Gå til innhold

Ryzen 9 5900HX, sånn passe bra eller?


Helm

Anbefalte innlegg

Gaming laptop.

 

Har valget mellom Ryzen 9 5900HX eller i7 11800H.

Pris betyr ikke noe, begge alternativene ut nesten likt, uansett.

 

Her er en sammenligning:

 

Intel ligger stort sett 10% over i FPS. Jeg hadde forventet et motsatt resultat, basert på kommentarer jeg har fanget opp her og der om at AMD tok over ledelsen.

 

Men det er kun noen få spill i testen og jeg spiller ingen av dem.

 

Til min bruk er det ytelsen på én prosess som teller mest. Tror ikke jeg har noen spill som bruker mer enn en kjerne. Intels Hyperthreading hjelper på dette? Kan vi med dette anbefale å se bort fra R9?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helm skrev (På 19.1.2022 den 16.16):

CPU er altså en vanlig årsak til feil? Jeg har ikke hørt dette før, unntat ved kraftig klokking. Jeg har ikke tenkt å klokke. Kanskje moderat klokking dersom maskinen er lagt opp til det.

 

 

Alt er som regel loddet på. Min personlig erfaring er at de hovedkortene har så mye rare feil. Gjenganger er fryser og henger seg. Når sant skal sies så bytter jeg oftere ryzen cpu på stasjonære også. Tror jeg byttet to stykk denne uken på en lenovo og en Medion, en 3600 og en 5800x. Tror kanskje jeg byttet en Intel cpu i hele fjor, stasjonær PC såklart. 
 

kunne selv tenkt meg en ryzen build, men avventer litt. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Drit i 5-10% forskjellene, kjøper du CPU i den klassen så yter begge så si likt og... som kjent, AMD lever lenger. Er det lenge til neste oppgradering så er AMD valget uten tvil.
Gikk selv fra Intel til AMD pga lite spilling/bruk etc og år etter år har det visst seg at AMD holder seg bedre ut.

Må bare inrømme at jeg er Intel og nvidia dude selv etter 2-3 år med AMD men .... AMD er bedre valg overall, med mindre du har bruk for nvenc... Det er det eneste jeg savner med overgang til AMD (GPU).

Lenke til kommentar
On 2/9/2022 at 7:21 PM, nagina said:

Drit i 5-10% forskjellene, kjøper du CPU i den klassen så yter begge så si likt og... som kjent, AMD lever lenger. Er det lenge til neste oppgradering så er AMD valget uten tvil.
Gikk selv fra Intel til AMD pga lite spilling/bruk etc og år etter år har det visst seg at AMD holder seg bedre ut.

Må bare inrømme at jeg er Intel og nvidia dude selv etter 2-3 år med AMD men .... AMD er bedre valg overall, med mindre du har bruk for nvenc... Det er det eneste jeg savner med overgang til AMD (GPU).

Jeg har aldri slitt ut en CPU, så langt har jeg kun hatt Intel, og det er 5-15 år mellom hver gang jeg bytter laptop. Hvordan kan man si at noe lever lenger enn noe som er "evigvarende"? Kanskje du overklokker, det har jeg ikke gjort.

Det som har gått i stykker på mine PC-er har vært harddisk og tastatur.

De fåtall ganer jeg har kjøpt PC ble valget Intel fordi det fantes ingen konkurrenter.

Nvenc er kun for redigering av video, ikke avspilling? Jeg redigerer ikke video.

 

Men videokortet blir definitivt GeForce RTX. Men det kommer desverre ofte med nVidia Optimus. Jeg liker ikke Optimus fordi det gir lavere FPS i nesten alle spill. Ofte har ikke laptoper en MUX-bryter, er dette uavhengig av Intel Core/AMD Ryzen?

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...