Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Z390-E bios oppdatering feilet?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skulle oppdatere bios så maskinen ble kompatibel med W11. 
Lastet ned anbefalt versjon fra Asus sine sider og la den på en minnepenn. 
Inn i bios og fulgte guiden for oppdatering via lagringsmedier. 
 

Får melding om at oppdatering er vellykket. Maskin rebooter og jeg får nå følgende skjermer.

Må innrømme at jeg er litt blank nå.

Tips til hva jeg burde gjøre videre? Prøvde å resette bios ved å ta ut det lille batteriet. Funket ikke.

1EC46AAB-15B0-447D-8077-D00EA3B7F33D.jpeg

8B8F1CFE-9DCA-4E49-AE09-B11BD14EE00E.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (På 29.12.2021 den 14.24):

Prøv å gå inn i BIOS og reset to default og se om den booter da.

Om du hadde bricka Bios hadde du fått kun en svart skjerm

Er det slik å forstå at man resetter bios ved å trykke F5 inne i bios og så rebooter?

I så fall fungerer ikke det. Ble ikke helt klok på hvordan man ellers skal resette bios ut i fra det som står i manualen.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (På 1.1.2022 den 15.05):

Ja, F5 skal være korrekt.

Om du er i tvil kan du jo prøve å flashe bios på nytt igjen og se om du kommer videre.

Bruker du Intel Opatane om jeg får spørre?

F5 funker i dette tilfellet ikke. Når den booter på nytt kommer jeg til de samme bildene jeg postet i det opprinnelige innlegget :(

Intel Opatane er et lagringsmedium? Jeg har en av følgende montert på hovedkortet: 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssd-m2-pcie/kingston-a2000-ssd-1000gb/1009673.11116/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_no&dclid=CP-EneewvO4CFRT_sgodHIQHjQ

Lenke til kommentar

Optane er en modul som gjør ordinære harddisker raskere enkelt forklart.

Det du har er bare en enkel m.2 ssd.

Fant en tråd fra tomshardware som har samme problemstilling som deg:

My guess is there is some other setting in the UEFI bios that is preventing you from increasing the DRAM voltage, perhaps a power saving feature meant for use in laptops. As an experiment go to the "EZ Mode" section of your bios and set the "EZ System Tuning" option to "Performance" and see what your ram settings are, plus see if they can now be changed.

Verdt et forsøk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv bios resett via selve hovedkortet. Les i manualen hvor de 2 pinnene som skal kortsluttes er. Maskinen skal være av når det gjøres, og trenger kun gjøres i 1 sekund, så kan du starte opp igjen.

Da resettes BIOS til default, og er ofte løsningen. Enkelte hovedkort har det som egen knapp bakpå I/O delen også.

 

Stod det noe i biosene at den trengte en annen versjon først?

Hvis man legger inn ny, og det har vært mange versjoner i mellomtiden, så er det greit å gå igjennom listen og lese om noen av de krever en spesifikk BIOS versjon før man oppdaterer neste versjon. Det har vært mindre av det de siste årene, men har sett det noen steder.

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Prøv bios resett via selve hovedkortet. Les i manualen hvor de 2 pinnene som skal kortsluttes er. Maskinen skal være av når det gjøres, og trenger kun gjøres i 1 sekund, så kan du starte opp igjen.

Da resettes BIOS til default, og er ofte løsningen. Enkelte hovedkort har det som egen knapp bakpå I/O delen også.

Slik som her? 

 

image.thumb.png.fafcbb007b91b5f5e7255574fc4c982a.pngD

 

AndersT2 skrev (2 timer siden):

Stod det noe i biosene at den trengte en annen versjon først?

Hvis man legger inn ny, og det har vært mange versjoner i mellomtiden, så er det greit å gå igjennom listen og lese om noen av de krever en spesifikk BIOS versjon før man oppdaterer neste versjon. Det har vært mindre av det de siste årene, men har sett det noen steder.

 

Ikke som jeg så. Men i etterpåklokskapen skulle jeg kanskje oppdatert med noen eldre versjoner før. Late meg har ikke oppdatert BIOS siden maskinen ble bygget i 2019.... 

Står for så vidt ingenting om at man trenger eldre versjoner før man oppgraderer til nyere. 
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z390-e-gaming-model/helpdesk_bios

Endret av Hotel Papa
La til link
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 3.1.2022 den 8.52):

Prøv bios resett via selve hovedkortet. Les i manualen hvor de 2 pinnene som skal kortsluttes er. Maskinen skal være av når det gjøres, og trenger kun gjøres i 1 sekund, så kan du starte opp igjen.

Da resettes BIOS til default, og er ofte løsningen. Enkelte hovedkort har det som egen knapp bakpå I/O delen også.

 

Stod det noe i biosene at den trengte en annen versjon først?

Hvis man legger inn ny, og det har vært mange versjoner i mellomtiden, så er det greit å gå igjennom listen og lese om noen av de krever en spesifikk BIOS versjon før man oppdaterer neste versjon. Det har vært mindre av det de siste årene, men har sett det noen steder.

 

Prøvd å fjerne CR batteriet og kortsluttet de to pinnene, uten at det gjør noen forskjell. 

Jeg får fortsatt de to samme skjermbildene, som postet i opprinnelig post 😕 

 

CMOS batteri, må det være 2032 eller vil 2025 også funke? Ser noen skriver at det kan være gåent, når man får de feilmeldingene. 

Edit: hjalp ikke å bytte batteri. 


Edit: prøvde å nedgradere til en eldre versjon av BIOS, ingen forskjell. Jeg er ganske sikker på at 2stk 3.5" snurredisker står i RAID, eller de er gjort om til 1stk partisjon. Er det dette som kan krangle? BIOS er satt til RAID og ikke AHCI eller hva det står. 

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar
NoBo skrev (4 minutter siden):

Prøvd å fysisk koble fra diverse? Som SATA-kabel til HD, én og én RAM brikke etc. Elimineringsmetoden, fjerne noe for å se om det gjør noen forskjell. Antar du har backup av viktige data på interne lagringsmedier i maskinen?

Alle SATA disker er koblet fra, så nå er bare M2 boot disk koblet på. Kan prøve å koble fra RAM og se. 

Diskene var relativt tomme etter en clean install, så det er ikke store krisen hvis noe skulle gå tapt. 

Lenke til kommentar

Hvis du tar ut batteriet så kortslutter så vil det ikke funke. Batteriet er det som gjør at hovedkortet har strøm når man kobler ifra og at biosen da husker. Denne gir også strøm slik at man får kortsluttet. Må bruke riktig type.

Synd kortet ikke har Bios Flashback, det hadde gjort ting enklere.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, AndersT2 said:

Hvis du tar ut batteriet så kortslutter så vil det ikke funke. Batteriet er det som gjør at hovedkortet har strøm når man kobler ifra og at biosen da husker. Denne gir også strøm slik at man får kortsluttet. Må bruke riktig type.

Synd kortet ikke har Bios Flashback, det hadde gjort ting enklere.

Det reset-bios-jumperen gjør er nettopp å kortslutte batteriet.

Lenke til kommentar

Jeg leverte PCen til en lokal PC fikser da jeg ikke har deler å feilsøke med. 

Viser seg å være et litt pussig problem. Det står et sett med 2x 8gb rambrikker (Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4). Begge brikkene fungerer, men bare hver for seg. Spiller ingen rolle hvilke slots det ene står i. Altså brikkene fungerer ikke sammen i par.
Han testet med et annet sett doble brikker som han hadde liggende og da fungerte det som det skal. 

Windows-partisjonen er også kaputt og må installeres på nytt, ikke verdens største undergang. Glad det (så langt) ikke er GPUen, da jeg ser den er 3x prisen i dag som da jeg kjøpte det. 

Spørsmålet er; tenker dere hovedkort eller RAM? I og med at begge RAM brikkene faktisk fungerer, men ikke sammen. Hva kan være årsaken til det, tro? 

Hvilke rambrikker vil dere eventuelt anbefale til oppsettet mitt? Jeg tenker kjøpe 32GB neste gang. Intel i7 9700k 3.6GHZ, Asus 1660ti og Asus Z390-E. 

Takk for svar så langt! 

Lenke til kommentar

Godt du fant en løsning.

Ting skjer med ram brikker dessverre.

De fleste i dag er det ikke noe problem å benytte, så bare å finne de som passer for deg:

 

Her er det billigste som Komplett har på lager av 3200 og 3600 MHz kit. 3200 MHz er kjappere enn standard som CPUen støtter, så må inn og sette XMP for å få hastigheten, men funker på lavere hastighet også.

https://www.komplett.no/product/1178485/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-rgb-pro-sl-ddr4-3200mhz-32gb

Lenke til kommentar

Takk for tips! Ser kurante ut de der. Har det noe hensikt i å gå for 3600MHz? 

Syns fortsatt det er et litt merkelig problem. Begge rambrikkene fungerer hver for seg, men sammen vil maskinen ikke boote. Det er noe der som ikke gir helt mening for meg, men kanskje bare ett av de 'sånn er det bare' 😅
Får krype til korset og kjøpe et nytt sett. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hotel Papa skrev (På 7.1.2022 den 15.09):

Takk for tips! Ser kurante ut de der. Har det noe hensikt i å gå for 3600MHz? 

Syns fortsatt det er et litt merkelig problem. Begge rambrikkene fungerer hver for seg, men sammen vil maskinen ikke boote. Det er noe der som ikke gir helt mening for meg, men kanskje bare ett av de 'sånn er det bare' 😅
Får krype til korset og kjøpe et nytt sett. 

Så lenge du ikke går inn og setter på XMP så har det ikke noe å si, da holder det å finne 2600MHz minne også. Hvis man går inn i bios og aktiver XMP slik at minnet kjører på hastigheten sin, så vil du mange steder få en god del bedre ytelse. AMD har hatt bedre ytelse oppgang på minnehastighet enn Intel har hatt de siste årene.

Ser det er en stund siden siste posten din. Fått nytt minne og alt funker bra nå?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
AndersT2 skrev (På 19.1.2022 den 13.06):

Så lenge du ikke går inn og setter på XMP så har det ikke noe å si, da holder det å finne 2600MHz minne også. Hvis man går inn i bios og aktiver XMP slik at minnet kjører på hastigheten sin, så vil du mange steder få en god del bedre ytelse. AMD har hatt bedre ytelse oppgang på minnehastighet enn Intel har hatt de siste årene.

Ser det er en stund siden siste posten din. Fått nytt minne og alt funker bra nå?

Hei! 

Jeg har ikke fått ut fingern og bestilt nytt minne enda. Grunnet en litt stor CPU kjøler, så er jeg redd de du linket vil bygge litt for mye ut, da med tanke på RGB opplegget de kommer med. 

Er det egentlig noen forskjell på disse to? Annet enn prisen?

https://www.komplett.no/product/1163197/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3600mhz-16gb

https://www.komplett.no/product/1133603/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3600mhz-16gb

Det er vel ca samme brikker som sitter i maskinen fra før. 

Kanskje heller en av disse? 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/corsair-vengeance-lpx-black-ddr4-3600mhz-2x16gb/1014756.11118/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_no

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/kingston-fury-beast-ddr4-3600mhz-2x16gb-kf436c18bbk232/1020629.11118/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_no

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...