Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Starte i ny jobb mens jeg har permisjon?


Gjest d38b5...d8b

Anbefalte innlegg

Gjest d38b5...d8b

Hei.

Jeg er fast ansatt i offentlig sektor, i en stilling som jeg ønsker meg bort i fra. Jeg ser derfor daglig etter ny jobb. Det opereres med 3 mnd oppsigelsestid.

Jeg har også nylig fått innvilget og begynt med ulønnet permisjon (6mnd) i forlengelse av mammaperm. Denne ulønnede permisjon er først og fremst motivert ut i fra at nåværende jobb harmonerer svært dårlig med små barn i hus.

I dag har jeg fått et jobbtilbud fra en annen arbeidsgiver som jeg har veldig lyst på. De ser helst at jeg hadde begynt «i går». Denne stillingen gjør at jeg ikke lenger trenger permisjon.

Kan jeg si opp min nåværende jobb i morgen, som jeg allerede har 6 mnd ulønnet permisjon fra (de 3 mnd med oppsigelsestid vil da spises opp i permisjonstiden), og begynne å jobbe i ny jobb umiddelbart, la oss si neste uke?

På forhånd tusen takk for svar!

Anonymous poster hash: d38b5...d8b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/permisjon/

Quote

Hvis du som ansatt ønsker å si opp selv i permisjonsperioden, vil oppsigelsestiden begynne å løpe fra første dag i måneden etter at du har sendt inn oppsigelsen, hvis ikke annet er avtalt.

 

Så ja, du har fortsatt oppsigelsestid som vanlig. Det gir også mening, slik at arbeidsgiver kan fikse erstatning, opplæring etc.

Det sagt, det kan godt hende arbeidsgiver kan gi slipp på deg umiddelbart, men du må nesten inngå en dialog. Få evt forkortet oppsigelsesfrist skriftlig før du sier ja til å starte i ny jobb umiddelbart.

 

Edit: Oppsigelestid som vanlig, som løper i permisjonen om det er arbeidstaker som sier opp. Men se post nedenfor for detaljer.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Du har avtalt med arbeidsgiver at du har permisjon uten lønn i 6 måneder, dvs de forventer deg ikke tilbake før om 6 måneder. 

Du kan fint informere om oppsigelse da du har permisjon i oppsigelsestiden, at du sier opp betyr ikke at du må jobbe i oppsigelsestiden da du allerede er i permisjon.

Ta ny jobb og begynn umiddelbart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Søknaden om 6 månedars ulønna permisjon som du har fått innvilga forpliktar begge partar. Arbeidsgiver kan like lite kreve at du kjem tilbake i jobb i den perioda som du kan kreve å få kome tilbake i jobben. Begge partar må eventuelt være einige i å kansellere den bindande avtalen.

Som V-by seier så er det berre å levere oppseiinga med ein gong, og ettersom du ikkje har forpliktelsar i arbeidsforholdet i oppseiingsperioda så står du fritt til å starte i ny jobb.
Ettersom du er tilsett i offentleg sektor så har du nok 3 månaders oppseiingstid tellande frå dato til dato, ikkje at det betyr så mykje for deg som uansett har 6 månaders permisjon men det betyr at du kan levere oppseiinga no med ein gong og ikkje vente til månadsskiftet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Søknaden om 6 månedars ulønna permisjon som du har fått innvilga forpliktar begge partar. Arbeidsgiver kan like lite kreve at du kjem tilbake i jobb i den perioda som du kan kreve å få kome tilbake i jobben. Begge partar må eventuelt være einige i å kansellere den bindande avtalen.

Som V-by seier så er det berre å levere oppseiinga med ein gong, og ettersom du ikkje har forpliktelsar i arbeidsforholdet i oppseiingsperioda så står du fritt til å starte i ny jobb.
Ettersom du er tilsett i offentleg sektor så har du nok 3 månaders oppseiingstid tellande frå dato til dato, ikkje at det betyr så mykje for deg som uansett har 6 månaders permisjon men det betyr at du kan levere oppseiinga no med ein gong og ikkje vente til månadsskiftet.

 

5 hours ago, V-by said:

Du har avtalt med arbeidsgiver at du har permisjon uten lønn i 6 måneder, dvs de forventer deg ikke tilbake før om 6 måneder. 

Du kan fint informere om oppsigelse da du har permisjon i oppsigelsestiden, at du sier opp betyr ikke at du må jobbe i oppsigelsestiden da du allerede er i permisjon.

Ta ny jobb og begynn umiddelbart.

Det kan hende de over har rett, kilden min over var noe unyansert. Det virker å være forskjell på om arbeidstager sier opp eller om arbeidsgiver sier opp arbeidstakeren.

 

https://www.purehelp.no/m/arkivet/oppsigelsesfrister-oppsigelsestid

Quote

Dersom den ansatte selv sier opp i permisjonstiden, vil oppsigelsesfristen begynne å løpe den første dagen i påfølgende måned. Hvis en arbeidstaker for eksempel har 6 måneder igjen av permisjon når oppsigelses gis, og oppsigelsestiden er 3 måneder, vil den ansatte slippe å komme tilbake til arbeidsplassen.

Samme svar hos: https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/si-opp-jobben-mens-man-er-i-permisjon/

 

Selv om oppsigelsestiden løper i permisjonstiden, så kan det være regler på at arbeidsgiver kan kreve at du kommer tilbake på jobb på tross av avtalt permisjon. Men jeg har ikke oversikt over disse reglene. Jeg ville fortsatt tatt en samtale med arbeidsgiver, og forklart situasjonen. Selv om du har loven på din side, så er det jo greit å ha en klar avtale med sjefen i tillegg.

Lenke til kommentar

Ja det vil nok kunne være enkelte ting som arbeidstakaren må være stille opp på så lenge ein formelt sett er tilsett sjølv om ein har permisjon. Dette kan f.eks. gjelde obligatoriske informasjonsmøter og liknande. Det er mulig at arbeidsgiver gjennom styringsretten også kan midlertidig sette til sides ein avtale om permisjon dersom det oppstår ekstraordinære hendingar som naturhendingar og ulykker etter tilsvarande reglar som gir arbeidsgiver muligheit til å gå utover arbeidstidsbestemmelsane i slike tilfeller.
Reint praktisk så vil det ikkje ha særleg med konsekvenser å ikkje møte opp. Når ein har sagt opp vil det openbart ikkje være aktuelt å true med oppseiing for skulk, og eg kan heller ikkje sjå at det å ikkje stille på jobb når ein har permisjon skulle kunne utløyse eventuelle erstatningssøksmål om arbeidstakaren ikkje møter opp.
Det burde være relativt uproblematisk å avtale med ny arbeidsgiver at dersom det skulle dukke opp slike konflikter så får ein permisjon frå nyejobben. Dette er tross alt ein liten risiko å ta for den nye arbeidsgivaren for at arbeidstakaren skal kunne starte i jobben med ein gong.

 

Eg stusser forøvrig også i den purehelp.no kilda. Arbeidsmiljølova stiller ikkje krav om at oppseiingstida skal starte å løpe frå den fyrste i påfølgande måned (slik som huseleigelova regulerer oppseiingsfristen). Arbeidsmiljølova seier berre at det skal være 1 måneds oppseiingstid om ikkje anna er avtalt. Ein viss sedvane for å telle oppseiingsfristen frå den fyrste i komande måned er det nok likevel, men ein slik forståing for må eventuelt avtalast. I både stat og kommune seier hovudtariffavtalen at oppseiingstida er 3 månedar tellande frå oppseiingstidspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...