Gå til innhold

Hvilken politisk ideologi tilhører Senterpartiet egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Senterpartiet er primært et bondeparti. Man må se det politiske bildet utfra hva som tjener bonden og det å bo i distriktene for å få deres politikk  til å henge sammen. Det er et reaksjonært parti. De er for vern av landbruksjord og utmark . Så all vei skal hovedsakelig gå i tunnel. Et litt underlig parti men norske bønder er som godt som statsansatte. Og vi kunne med fordel latt staten overta eierskapet til gårdene og la bønder bli forpaktere. lol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om Senterpartiet deler mange synspunkter med høyresiden, er det allikevel en del omfattende uenigheter, blant annet når det kommer til sentralisering, hvor det er store uenigheter rundt politireformen og fylkeskommunene. 

Senterpartiet og Fremskrittspartiet er i bunn og grunn enige i en del "småsaker", bl.a lavere drivstoffpriser, men Fremskrittspartiet sin politikk gagner ikke bøndene som driver i forholdsvis liten skala, iallefall ikke i like stor grad som politikken til SP (naturlig nok). De vil ha få store gårder som produserer en viss andel av maten vi forbruker i Norge, mens Senterpartiet (i likhet med Tine) først og fremst vil fokusere på de mange små, og ønsker minimal import.

Det er en del uenigheter mellom SP og høyresida, dog det er også mange likheter. Jeg ser ikke bort ifra at Senterpartiet en gang i framtida vil gjenforenes med Høyre, men de vil neppe godta å sitte i regjering med Venstre (om det noen gang skulle bli et tema). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du kan si at Senterpartiet ligger en plass mellom Ap og Høyre. Det samme gjør partier som Krf og Venstre. Partier som ligger mellom AP og Høyre kalles ofte sentrumspartier. Det er naturlig for AP å samarbeide med en eller flere av disse eller SV i situasjoner der de kan danne regjering. Slik mandatfordelingen nå er så var SV+AP+SP eller AP+SP de mest sansynlige regjeringsalternativene. Ellers så er SP et parti i sentrum også ideologisk. Det beste er vel å se på partiprogrammet for å finne ut hva de står for.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fun fact: Senterpartiet og Rødt er de to partiene som stemte likt oftest i forrige periode.

Som eier av en gård i en kommune med mye bønder har jeg ikke så veldig mye til overs for Senterpartiet, mye på grunn av populismen som har vokst frem de siste årene. I kommunen min er det faktisk sånn at de har gått litt tilbake, mens en lokal undersøkelse viste at AP og MDG er partiene som går mest frem hos bøndene i kommunen. Jeg tror mange bønder ikke lenger anser SP som et "bondeparti" lengre, og mange ønsker litt mer fokus på natur og hvordan vi tar vare på ressursene våre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Både SP og Rødt er proteksjonistiske, isolasjonistiske og sosialistiske partier. Med høyt fokus å tenke nasjonalt, ikke internasjonalt, og for en sterkere stat som skal omfordele godene, enten det er bønder eller de med dårlig råd.


Rødt er vel ikke akkurat nasjonalistisk, eller kanskje rettere sagt, isolasjonistisk? Og Senterpartiet er vel ikke spesielt sosialistisk? Ja, altså, annet enn når det kommer til å overføre penger til klientene deres...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier skrev (Akkurat nå):


Rødt er vel ikke akkurat nasjonalistisk, eller kanskje rettere sagt, isolasjonistisk? Og Senterpartiet er vel ikke spesielt sosialistisk? Ja, altså, annet enn når det kommer til å overføre penger til klientene deres...

Jeg skrev ikke nasjonalistisk. Jeg skrev proteksjonistisk og isolasjonistisk, som betyr at Norge skal unngå å mingle og blande seg inn i f.eks. resten av Europa, både når det kommer til handel, politikk og samarbeid.

Jeg vil si at Senterpartiet er sosialistisk, siden et av fundamentene demmes er å omforvalte penger til bygdene og bønder, og å bremse ned den internasjonale markedsøkonomien til fordel for norsk produksjon til kunstige priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...