Gå til innhold

Er halvledermangelen slutten for PC gaming?


Anbefalte innlegg

I disse dager er prisene på enkelte komponenter så høye at ingen tenåring vil kunne klare å bygge seg en brukbar gaming PC. Videre så har vi dette med "mobile gaming" som har vært en utfordrer i markedet, og er tilgjengelig for så å si alle, i alle aldre uten noe ekstra investering. Alle som har en telefon, har også en potensiell spillplattform i lommen. Dette har jo vært en utfordrer lenge. Men nå har halvledermangelen også gjort PCen mindre tilgjengelig som plattform.

Spillutviklerne går der pengene og brukerbasen er, og er nok ikke interessert i å lage nye ordentlige titler for et par voksne entusiaster som etterhvert er de eneste med økonomi til å kjøpe seg en dyr gamingrigg. Det vil vel tilsammen gi en slagside bort fra PC som plattform.

Mitt inntrykk er at mange av de litt større titlene vi ser på PC idag egentlig er konsollspill som er portet over til PC med minst mulig innsats. Man merker det på måten keybindingene fungerer og menyen ellers, at her er kontrollene bare rebindet til tastatur og mus, uten at "fordelen" med å ha et fullt tastatur blir tatt i bruk. At spillene mer fundamentalt er bygget opp med egne taster for å f.eks. dodge angrep istedenfor å bruke mobiliteten man har med mus og tastatur til å komme seg unna. At man må bruke knapper til å bla opp og ned i menyer istedenfor å kunne velge direkte med tastene og musen man har tilgjengelig og slikt. Alternativt så er det veldig mye indie "early access" spill laget i unity eller unreal.

Jeg vet ikke hva industrien sier selv, eller hva mediene som dekker slike temaer tenker om det. Men selv merker jeg at det blir tynnere og tynnere med gode PC spill og store titler å se frem til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-9JVihvHL
Marinade87 skrev (På 23.1.2022 den 14.29):

I disse dager er prisene på enkelte komponenter så høye at ingen tenåring vil kunne klare å bygge seg en brukbar gaming PC. Videre så har vi dette med "mobile gaming" som har vært en utfordrer i markedet, og er tilgjengelig for så å si alle, i alle aldre uten noe ekstra investering. Alle som har en telefon, har også en potensiell spillplattform i lommen. Dette har jo vært en utfordrer lenge. Men nå har halvledermangelen også gjort PCen mindre tilgjengelig som plattform.

Spillutviklerne går der pengene og brukerbasen er, og er nok ikke interessert i å lage nye ordentlige titler for et par voksne entusiaster som etterhvert er de eneste med økonomi til å kjøpe seg en dyr gamingrigg. Det vil vel tilsammen gi en slagside bort fra PC som plattform.

Mitt inntrykk er at mange av de litt større titlene vi ser på PC idag egentlig er konsollspill som er portet over til PC med minst mulig innsats. Man merker det på måten keybindingene fungerer og menyen ellers, at her er kontrollene bare rebindet til tastatur og mus, uten at "fordelen" med å ha et fullt tastatur blir tatt i bruk. At spillene mer fundamentalt er bygget opp med egne taster for å f.eks. dodge angrep istedenfor å bruke mobiliteten man har med mus og tastatur til å komme seg unna. At man må bruke knapper til å bla opp og ned i menyer istedenfor å kunne velge direkte med tastene og musen man har tilgjengelig og slikt. Alternativt så er det veldig mye indie "early access" spill laget i unity eller unreal.

Jeg vet ikke hva industrien sier selv, eller hva mediene som dekker slike temaer tenker om det. Men selv merker jeg at det blir tynnere og tynnere med gode PC spill og store titler å se frem til.

Konsollspill portet over til PC ja. Nei, du må nok sjekke en gang til.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Er litt på leting etter nye gode PC spill. Kom til å tenke på denne tråden i forbindelse med det nye Diablospillet som ble sluppet. Igjen en "stor" tittel som er sluppet på telefon, og med bare en sloppy PC port uten noe finpuss for å tilpasse det til et PC miljø. Og alle hater det pga. de kjører den samme microtransactions modellen som mobilspill ellers gjør.

"Do you guys not have phones?" Det er vel noe med det.. Alle har dessverre en telefon.. Men ikke alle har en PC.

Endret av Marinade87
Lenke til kommentar

PC har alltid hatt problemer med mye piratkopiering så bransjen foretrekker å gi ut spill på konsoll hvor det på de moderne og aktive konsollene ikke forekommer piratkopiering. At enkelte gjør en slepphendt port til PC kan sikkert være.

En kan godt spille på PC med en helt grei hyllevare-kjøpt PC til rundt 5500 kr. 

Litt av problemet nå er at maskinene ikke lengre utgjør begrensninger på hva spillene kan være slik som før og dermed er man mye mer åpen for at man risikerer å ikke få tilbake pengene man putter inn i spillutvikling. Dette viser seg vel mest med PS5 og XSX som er standarden med høyest antall brukere. Det er jo dem med enda kraftigere PCer, men de utgjør ikke så stort marked som konsollene, så den PCen jeg linker til er en helt grei gaming-PC. Dog burde den vel hatt 16 GB RAM. Dette representerer fremdeles en god maskin som de fleste designer spill for å virke med.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (På 12.6.2022 den 21.10):

Kjøpte meg nettopp ny PC til 13K med en 3060. Synes ikke det var så ille. Det største problemet har vært overprisede GPU'er pga. crypto.

Tror jeg betalte et par tusen mer i 2015 for en PC med skjermkort i samme klasse, GTX 970, men prosessoren(i7 5820k) trakk prisen opp litt. Hadde også kabinett fra før. Kanskje det ikke har blitt så mye dyrere enn man skulle tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...