Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva kan jeg gjøre for å få WIFI ut på parkeringsplassen?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en PFsense SG-3100 med en Linksys Velop som gir kablet og trådløs til leiligheten min som fungerer bra for meg.
Har nå gått til investering av en bil som trenger WIFI for å laste ned oppdateringer som jeg ønsker skal skje om natten eller når den selv ønsker.

Hva kan jeg gjøre for at WIFI signalet kan nå ut på parkeringen som er nesten rett utenfor døren? Se vedlagt vedlegg for kart over leilighet i blått og parkering i rødt. Det er ikke snakk om veldig stor avstand kan tenke meg rundt 20-30 meter fra leilighet.

Parkering.JPG.faaf1561e279b994c6a3fdd4f2040af0.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NortonM skrev (2 timer siden):

Har du en billig telefon med WiFi deling som du kan legge i bilen? Tvilling sim med data koster 29kr/mnd.

 

Jeg har mesh nettverk(iiglo), den ene noden(rødt) er plassert i vinduskarmen. 

Garasjen er ca 13-15m unna. Har ip kamera i garasjen. Svakt signal og mister kontakt en del, men det fungerer.

Har 2 WiFi repeatere, funker dårlig. En står utvendig i stikkontakten på terrassen og den andre i Garasjen.

 

Har prøvd meg på dette, men det blir bare knot føler jeg, og ønsker ikke å sitte i bilen for å følge med på OTA nedlastning :)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (36 minutter siden):

En repeater burde i såfall fungere fint. Er vel ikke rare hastigheten du trenger.

Er nok ikke det. Forsøkte akkurat å sette den ene Linsys Velop noden jeg har helt inntil vinduet ved inngangsdøren. Får signal ut på plassen, men ikke rundt hjørne. Har veldig svak kontakt 6 meter foran bilen. 
 

Så løsningen er nok da en repeterer, eller om jeg skal investere i nytt mesh system?

Lenke til kommentar
8 hours ago, Thyrfing said:

Er nok ikke det. Forsøkte akkurat å sette den ene Linsys Velop noden jeg har helt inntil vinduet ved inngangsdøren. Får signal ut på plassen, men ikke rundt hjørne. Har veldig svak kontakt 6 meter foran bilen. 
 

Så løsningen er nok da en repeterer, eller om jeg skal investere i nytt mesh system?

Det kan også være at du her har et noe utfordrende wifi-miljø, med tanke på at det er mange nett i området. Her kan man i riktignok utgangspunktet si at rent støymessig, vil det trolig være bedre på natten enn på dagtid.

En typisk repeater vil normalt sett ikke her være noe bedre enn de fleste mesh-aksesspunktene. Det som kan være en fordel her, blir evt. noe som settes utendørs og er mer retningsbestemt mot området der bilen står. Men så kommer det også an på hvor godt wifi-løsningen i bilen er - både når det gjelder mottak og sending. Nå er det riktignok ikke mye data som skal gå fra bilen til nettet.

Lenke til kommentar
NULL skrev (14 minutter siden):

Det kan også være at du her har et noe utfordrende wifi-miljø, med tanke på at det er mange nett i området. Her kan man i riktignok utgangspunktet si at rent støymessig, vil det trolig være bedre på natten enn på dagtid.

En typisk repeater vil normalt sett ikke her være noe bedre enn de fleste mesh-aksesspunktene. Det som kan være en fordel her, blir evt. noe som settes utendørs og er mer retningsbestemt mot området der bilen står. Men så kommer det også an på hvor godt wifi-løsningen i bilen er - både når det gjelder mottak og sending. Nå er det riktignok ikke mye data som skal gå fra bilen til nettet.

Du har nok rett, jeg fikk ikke kontakt med wifi i samme område med bilen som jeg gjorde med min iPhone 13 Pro Max.

Nå skal det sies at Model 3 har vel ikke den beste wifi-løsningen i forhold til hva folk kommenterer på nett.

Hva slags løsning ville du gått for? Jeg har mulighet for å sette noe utendørs, men har kun tilgang på strøm, ikke kablet nett.

Kan også sies at trådløs har behov for en oppgradering så jeg kunne fått fjernet en gammel første generasjon Airport Extreme.

 

 

Endret av Thyrfing
Lenke til kommentar
1 hour ago, Thyrfing said:

Du har nok rett, jeg fikk ikke kontakt med wifi i samme område med bilen som jeg gjorde med min iPhone 13 Pro Max.

Nå skal det sies at Model 3 har vel ikke den beste wifi-løsningen i forhold til hva folk kommenterer på nett.

Hva slags løsning ville du gått for? Jeg har mulighet for å sette noe utendørs, men har kun tilgang på strøm, ikke kablet nett.

Kan også sies at trådløs har behov for en oppgradering så jeg kunne fått fjernet en gammel første generasjon Airport Extreme.

Jeg hadde nok satset på å kjøre oppgraderinger manuelt, med mindre det ikke er noe som gjør at disse tar veldig lang tid. For Telsa, så blir vel kritiske oppgraderinger lastet ned via 4G. Videre kan man jo spørre seg hvor kritisk det er å få andre oppdateringer med en eneste gang. Personlig hadde jeg vel da heller satset på å gjøre oppgraderingen via mobiltelefon, evt. koble det opp på wifi på jobb i mitt tilfelle. Nå vet jeg ikke noe om hvor lang tid disse oppdateringene tar.

Hvis dette er et borettslag, kan man jo tenke seg at dette er en problemstilling som vil gjelde flere - i hvert fall etter hvert. Det er etter hvert ikke uvanlig at en del borettslag har wifi i garasjeanlegg, men forstår at dette er en mer separat parkeringsplass. Så mulig borettslag/sameie burde fått på plass noe i fellesskap?

Hvis du har tilgang til strøm balkong/terrasse, finnes det utendørs-repeatere som kanskje kan fungere bedre til dette formålet. Jeg ville da kun brukt denne til dette formålet, og ikke hatt andre enheter koblet til denne. 

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Jeg har samme problem som deg.

I mitt tilfelle slengte jeg et AP jeg hadde liggende ut vinduet og startet oppdateringen via mobilen.

Husk også at et AP skal ofte monteres i tak eller på vegg med tanke på hvordan den skyter ut signalet sitt.

Det er ikke SÅ ofte du trenger å oppdatere, så det skal heller ikke være behov for noen større investering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...