agvg Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar rakk1 skrev (På 7.10.2021 den 10.35): Hei😀 Har nettopp kjøpt meg en 2011 Mitsubishi Outlander, som kom uten motorvarmer. Webasto blir for dyrt å ettermontere, så vurderer defa. Men, det er kun slangevarner til min modell, og hører dette er dårlige greier siden det ikke kommer med sirkulasjonspumpe. Stemmer dette, og er det da ikke verdt å få installert? Jeg bor på en plass som har et par måneder rundt tjue minus på det værste.... Noen tips eller innspill? Takk Slangevarmer fungerer helt fint på en tradisjonell motor, nyere biler har ofte veldig kompliserte kjøleanlegg så det passer ikke på alle. Dog vil en klassisk slangevarmer kun varme opp motoren. Har slangevarmer på en traktor her og står den på en time eller to hjelper det veldig på starten i 20 minus.
agvg Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar Mykesider skrev (På 1.1.2026 den 17.11): Hva gjelder for 2019 modell? Vurderer motorvarmer. Tipper det ikke er heldig å starte bensinbil i minus 30 grader. Kjører hybrid bensin. Kommer jo litt an på om dette er en vanlig ting og gjøre, nå og da er det neppe noe problem for bilen. Har da noen starter området 20 til 30 minus på dieselvarebilen, er null problem uten motorvarmer
Mykesider Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar nå er batteriet flatt, tydeligvis, har vært ekstrem kulde her bilen er, og jeg har ikke startet bilen på 4 dager. Først begynner man å reagerere på alle varslingene, men tydeligvis er det flatt batteri den uttrykker. Da er spørsmålet hva man gjør, og hvor man finner egentlig batteriet. Outlander phev. Nå har jeg kun med meg batterilader og ikke startboosteren. Jeg har vel eneste mulighet å lade bilen, men usikker hvor finne + og -
sedsberg Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar (endret) Bak på venstre side i følge Google. Går ut i fra du kan lade det ved å koble drivbatteriet til lading også. Edit: Og det skal vistnok være to ladepunkter under panseret som på mange andre biler i dag. Endret 4. januar av sedsberg 1
toralfb Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar (endret) Det vanlige for plugg inn hybrider og rene hybrider der bilen selv vil ade 12 batteriet samtidig som fremdriftsbatteriet lades. Årsak er elektronikk som må være aktiv og styre lading bruker 12V. Er fremdriftsbatteriet full ladet vil ofte elektronikk slå seg av, og lading av 12 V stopper, selv om bilen står tilkoblet med ladekabel. Det har vært rapportert om mange ulike uheldige løsninger,og programvare som har ført til utfordringer med 12 V batteri. Om det også gjelder Mitsubishi Outlander PHEV 2019 skal jeg ikke si. Noen biler lader 12V batteri fra fremdriftsbatteriet ved behov. Hvor ofte det gjøres varierer. Det krever fremdriftsbatteriet har over en definert grense med strøm. Oppsummert: Lade opp 12V batteriet og sjekke kapasiteten på batteriet. Er det fra bilen var ny bør det trolig byttes. Om det skjer på nytt må det avklares om det er noe som trekker strøm når bilen står parkert. Endret 4. januar av toralfb 1
Dachs33 Skrevet mandag kl 10:09 Skrevet mandag kl 10:09 Mykesider skrev (12 timer siden): Da er spørsmålet hva man gjør, og hvor man finner egentlig batteriet. Det jeg fant ut da 12v'en tok kvelden i Outlanderen til datteren min - var det å lade batteriet mens det står i bilen ikke var spesielt lurt. Systemene begynte å starte når spenningen kom litt opp (voldsom releklikking) og vindusviskerne gikk så vidt over ruta. Måtte ta det helt ut for at det skulle ta til seg strøm (nå var det original batteri, 12 år gammelt, så det i seg selv kan jo skape all verdens av gremlins i elektronikken).
Mykesider Skrevet mandag kl 11:46 Skrevet mandag kl 11:46 (endret) toralfb skrev (13 timer siden): Det vanlige for plugg inn hybrider og rene hybrider der bilen selv vil ade 12 batteriet samtidig som fremdriftsbatteriet lades. Årsak er elektronikk som må være aktiv og styre lading bruker 12V. Er fremdriftsbatteriet full ladet vil ofte elektronikk slå seg av, og lading av 12 V stopper, selv om bilen står tilkoblet med ladekabel. Det har vært rapportert om mange ulike uheldige løsninger,og programvare som har ført til utfordringer med 12 V batteri. Om det også gjelder Mitsubishi Outlander PHEV 2019 skal jeg ikke si. Noen biler lader 12V batteri fra fremdriftsbatteriet ved behov. Hvor ofte det gjøres varierer. Det krever fremdriftsbatteriet har over en definert grense med strøm. Oppsummert: Lade opp 12V batteriet og sjekke kapasiteten på batteriet. Er det fra bilen var ny bør det trolig byttes. Om det skjer på nytt må det avklares om det er noe som trekker strøm når bilen står parkert. ja, det var helt dødt, og jeg hadde ikke boosteren med hit jeg er nå. Jeg hadde kun en CTEK vedlikeholdslader med meg. Jeg hadde den over natten, men det fungerte ikke. Jeg så jo at kjørelysene slo seg på når jeg satte på pluss og minus i motorrommet. Så jeg måtte ringe NAF imorges. Vedkommende som startet opp bilen sier at det ikke er mulig å lade opp det. Nå har jeg kjørt litt med bilen, og det er lenge meldt kaldt vær her. Så jeg skal kjøre hverdag med bilen nå. Men jeg ser at jeg må få montert en DEFA vedlikeholdslader bak i bagasjerommet hvor startbatteriet er, og få en plugg ut i bak enden slik at jeg kan vedlikeholdsladeren iallfall når det er kaldt. defa ladekit Endret mandag kl 11:46 av Mykesider
Svein M Skrevet mandag kl 12:17 Skrevet mandag kl 12:17 Om bilen sørger for å lade 12V selv så er det ikke behov for å lade med lader. En må også finne ut om det er mulig å lade disse bilenes 12V batteri i bilen.
kremt Skrevet mandag kl 12:20 Skrevet mandag kl 12:20 Selv om bilen lader selv kan det være lurt å lade opp litt ekstra et par ganger i året, kanskje spesielt på den kaldeste vinteren. Man får mer topplading da. Vanlig lading fra bilens eget batteri blir mer bare for å unngå at batteriet blir helt utladet, det topplades nok ikke så mye. Som regel skal dette være problemfritt på de fleste biler. 1
toralfb Skrevet mandag kl 13:01 Skrevet mandag kl 13:01 (endret) Dachs33 skrev (3 timer siden): Det jeg fant ut da 12v'en tok kvelden i Outlanderen til datteren min - var det å lade batteriet mens det står i bilen ikke var spesielt lurt. Systemene begynte å starte når spenningen kom litt opp (voldsom releklikking) og vindusviskerne gikk så vidt over ruta. Måtte ta det helt ut for at det skulle ta til seg strøm (nå var det original batteri, 12 år gammelt, så det i seg selv kan jo skape all verdens av gremlins i elektronikken). Kjent problemstilling. Når batteri lader starter å lade øker spenning og da vil bilens elektronikk starte opp. Men, batterilader klarer ikke levere nok strøm (A) og spenning synker dermed ned - og bilen slår seg av. Da stiger spenning - og du har det gående. Ikke umulig elektronikk kan bli skadet av å slå inn og ut over tid. Løsning: - Koble batteri ifra bilen, slik bilens elektronikk ikke starter opp, så kan det lades opp. Tilstrekkelig å koble ifra ene polen. - Koble til et eksternt batteri, som holder spenning oppe. Kobles + til + og - til gods med batteriet i bilen. - Bruke en batterilader som leverer tilstrekkelig strøm. Endret mandag kl 13:16 av toralfb 1
sedsberg Skrevet mandag kl 13:05 Skrevet mandag kl 13:05 Må være noe galt med bilen eller batteriet. Min VW lader batteriet sammen med drivbatteriet og har aldri hatt problemer med det. Selv ikke i sprengkulde. Og startbatteriet er nå nesten 9 år gammelt. 85% SOH.
toralfb Skrevet mandag kl 13:12 Skrevet mandag kl 13:12 kremt skrev (42 minutter siden): Selv om bilen lader selv kan det være lurt å lade opp litt ekstra et par ganger i året, kanskje spesielt på den kaldeste vinteren. Man får mer topplading da. Vanlig lading fra bilens eget batteri blir mer bare for å unngå at batteriet blir helt utladet, det topplades nok ikke så mye. Som regel skal dette være problemfritt på de fleste biler. Med tanke på Mitsubishi Outlander PHEV ble lansert i 2014 bør eventuelle problemer med lading av 12V være løst på en 2019 modell. Ekstern lading er aktuelt på biler med forbrenningsmotor som ikke er plugg inn hybrider som kjøres kort. Spesielt bruk av parkerings varmer kombinert med kort kjørt distanse kan tappe batteriet. Ikke ladbare biler lader 12V bare når motor går.
Mykesider Skrevet mandag kl 13:14 Skrevet mandag kl 13:14 Svein M skrev (52 minutter siden): Om bilen sørger for å lade 12V selv så er det ikke behov for å lade med lader. En må også finne ut om det er mulig å lade disse bilenes 12V batteri i bilen. Det er utfordringen, nå har bilen stått urørt i 4-5 dager i -30 og lavere omgivelser. Det er første gang jeg har den bilen i slike omgivelser, så jeg kjenner ikke bilen fullt og helt. Men første fokus man er alle varslingene man får, og man kan lett henge seg opp i det. Men så viser det seg at det er ikke batteri i startbatteriet. Derfor trenger man vedlikeholdebatteriet jevnlig selv også, og det er holder ikke med bilens egne vedlikehold som er klokka 14. Nå ser jeg at Tokyo selv har bortimot -20 grader, så dette burde dem selvsagt visst om.
Mykesider Skrevet mandag kl 13:18 Skrevet mandag kl 13:18 sedsberg skrev (12 minutter siden): Må være noe galt med bilen eller batteriet. Min VW lader batteriet sammen med drivbatteriet og har aldri hatt problemer med det. Selv ikke i sprengkulde. Og startbatteriet er nå nesten 9 år gammelt. 85% SOH. Dette står det om defa ladekit: Moderne biler er fylt med elektronikk som bruker strøm fra batteriet selv når bilen står parkert. I tillegg brukes flere komfort funksjoner som oppvarmet bakrute, oppvarmete speil, varmeseter og kanskje drivstoffvarmer. Dette bruker mye strøm fra batteriet – og med forholdsvis korte kjøreturer, klarer ikke bilens dynamo å lade batteriet tilstrekkelig - spesielt om vinteren. I -10?C skal du kjøre i gjennomsnitt ca 7 km før batteriet har nådd en temperatur som gjør det i stand til å begynne å ta i mot lading. Når i tillegg også batteriets kapasitet reduseres betraktlig ved lavere temperaturer. Ved -18?C får du kun 40% av batteriets kapasitet. Med DEFA MultiCharger sikrer du deg et full ladet batteri – uansett utetemperatur. DEFA MultiCharger 1205 - enkel å montere og sikrer at batteriet er toppladet til enhver tid.
sedsberg Skrevet mandag kl 13:19 Skrevet mandag kl 13:19 Just now, Mykesider said: Dette står det om defa ladekit: Moderne biler er fylt med elektronikk som bruker strøm fra batteriet selv når bilen står parkert. I tillegg brukes flere komfort funksjoner som oppvarmet bakrute, oppvarmete speil, varmeseter og kanskje drivstoffvarmer. Dette bruker mye strøm fra batteriet – og med forholdsvis korte kjøreturer, klarer ikke bilens dynamo å lade batteriet tilstrekkelig - spesielt om vinteren. I -10?C skal du kjøre i gjennomsnitt ca 7 km før batteriet har nådd en temperatur som gjør det i stand til å begynne å ta i mot lading. Når i tillegg også batteriets kapasitet reduseres betraktlig ved lavere temperaturer. Ved -18?C får du kun 40% av batteriets kapasitet. Med DEFA MultiCharger sikrer du deg et full ladet batteri – uansett utetemperatur. DEFA MultiCharger 1205 - enkel å montere og sikrer at batteriet er toppladet til enhver tid. Dette gjelder som nevt ikke elbiler og ladbare hybrider. Der har du allerede innebygd motorvarmer, kupévarmer og 12V-lader. DEFA der blir smør på flesk. 1
Mykesider Skrevet mandag kl 13:24 Skrevet mandag kl 13:24 toralfb skrev (21 minutter siden): Kjent problemstilling. Når batteri lader starter å lade øker spenning og da vil bilens elektronikk starte opp. Men, batterilader klarer ikke levere nok strøm (A) og spenning synker dermed ned - og bilen slår seg av. Da stiger spenning - og du har det gående. Ikke umulig elektronikk kan bli skadet av å slå inn og ut over tid. Løsning: - Koble batteri ifra bilen, slik bilens elektronikk ikke starter opp, så kan det lades opp. Tilstrekkelig å koble ifra ene polen. - Koble til et eksternt batteri, som holder spenning oppe. Kobles + til + og - til gods med batteriet i bilen. - Bruke en batterilader som leverer tilstrekkelig strøm. når bergingsbil kom, så nevnte han om det, å sette varme apperatet på fullt, fordi da må motoren gå hele tiden. Da får batteriet mulighet å lade seg opp igjen.
toralfb Skrevet mandag kl 13:24 Skrevet mandag kl 13:24 Mykesider skrev (2 minutter siden): Det er utfordringen, nå har bilen stått urørt i 4-5 dager i -30 og lavere omgivelser. Det er første gang jeg har den bilen i slike omgivelser, så jeg kjenner ikke bilen fullt og helt. Men første fokus man er alle varslingene man får, og man kan lett henge seg opp i det. Men så viser det seg at det er ikke batteri i startbatteriet. Derfor trenger man vedlikeholdebatteriet jevnlig selv også, og det er holder ikke med bilens egne vedlikehold som er klokka 14. Nå ser jeg at Tokyo selv har bortimot -20 grader, så dette burde dem selvsagt visst om. Om 12V batteri er fra bilen var ny 2019 kan kapasiteten være svekket. -30 grader gjør kapasiteten på batteri lavere. Ikke utenkelig at bilen vil fungere fint med et nytt batteri.
Mykesider Skrevet mandag kl 13:25 Skrevet mandag kl 13:25 sedsberg skrev (4 minutter siden): Dette gjelder som nevt ikke elbiler og ladbare hybrider. Der har du allerede innebygd motorvarmer, kupévarmer og 12V-lader. DEFA der blir smør på flesk. jeg kjører plug-in hybrid bil. så det er det jeg snakker om nå. Så det den defa kit som passer til min bil. Jeg ringte nylig til defa support.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå