Gå til innhold

Pixel/tekstur feil på skjerm


Blåbæra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (12 timer siden):

Skjermkort? Kabel?

Må jeg bytte skjermkort, tenker du? Har prøvd å oppdatere de, men er nyeste versjon installert. 
 

Er vanlig hdmi utgang på skjermen, må jeg ha en spesiell hdmi-kabel? Kabelen sitter godt i, tatt den ut og satt den i på nytt flere ganger. 

Lenke til kommentar

Prøv å bytt HDMI kabel, kan i verste fall være noe støy som kommer inn der med dårlig kabel.

Er uansett enkleste og billigste fix.

Men er mest sannsynlig skjermkortet. det er noe galt på. Kan jo teste i annen PCI-e slot hvis du har mulighet også.  Men kan være bildechippen på skjermkortet som har tatt kvelden og lager dette.

Gammelt skjermkort?

Er det samme hva du gjør med den, så er det slik?

Lenke til kommentar
Blåbæra skrev (31 minutter siden):

Må jeg bytte skjermkort, tenker du? Har prøvd å oppdatere de, men er nyeste versjon installert. 
 

Er vanlig hdmi utgang på skjermen, må jeg ha en spesiell hdmi-kabel? Kabelen sitter godt i, tatt den ut og satt den i på nytt flere ganger. 

Har du ikke integrert grafikk? Test ved å koble direkte til hovedkortet

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (55 minutter siden):

Prøv å bytt HDMI kabel, kan i verste fall være noe støy som kommer inn der med dårlig kabel.

Er uansett enkleste og billigste fix.

Men er mest sannsynlig skjermkortet. det er noe galt på. Kan jo teste i annen PCI-e slot hvis du har mulighet også.  Men kan være bildechippen på skjermkortet som har tatt kvelden og lager dette.

Gammelt skjermkort?

Er det samme hva du gjør med den, så er det slik?

Pcen og skjermkortet er helt nytt, kanskje 1 måned gammelt. Ble kjøpt i en gaming-pakke til en gutt på 10 år. På forrige skjerm ble det borte når jeg byttet skjerminnstilling fra cinema til standard, men nå funker ikke det lenger. 

Rett og slett reklamasjon da? 

På startsiden er den ikke slik, men så fort jeg går inn på alt annet kommer det opp. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (55 minutter siden):

I følge videoen din er dette feil med overføringen før skjermkabel og skjerm, noe du også har fått bekreftet ved samme problemet på en annen skjem. Tror nok trikset er å bytte skjermkort for å bli kvitt problemet.

Takk for svar! Skjermkortet og pcen er helt ny, kanskje 1 mnd gammel. Ble kjøpt i en gaming-pakke. Så da får jeg henvende meg til leverandøren og få reklamasjon på det. 😊

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 4.12.2021 den 0.09):

Hdmi porten på hovedkortet bruker den integrerte grafikken på prosessoren. Hdmi porten på skjermkortet gir bilde fra skjermkortet. Så dette kan tyde på at det er skjermkortet som ikke virker som det skal. Du bør kunne bruke skjermkortet på maskinen så jeg vil tro du må reklamere på den.

Ja jeg jubla nok litt for tidlig! Skrivebord, nettleser og slike ting ble bra etter jeg flyttet hdmi til ny inngang, men så fort jeg går inn på et spill er det ille. Mye verre enn på bildene jeg la ut i hovedinnlegget. Uansett hva jeg gjør, hvilken kabel eller inngang så er det helt umulig å spille med. Blir nok reklamasjon på dette. 

Lenke til kommentar
Blåbæra skrev (3 timer siden):

Ja jeg jubla nok litt for tidlig! Skrivebord, nettleser og slike ting ble bra etter jeg flyttet hdmi til ny inngang, men så fort jeg går inn på et spill er det ille. Mye verre enn på bildene jeg la ut i hovedinnlegget. Uansett hva jeg gjør, hvilken kabel eller inngang så er det helt umulig å spille med. Blir nok reklamasjon på dette. 

Dette tyder på at det er skjermkabelen som er problemet. Har du prøvd med flere HDMI kabler? Om det er 1920x1080 @144Hz skjerm så skal det holde med HDMI 1.4 kabel, men om skjermen støtter HDMI 2.0 så kan det være greit at kabelen også er den versjonen.

Lenke til kommentar

Kabel alternativ 1: https://www.komplett.no/product/1131531/datautstyr/pc-tilbehoer/kabler/monitorkabler/displayport-kabel-2m-sort

Kabel alternativ 2: https://www.komplett.no/product/1011822/datautstyr/pc-tilbehoer/kabler/monitorkabler/hdmi-kabel-2m-sort

Sistnevnte er nyeste HDMI versjon, holder meg 2.0 som nevnt her, men de var dyrere hos Komplett.

Dessverre så er kabler noe av det disse butikkene selger dyrt. De fleste butikkene har HDMI 2.0 i dag, mange av de er dårlig merket, og butikkpersonalet skjønner ikke forskjell, og sier ja for å få solgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...