaget mitt?

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sveibuen skrev (17 timer siden):

Alminnelig ro mellom 23-06(07?)

Men snakk med vedkommende.

Jeg har personlig levert et brev i vedkommendes postkasse. Er introvert og sjenert av natur, så jeg følte det var den beste måten å gå frem på. Har skrevet mobilnr mitt på brevet. Ønskelig å ta dette digitalt. 

Big_JT skrev (4 timer siden):

Sjekk husordensregler eller lignende som boretslaget har. Der er reglene ofte strengere enn politivedtekter for alminnelig ro.

Ville involvert styret så tidlig som mulig. Send skriftelig klage på støy og dokumenter med dato og tidspunkt.

Jeg tok først kontakt med styret og de anbefalte meg først å ta direkte med den det gjelder. De sa de kunne ta det videre i styret, men da blir det mer alvorlig. Så jeg leverte et brev til den det gjelder sin postkasse. Forklarte situasjonen grundig og håper på en respons etterhvert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min erfaring er at styrer i sameier og borettslag oppfordrer naboer til å ta denne praten med nabo det gjelder. I de fleste tilfeller vet ikke nabo at det er til sjenanse for andre da mange undervurderer hvordan bass fra musikk trenger igjennom den tykkeste mur som varm kniv i smør.

Gjør nabo oppmerksom på det som du har gjort, men neste gang ville jeg samlet nok mot til å banke på døren å ta den kjipe praten. Mye kan løse seg med en høflig tone og et klart budskap. Vær gjerne på giver-siden og si at du har ikke noe problem med musikken på f.eks dagtid men du trenger din nattesøvn, dette kan alle forstå & respektere. Men typen «musikk-midt-på-natta» er ikke typen som skjønner så mye i utgangspunktet kanskje. Om det ikke løser seg ville jeg flyttet til en toppetasje i et annet bygg, dette har løst uendelig(!) mange irritasjoner for meg da jeg er en som trenger å føle jeg har et privatliv uten støy fra naboer som bryter freden i meg.

Årner seg nok 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...