Gå til innhold

Enorm interesse for å bygge verdens første skipstunnel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går også en kanal mellom Frankrike og Storbritannia som har en kjempetunell, egentlig et nettverk av flere tuneller. Det er riktignok ikke store skip som går gjennom den heller, men det er i hvert fall en kanaltunell med både godstrafikk og persontrafikk.

Spoiler

Ja, jeg er i det litt spøkefulle hjørnet nå. :green:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MasterMeiniek skrev (1 time siden):

Jeg fant en kanal som er koblet til havet hvor du kan seile med hav båter.

Kanalen har en tunnel og den er i Norge, Porsgrunn og heter Herøyakanalen.

https://www.google.com/search?q=Herøyakanalen

 

Mange kanaler er laget for å få havgående skip til å levere/hente varer i byer som ligger lengre inn i landet. Ofte baserer de seg på en eksisterende elv som de har gravd ut der det er nødvendig.

Tipper du har hørt om den engelske kanal, samt at Amsterdam også ligger innerst i en slik kanal, selv om de og har havn nært et større utløp . Men det sparte noen timer seiltid ved at de kunne gå gjennom kanalen, istedet for å seile rundt.Rotterdam ligger også inni en slik kanal som munner ut i havet. Samme med Maastricht, som fortsetter til Belgiske Liège, og Nijmegen der kanalen går helt til tyske Bonn.

Fra  byen Bonn ligger elven/kanalen slik til at de har, og fortsatt benytter kanal for varefrakt, der samme kanal passerer Düsseldorf, Duisburg, hollandske Nijmegen på vei ut til havet. Belgiske Antwerpen og Brussel, samt selveste Paris er andre store byer som er avhengige av kanaler. Nevner og Tyske Bremen og Hamburg. Ja, selv Magdeburg og Dresden, samt ikke minst Berlin hadde vannveien som viktig handelsrute.

Ja, det faktisk så mange steder, at man kan bli målløs. Og flere steder bruker man slike heveprinsipp for å komme seg til steder som ligger lengre opp i høyden. Porsgrunn og Herøyakanalen, gjerne og kalt Telemarkskanalen og med "startsted" Skien, er vel mest kjent pga stor høydeforskjell på relativt kort avstand. Og vakker natur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, KjeRogJør said:

Prismessig, 3,4mrd er det vel som et av Oslos

prestisjebygg og ikke mere bortkastet for folk rundt i landet en de er.

Den kanaltunellen på bildet ser ut til å være ca. 3,5km lang, bra bedrift i gamledager. Mye godt og varig arbeid ble nedlagt i kanalsystemene, som var sin tids jernbane.

 

Bra om massen kan komme til nytte rundt om, og ikke bare gjemmes/dumpes. Å snakke med de lokale kan jo bringe opp nyttige forslag.

Det at de må arbeides under vann er interessant, er det ikke mulig å spunte utenfor de tenkte tunellendene for å kunne arbeide "tørt"?

 kaiannlegg og småbåthavner har allerede meldt sin interesse. Noe skal vel brukes til konstruksjoner rundt tunellen, men ja, det diskuteres flittigt der uppe. 

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (4 timer siden):

Stemmer det 🙂

Men det var en kul opplevelse å seile gjennom de tunellene og en skikkelig fin tur på de engelske kanalene med alle slusene 🙂

Ja det er en stor opplevelse. Fint å stoppe utenfor en skikkelig rural landsens pub, og gå og ta en kald pint med ale, før man tøffer videre. 👍😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...