Gå til innhold

Skal lage flydrivstoff av CO2 fra nabotomta. Tysk selskap vil kjøpe hele produksjonen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"stappe flyene fulle av batterier" Det kan vi nok trygt se bort fra. I alle fall med dagens Litium teknologi, energitettheten må opp noe ala 100 ganger og vel så det. Bare lystige hoder med mindre teknologisk innsikt fabler om slikt. Et passasjerfly kan ikke lande/nødlande med fulle tanker, må dumpe fuel pga vekt. Et passasjerfly med batterier med tilsvarende vekt som fuel kan ikke dumpe batteriene, må lande med "fulle tanker". Batterivekta er den samme fulladet eller tom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kunnskaper skrev (2 timer siden):

"stappe flyene fulle av batterier" Det kan vi nok trygt se bort fra. I alle fall med dagens Litium teknologi, energitettheten må opp noe ala 100 ganger og vel så det.

Ulike batteryfly har allerede en flytid på 30-60 minutter (+ sikkerhetsbuffer). Ja det er sterkt begrensende, men du overdriver når du sier det trengs 100 ganger økt energitetthet. Klarer man å doble energitettheten øker brukbarheten markant. Da kan man fly langt flere småruter enn nå. Og i likhet med reiser på vei, så må ikke reiser nødvendigvis være fri for stopp under veis. Ulempen kan f.eks motvirkes av pris.

Lenke til kommentar
Dajus skrev (16 timer siden):

Dette er veldig lovende. Det må være mye bedre å avkarbonisere luftfarten på denne måten enn å stappe flyene fulle av batterier.

Enig. Det frister også lite med hydrogenfly. Hilsen en som kun har lyst til å bruke fly med velprøvd teknologi.

Endret av TorHansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...