Gå til innhold

Norske tog kjøper inn 47 nye lokal- og fjerntog


Anbefalte innlegg

Skull ikkje togdrift ut på annbud?

Kvifor skal då staten ha eit selskap som kjøper inn og eiger togsetta? Det å skaffe materiell høyrer vel til anbudet for togdrift slik det gjer for buss og ferjetransport der transportør stiller med materiell etter spesifikasjon i annbud. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samms skrev (32 minutter siden):

Skull ikkje togdrift ut på annbud?

Kvifor skal då staten ha eit selskap som kjøper inn og eiger togsetta? Det å skaffe materiell høyrer vel til anbudet for togdrift slik det gjer for buss og ferjetransport der transportør stiller med materiell etter spesifikasjon i annbud. 

Dette satte den nye regjeringa en kraftig stopper for, så vi er fremdeles "stuck" med NSB og Jernbaneverket for de linjer som ikke allerede opereres av konkurrerende selskaper. Det er dog litt værre for de å stoppe de selskapene som allerede opererer på linjer som er tildelt de, så her må de nok vente til konsesjonen er i ferd med å gå ut før de kan stoppe en eventuell fornyelse av konsesjonen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Dette satte den nye regjeringa en kraftig stopper for, så vi er fremdeles "stuck" med NSB og Jernbaneverket for de linjer som ikke allerede opereres av konkurrerende selskaper. Det er dog litt værre for de å stoppe de selskapene som allerede opererer på linjer som er tildelt de, så her må de nok vente til konsesjonen er i ferd med å gå ut før de kan stoppe en eventuell fornyelse av konsesjonen.

Vel, opplegget med at "annbyder" ikkje skal stå for togmateriell var forrige regjering eller tidlegare. På linjer nye operatører har tatt over har dei gjort det med statleg eigd togmateriell. Så det var ikkje spesielt mykje annbud over sist runde heller.

Lenke til kommentar
Samms skrev (5 minutter siden):

Vel, opplegget med at "annbyder" ikkje skal stå for togmateriell var forrige regjering eller tidlegare. På linjer nye operatører har tatt over har dei gjort det med statleg eigd togmateriell. Så det var ikkje spesielt mykje annbud over sist runde heller.

Det har selvsagt ligget i bunn for de anbudene som er gjort, at de driver med togsett som stilles til dems disposisjon, så dette var likt for alle som deltok i budrundene.

Lenke til kommentar
Lock-Aze skrev (5 timer siden):

Hvilket natt-tog har du tatt? Uten sovevogn er man mattis, mellom Mo-Bodø går det til nød greit. Men natt-toget Mo-Trondheim er en lidelse uten sovevogn, vondt i både rygg og nakke. Dette er siden det er klin umulig å legge ned setene til en behagelig posisjon for å sove blandet med steinharde seter. Jeg kaster meg heller i bilen og kjører turen og overnatter på hotell enn å ta natt-toget på denne strekningen. 

Hæ? Det går da sovevogn Mo-Trd. Jeg sjekket i kveld, og toget går litt over midnatt. Du kan kjøpe sovekupe for 950,- ekstra. 

Det er god etterspørsel etter sitteplasser på nattog, så mange sover bra i vanlige stoler. Jeg er en av de, pendler en drøy time hver vei til jobb og sover som regel. Null problem å sove i vanlige sittestoler der ryggen kan legges litt bakover. 

På Bergensbanen kan man nå velge liggevogn, som en mellomting mellom sittevogn og sovekupe. Disse har 6 liggebenker pr. kupe, men pga. Covid må man foreløpig reservere en hel kupe, så stort sett et alternativ for de som reiser mange sammen. På sikt vil man kunne reservere kun en liggebenk. I disse liggekupeene har man pute, men ikke dyne. Kun et pledd. Så man må sove med klærne på. Til gjengjeld blir det langt rimeligere. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Lokaltog har intet behov for høyere fart enn 160km/t. Egentlig hadde de klart seg fint med 130km/t, ihvertfall her på østlandet. Giring for høyere fart gir lavere akselerasjon, det er ikke optimalt for lokaltog som sjelden er oppe i mer enn 90km/t mellom stoppene.

I nattogene kan man nå velge mellom sittevogn, liggevogn og sovevogn. På sikt kommer også liggestolvogner. Så det blir en del å velge mellom, i forskjellige prisklasser.

Bare 90km/t? Det er en stund siden jeg har tatt norske lokaltog, men her jeg bor så går da lokaltogene støtt og stadig opp i 120-130km/t mellom stasjonene uten problemer. Mulig norsk skinnegang er litt dårlig?

12 hours ago, Lodium said:

Ett annet problem med å ha tog som går i forskjellige hastigheter er at Flirt togene kan bli å stampe bak 160 togene ved mye trafikk særlig på enkeltspor

så da må man i såfall prioritere de togene som går raskere for å unngå den problematikken

men dersom trafikken blir enda mer ekstrem enn dette får man stampe problematikken igjen og da må man bygge ut dobbeltspor som er dyrere enn å kjøpe raskere tog

Men joa at det ikke er nødvendig med farten på lokal strekninger skjønner jeg.

Det du nevner der er jo grunnet idiotisk og gammeldags infrastruktur, og fikes aldeles ikke med dobbeltspor. Problemet er jo at man ikke legger tilrette for å kjøre forbi saktegående tog. Her jeg bor så er det hovedsaklig dobbeltspor mellom to større byer. Det er firespor noen km ut fra hver av byene, og det benyttes av intercity togene til å kjøre forbi lokaltogene. Det er helt sikkert noen prioriteringer bak det, men ruteplanen legger altså opp til disse forbikjøringene hvert kvarter i hver retning uten at man føler at man venter på noen. Det er noe med det å legge flere spor igjennom stasjonen ink. noen km før og etter, og la et par av de være rene forbikjøringspor. Jeg kan ikke si jeg har sett noe særlig til det i Norge...

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Dette satte den nye regjeringa en kraftig stopper for, så vi er fremdeles "stuck" med NSB og Jernbaneverket for de linjer som ikke allerede opereres av konkurrerende selskaper. Det er dog litt værre for de å stoppe de selskapene som allerede opererer på linjer som er tildelt de, så her må de nok vente til konsesjonen er i ferd med å gå ut før de kan stoppe en eventuell fornyelse av konsesjonen.

Det er kun pakke 4,5 og 6 som ikke er lagt ut på anbud. Dette gjelder da lokal- og IC-trafikk rundt Oslo samt Flytoget. Alle fjerntogstrekninger er lagt ut på anbud, samt all trafikk nord for Hamar (unntatt ett togpar til Dombås). 

Lenke til kommentar
Ernie skrev (1 minutt siden):

Bare 90km/t? Det er en stund siden jeg har tatt norske lokaltog, men her jeg bor så går da lokaltogene støtt og stadig opp i 120-130km/t mellom stasjonene uten problemer. Mulig norsk skinnegang er litt dårlig?

Det du nevner der er jo grunnet idiotisk og gammeldags infrastruktur, og fikes aldeles ikke med dobbeltspor. Problemet er jo at man ikke legger tilrette for å kjøre forbi saktegående tog. Her jeg bor så er det hovedsaklig dobbeltspor mellom to større byer. Det er firespor noen km ut fra hver av byene, og det benyttes av intercity togene til å kjøre forbi lokaltogene. Det er helt sikkert noen prioriteringer bak det, men ruteplanen legger altså opp til disse forbikjøringene hvert kvarter i hver retning uten at man føler at man venter på noen. Det er noe med det å legge flere spor igjennom stasjonen ink. noen km før og etter, og la et par av de være rene forbikjøringspor. Jeg kan ikke si jeg har sett noe særlig til det i Norge...

Med 2 minutter mellom de aller fleste stoppene er det ikke tid til å akselerere opp til høyere hastighet. En del steder er det under 1000m mellom stasjonene. 

Vi har (får straks) nettopp 4 spor ut fra Oslo. 

Retning Drammen: Drammenbanen for lokaltog, Askerbanen for raskere tog. 
Retning Lillestrøm/Eidsvoll: Hovedbanen for lokaltog, Romeriksporten/Gardermobanen for raskere tog. 
Retning Ski: Østfoldbanen for lokaltog, Follobanen for raskere tog (åpner til høsten). 

Disse banene går i liten grad ved siden av hverandre, de raskere banene går i tunnel direkte mens de tregere har mange stoppesteder. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Det er kun pakke 4,5 og 6 som ikke er lagt ut på anbud. Dette gjelder da lokal- og IC-trafikk rundt Oslo samt Flytoget. Alle fjerntogstrekninger er lagt ut på anbud, samt all trafikk nord for Hamar (unntatt ett togpar til Dombås). 

Som jeg skrev, de stoppet de som ikke var lagt ut ennå, eller der det ikke var tatt en avgjørelse enda. Men noen strekninger/pakker er jo allerede i gang, slik som på Sørlandsbanen, og der kan de ikke trekke tilbake konsesjonen uten at det ville medført juridiske konsekvenser.

Ikke rart det blir mye rart når så mange selskaper skal sørge for togreisene våre:

https://www.nrk.no/nordland/sj_-go-ahead_-mantena_-entur_-baneservice_-sjekk-hvor-mange-selskaper-ma-til-for-a-reise-med-tog-1.15095192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snowleopard said:

Som jeg skrev, de stoppet de som ikke var lagt ut ennå, eller der det ikke var tatt en avgjørelse enda. Men noen strekninger/pakker er jo allerede i gang, slik som på Sørlandsbanen, og der kan de ikke trekke tilbake konsesjonen uten at det ville medført juridiske konsekvenser.

Ikke rart det blir mye rart når så mange selskaper skal sørge for togreisene våre:

https://www.nrk.no/nordland/sj_-go-ahead_-mantena_-entur_-baneservice_-sjekk-hvor-mange-selskaper-ma-til-for-a-reise-med-tog-1.15095192

Og det var der det feila. Om ein er for eller imot annbud på tog, i alle fall eg meiner at om det skal vere annbud på togdrift så stiller staten med skinnegang og stasjoner. 

Togsett, vedlikehald av togsett, billettsystem, drift av bilettsystem, personale og alt anna stiller budgjevar med. Og minst til minimumstandard i annbudspapirene. Skal nokon tjene penger på offentleg annbud så får dei ta alle kostnader og risiko også.

 

Endret av Samms
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ernie said:

Bare 90km/t? Det er en stund siden jeg har tatt norske lokaltog, men her jeg bor så går da lokaltogene støtt og stadig opp i 120-130km/t mellom stasjonene uten problemer. Mulig norsk skinnegang er litt dårlig?

Det du nevner der er jo grunnet idiotisk og gammeldags infrastruktur, og fikes aldeles ikke med dobbeltspor. Problemet er jo at man ikke legger tilrette for å kjøre forbi saktegående tog. Her jeg bor så er det hovedsaklig dobbeltspor mellom to større byer. Det er firespor noen km ut fra hver av byene, og det benyttes av intercity togene til å kjøre forbi lokaltogene. Det er helt sikkert noen prioriteringer bak det, men ruteplanen legger altså opp til disse forbikjøringene hvert kvarter i hver retning uten at man føler at man venter på noen. Det er noe med det å legge flere spor igjennom stasjonen ink. noen km før og etter, og la et par av de være rene forbikjøringspor. Jeg kan ikke si jeg har sett noe særlig til det i Norge...

Du har rett at slike forbikjøringsspor er det lite av i Norge

det man har bygget her er typiske ventespor der ett tog må vente på møtende tog på typiske enkeltspors strekninger

men det har av og til hendt seg at raskere tog har kjørt forbi saktere tog på enkeltspor men da fortrinnsvis på stasjoner og kun ved forsinkelse eller slik du beskriver.

Slike forbikjøringspor + dobbeltspor brukes i japan mener jeg å huske og de har derfor ett større diffaransert togtilbud

de har sakte tog, mellomraske tog og høyhastighets tog.

Når dobbeltsporene som er ferdige en gang i fremtiden så blir det forhåpentligvis mer sving på sakene.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
1 hour ago, Samms said:

Og det var der det feila. Om ein er for eller imot annbud på tog, i alle fall eg meiner at om det skal vere annbud på togdrift så stiller staten med skinnegang og stasjoner. 

Togsett, vedlikehald av togsett, billettsystem, drift av bilettsystem, personale og alt anna stiller budgjevar med. Og minst til minimumstandard i annbudspapirene. Skal nokon tjene penger på offentleg annbud så får dei ta alle kostnader og risiko også.

 

Mener du seriøst at staten burde gi matriellet som vi har i dag til anbuds vinner?

og hvis ikke hva skal vi så gjøre med matriellet vi allerede har?

Det at staten leier ut vognene og togmatriell når skattebetalerne har betalt dem synes jeg både er rett og rimelig

egentlig burde staten tatt leie for skinnegangen også slik de gjør på gardemobanen dersom det er private som skal kjøre der.

Dersom ett selkap bygger egne skinner og kjøper eget matriell så blir det selvsagt noe annet.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Lodium said:

Mener du seriøst at staten burde gi matriellet som vi har i dag til anbuds vinner?

og hvis ikke hva skal vi så gjøre med matriellet vi allerede har?

Det at staten leier ut vognene når skattebetalerne har betalt dem synes jeg både er rett og rimelig

egentlig burde staten tatt leie for skinnegangen slik de gjør på gardemobanen dersom det er private som skal kjøre der.

Dersom ett selkap bygger egne skinner og kjøper eget matriell så blir det selvsagt noe annet.

Nei, staten som set ut annbud stiller med skinner og stasjoner og set krav til materiell i annbudsdokumenta. Leige for skinnegang er litt vanskeleg hvis staten betaler nokon for å køyre toga. Om dei som driv toga ikkje får støtte frå staten så kan leige av skinnegangen vurderast.

Budgjevar stiller med materiell lik buss og ferjeselskap stiller med busser og ferger. I ein overgangsfase så kan staten leige ut det materiellet dei har til det er utrangert eller solgt. Etter det får budgjevar kjøpe sitt eige materiell eller leige frå nokon private som tilbyr det. Slik tilfellet er no så kjøper staten inn nytt togmatriell for at andre skal drive, det blir feil. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Samms said:

Nei, staten som set ut annbud stiller med skinner og stasjoner og set krav til materiell i annbudsdokumenta. Leige for skinnegang er litt vanskeleg hvis staten betaler nokon for å køyre toga. Om dei som driv toga ikkje får støtte frå staten så kan leige av skinnegangen vurderast.

Budgjevar stiller med materiell lik buss og ferjeselskap stiller med busser og ferger. I ein overgangsfase så kan staten leige ut det materiellet dei har til det er utrangert eller solgt. Etter det får budgjevar kjøpe sitt eige materiell eller leige frå nokon private som tilbyr det. Slik tilfellet er no så kjøper staten inn nytt togmatriell for at andre skal drive, det blir feil. 

vel leie av skinnegang eller rettere sagt avgift funger greit på gardemo banen

I 2000 ble NSB Gardermobanens infrastruktur overført til Jernbaneverket (dagens Bane NOR), mens NSB Gardermoen fortsatte med selve togkjøringen. Til gjengjeld ble alle investeringskostnadene på banen og togene slettet fra ansvaret til NSB Gardermobanen, og selskapet trengte dermed ikke betale renter på lån. Derimot må Flytoget AS og de andre togoperatørene betale en «kjørevegsavgift» til Jernbaneverket for å få bruke banen, en slags driftsavgift som går til å dekke vedlikeholdet av den. Dette er en vanlig driftsform på jernbanenett i Europa, men Gardermobanen er den eneste banestrekningen i Norge som er organisert på denne måten.

https://no.wikipedia.org/wiki/Gardermobanen

Og så lenge matriellet leies ut så ser jeg ikke helt problemet

En annen dårlig ting med at private eier slik dyr matriellpark er at det er lite vilje til å invistere i nytt matriell med mindre etterspørselen er så stor at de vil tjene grassalt mye mer penger på å kjøpe nytt matriell eller oppgradert kapasitet.

Dette skjedde med Trikken i Trondheim

Den er/var lønsom nok til å gå rundt + å ha ett lite overskudd men ikke nok lønnsom til at noen selskaper er/var villig til å kjøpe nytt matriell eller utvide banen

AS Gråkallbanen mobiliserte mange entusiaster og klarte å drive sporvogn med regnskapsmessig overskudd, men ikke å opparbeide kapital til nyinvesteringer. Høsten 2005 ble det derfor på ekstraordinær generalforsamling vedtatt å overdra selskapet til det multinasjonale transportkonsernet Connex, nå Boreal Norge. 1. juli 2008 skiftet selskapet navn fra AS Gråkallbanen til Veolia Transport Bane AS. Merkevaren Gråkallbanen videreføres.

 

Sør-Trøndelag fylkeskommune, som hadde ansvaret for kollektivtrafikken i byen, signaliserte i november 2008 redusert støtte til trikkedriften. Kort etter ble det lagt fram en rapport om vogner og teknisk anlegg, som viser et betydelig etterslep i vedlikeholdet og et betydelig investeringsbehov dersom driften skal fortsette etter 2015.

Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune kom til et kompromiss hvor driften av trikken ble garantert til utgangen av 2009. Våren 2012 bevilget Bystyret via Miljøpakken for Transport å finansiere hele etterslepet på vedlikehold.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lodium said:

...

En annen dårlig ting med at private eier slik dyr matriellpark er at det er lite vilje til å invistere i nytt matriell med mindre etterspørselen er så stor at de vil tjene grassalt mye mer penger på å kjøpe nytt matriell eller oppgradert kapasitet.

...

Dårleg inntjening er grunnen til at det er annbud på kollektivtrafikk i Norge.

Stat, fylke og kommuner setter drift av kollektivtrafikk, buss, trikk, tog, hurtigbåt, ferge og også nokre flyruter ut på anbud. Det blir spesifisert type materiell, frekvens og bikllettpris. Så er konkuransen blant budgjeverane kven som kan gjere dette til lågast kost for kommune, fylke eller stat. 

Praksis med buss, ferje, hurtigbåt og fly er at det blir stillt krav til kva materiell som skal nyttast, men det er opp til den som vinn annbudet å skaffe seg dette materiellet. Kvifor skal ikkje same sytemet då brukast på jernbane?

Fylka eig ikkje bussane og leiger dei ut til selskapa som køyrer buss. Det gjer transportselskapet.

Fylke og stat eig ikkje ferge eller hurtigbåt i rute på anbud, det gjer rederiet, banken eller leasingselskapet. (Ein gong i tida eigde Statens Vegvesen ein del av fergene, men det byrjar å bli lenge sidan.)

Staten eig ikkje fly på ruter der dette rutetilbodet er eit kjøpt tilbod. Stort sett er det vel eit finansieringsselskap eller leasingselskap som gjer det.

Så kvifor skal då staten eige og leige ut tog der det å køyre tog er på annbud?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Samms said:

Dårleg inntjening er grunnen til at det er annbud på kollektivtrafikk i Norge.

Stat, fylke og kommuner setter drift av kollektivtrafikk, buss, trikk, tog, hurtigbåt, ferge og også nokre flyruter ut på anbud. Det blir spesifisert type materiell, frekvens og bikllettpris. Så er konkuransen blant budgjeverane kven som kan gjere dette til lågast kost for kommune, fylke eller stat. 

Praksis med buss, ferje, hurtigbåt og fly er at det blir stillt krav til kva materiell som skal nyttast, men det er opp til den som vinn annbudet å skaffe seg dette materiellet. Kvifor skal ikkje same sytemet då brukast på jernbane?

Fylka eig ikkje bussane og leiger dei ut til selskapa som køyrer buss. Det gjer transportselskapet.

Fylke og stat eig ikkje ferge eller hurtigbåt i rute på anbud, det gjer rederiet, banken eller leasingselskapet. (Ein gong i tida eigde Statens Vegvesen ein del av fergene, men det byrjar å bli lenge sidan.)

Staten eig ikkje fly på ruter der dette rutetilbodet er eit kjøpt tilbod. Stort sett er det vel eit finansieringsselskap eller leasingselskap som gjer det.

Så kvifor skal då staten eige og leige ut tog der det å køyre tog er på annbud?

At private eier matriellparken kan nok funke dersom det blir stilt krav

det jeg tenkte på er situasjoner der markedet bestemmer alt

Det er det ganske mange eksempler på at ikke fungerer

og slikt er ganske vanskelig å regulere når vi er med Eøs

Det har man sett eksempler på ved diverse billige lavflyselkaper der staten Norge gjerne ville inn å regulere for å sikre enten det ene eller andre

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Lodium said:

At private eier matriellparken kan nok funke dersom det blir stilt krav

det jeg tenkte på er situasjoner der markedet bestemmer alt

Det er det ganske mange eksempler på at ikke fungerer

og slikt er ganske vanskelig å regulere når vi er med Eøs

Det har man sett eksempler på ved diverse billige lavflyselkaper der staten Norge gjerne ville inn å regulere for å sikre enten det ene eller andre

 

 

I tilfelle med offentleg annbud på drift av buss, ferge, hurtigbåt og fly så er det stillt krav til materiell og mykje anna...

Lenke til kommentar
Samms skrev (5 timer siden):

Fylka eig ikkje bussane og leiger dei ut til selskapa som køyrer buss. Det gjer transportselskapet.

Fylke og stat eig ikkje ferge eller hurtigbåt i rute på anbud, det gjer rederiet, banken eller leasingselskapet. (Ein gong i tida eigde Statens Vegvesen ein del av fergene, men det byrjar å bli lenge sidan.)

Staten eig ikkje fly på ruter der dette rutetilbodet er eit kjøpt tilbod. Stort sett er det vel eit finansieringsselskap eller leasingselskap som gjer det.

Så kvifor skal då staten eige og leige ut tog der det å køyre tog er på annbud?

Tog er i en særstilling da det er mye nasjonale særegenheter som gjør at et norsk togsett f.eks ikke kan selges til Danmark. Profilet (størrelsen) er forskjellig, spenningen er forskjellig osv. Leveringstidene er lange, typisk 3 år fra bestilling til leveranse av første enhet. Og kostnadene er svært mye høyere enn for busser, så risikoen med å brenne inne med materiell om man taper et anbud vil være så stor at det neppe er noen som vil ta den. Om du investerer 8 mrd. i togsett som har en levetid på 30 år, og taper anbudet etter 10 år, hva gjør du da om materiellet ikke kan brukes utenfor Norge eller Sverige og neste operatør ikke ønsker å kjøpe det?

Busser har mye kortere levetid og lavere pris så de avskrives over anbudstiden. Ferger og fly kan selges til hele verden. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Samms said:

I tilfelle med offentleg annbud på drift av buss, ferge, hurtigbåt og fly så er det stillt krav til materiell og mykje anna...

Nei

Jeg kan nevne at bare i mitt fylke i trøndelag så er arbeidsrettigheter og hvem som kjører bussene vært under press i en god del år allerede

Deltid for å sørge for at arbeiderne får minst mulig lønn er ikke uvanlig og derfor sliter busselskapene her nå med å få tak på sjåfører så når det kjører busser her så er det enten pensjonister eller utlendinger som kan litt Norsk som godtar dårlig betaling eller folk som sper på annen inntekt de måtte ha

Samme tilstand har du i diverse taxiselskaper

Det er en stund siden jeg har tatt ferje så vet ikke hvordan tilstanden er der nå

men for mange år siden var det en polakk som tok betalingen når jeg satt på en tur fra bodø til Moskenes

Om polakken var der på grunn av sosial dumping eller av andre årsaker kan jeg ikke utale meg om

Har kun snakket med bussjåfører og taxisjåfører

og tog er i en særstilling som en annen her nevnte

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
9 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tog er i en særstilling da det er mye nasjonale særegenheter som gjør at et norsk togsett f.eks ikke kan selges til Danmark. Profilet (størrelsen) er forskjellig, spenningen er forskjellig osv. Leveringstidene er lange, typisk 3 år fra bestilling til leveranse av første enhet. Og kostnadene er svært mye høyere enn for busser, så risikoen med å brenne inne med materiell om man taper et anbud vil være så stor at det neppe er noen som vil ta den. Om du investerer 8 mrd. i togsett som har en levetid på 30 år, og taper anbudet etter 10 år, hva gjør du da om materiellet ikke kan brukes utenfor Norge eller Sverige og neste operatør ikke ønsker å kjøpe det?

Busser har mye kortere levetid og lavere pris så de avskrives over anbudstiden. Ferger og fly kan selges til hele verden. 

Du har riktig på det meste trur eg, det einaste er vel sporprofilen som er lik i det meste av europa. Og grunnen til opplegget med statlege eigarskap er at utan så er det ikkje noko marknad for annbud. I alle fall ikkje for å starte med annbud og det passa dårleg for dei som av ideologiske grunnar ynska privatisering.

På den andre sida, for dei som verkeleg ynsker å privaisere, dei kan gjere om det statlege selskapet som leier ut tog til eit privat aksjeselskap og selge ut aksjane. ;)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...