Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan skal jeg sjekke bruktbilen?


peterjohn

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe en burkt bil som vil kanskje Mercedes eller Audi. Dette er min første bil, derfor jeg letter etter noe billig innen 30 k. Bilen kan ha model 2004 til 2008 men jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke bilen har EU kontroll eller hvilke service verksted bilen har siste kontroll og hvor mye eier bilen har. 

Hvilke website jeg kan sjekke alle disse informasjon. 

Lenke til kommentar
  • Hårek endret tittelen til Hvordan skal jeg sjekke bruktbilen?
Videoannonse
Annonse

Søk på skiltnummeret her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=LZ7289

Siden dette er din første bil; så bør du ha med deg en bilkyndig (en som kan litt om bil) når du skal sjekke bilen. Bilen skal ha et servicehefte der det står hva som er gjort hva. Men; ikke alle biler har det. Du kan heller ikke stole 100% på det som står i serviceheftet. Bruk sunn fornuft og følg magefølelsen her. 

 

Lenke til kommentar

Hei, jeg har sjekket en bil igår. Jeg kjørte nesten halv tima og jeg likte bilen meg jeg hører at gear box og engine er ikke inkludert i EU kontroll. Selger fortalte meg at han ikke har dokument fra siste service men bil har EU kontroll i siste måneden. Hvordan jeg kan sjekke gear box og engine ? Selv om jeg er ikke erfaring med brukt bil 

Lenke til kommentar

Merk at EU kontrollen uansett ikkje er ein tilstandsvurdering. 

Du er eigentleg litt avhengig av at selger kan dokumentere tilstanden på bilen, det at dokumentasjonen på siste service manglar er i så måte eit fareteikn. 

Det tryggaste er å få bilen gjennom ein NAF test og prisvurdering som er ei nøytral vurdering, men i praksis så blir det ein krangel om kven som skal betale for kontrollen. Selger er nok lite interessert i å betale fleire tusen for ein kontrollrapport på ein bil som er relativt billig, og du som kjøper vil nok ikkje betale for ein kontroll på ein bil som du kanskje ikkje skal kjøpe likevel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

EU-Kontroll eller Periodisk Kjøretøy Kontroll (PKK) som det egentlig heter er ingen garanti på bilens tilstand, når en bil er PKK godkjent så forteller det bare at bilen fylte kravene til miljø og sikkerhet den dagen den var inn til kontroll.
Det er altså ingen garanti for at bilen er i orden dagen etter kontrollen eller frem i tid.

Garanti på motor og gir er veldig vanskelig og spesielt i den prisklassen, det du kan gjøre er å spørre om selgeren er villig til å ta bilen på en NAF test eller at du gjør dette selv hvis det er greit for selgeren.

Vil anbefale deg å heller kjøpe bil av forhandler, det er enklere med tanke på eventuelle reklamasjoner.

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (4 timer siden):

Hei, forresten, er det noe tilbud on NAF test hvis en person er medlem av NAF. Vanligvis hvor mye koster for slik NAF test. 

Ein full NAF test kostar 3090 kr, for ein NAF medlem er prisen 2490 kr.
Den billegaste basistesten kostar 1850 kr som vanleg pris og 1550 kr for NAF medlemmar.

I tillegg kjem sjølvsagt kostnad/tida for å frambringe bilen til NAF kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...