Gå til innhold

Linux eller Windows 11


Anbefalte innlegg

Leser denne tråden på min gamle HP Spectre jobb laptop fra 2014. Den var helt ubrukelig på slutten med Windows 10. Batteriet holdt maks en time uten kabel. Jeg tok ut en ny laptop på jobben og installerte openSUSE Tumbleweed på den gamle. Plutselig var den brukbar igjen. Fortsatt kunne jeg ønske meg litt mere ram, men den fungerer helt greit som smurfebox hjemme i soffan. Holder nå ca 3 timer med musikk eller youtube videoer mens jeg bruker den til å lese nettaviser eller annen generell internett bruk. Så gamle maskiner blir bedre ved å bruke linux, ingen tvil der. 🙂

 

Screenshot_20211006_190910.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ønsker og oppgradere til mere Ram på PC`en der, så bør ikke det være noe problem vel? Jeg mener og huske at jeg har både kjøpt DDR3 1600 Brikker og DDR3L 1600 brikker i år. Lurer på om jeg kjøpte 2x DDRIII 8 GB singlebrikker og 2x 16 GB DDR3L sett i år, så det finnes enda. Det er ikke så dyrt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Svein M said:

Dette gjør at har en 4 GB eller mindre så vil Linux virke vesentlig bedre enn Windows.

Det er akkurat det som er min erfaring. Når man har 4 GB loddet ram som ikke kan byttes, og 128 GB SSD som vanskelig lar seg bytte, da fungerer Linux Mint vesentlig bedre enn Windows. 

4 hours ago, NortonM said:

Siste to årene har jeg hatt Chrome OS på den.

Har kjørt noen runder med testing og sammenligning mellom Crome OS og Linux Mint Xfce. Konklusjon eller "inntrykk" det er at de er nokså like i ytelse/belastning på maskin, men at Mint fungerer bedre som mediaspiller og for bruk av lokale programmer. (Har ikke utført noen nøyaktige målinger, og det kan vel hende at inntrykket er feil. Det virker som de booter likt, har samme RAM forbruk, osv.) 

Lenke til kommentar

Chrome (OS) er helt greit om du ønsker å dele "alt" med Google. Der er en god Linux betydelig bedre for å ivareta ditt privatliv.

Linux er vel omentrent det eneste i dag som gir deg frihet så lenge du velger rett distribusjon.

Privatlivet ditt i dag lekker ut i så mange kanaler at om du ikke aktivt tar grep samles det inn og selges i bulk av mange aktører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelper lite med andre operativsystemer når du er pålogget alt via nettet. Eneste som hjelper er å koble deg fra. 

FOSS gir deg frihet til en viss grad med det har ingenting med privatlivet ditt å gjøre. Det er der Facebook, Instagram, Twitter, Tik-Tok, WhatsApp osv kommer inn. For å ikke glemme Diskusjon.no og Schibsted.

En god Linux? 5.14.9 eller en eldre?

 

 

Lenke til kommentar
13 hours ago, vidor said:

Chrome (OS) er helt greit om du ønsker å dele "alt" med Google. Der er en god Linux betydelig bedre for å ivareta ditt privatliv.

Linux er vel omentrent det eneste i dag som gir deg frihet så lenge du velger rett distribusjon.

Privatlivet ditt i dag lekker ut i så mange kanaler at om du ikke aktivt tar grep samles det inn og selges i bulk av mange aktører.

Ja, fant ingen større ytelsesforskjeller mellom Chrome OS og Linux Mint med Xfce. Hensynet til multimedia, privaliv ble da slik at dette gikk klart i favør av Linux Mint.

 

13 hours ago, NortonM said:

Hjelper lite med andre operativsystemer når du er pålogget alt via nettet. Eneste som hjelper er å koble deg fra. 

FOSS gir deg frihet til en viss grad med det har ingenting med privatlivet ditt å gjøre. Det er der Facebook, Instagram, Twitter, Tik-Tok, WhatsApp osv kommer inn. For å ikke glemme Diskusjon.no og Schibsted.

En god Linux? 5.14.9 eller en eldre?


Man kan ha en forholdsvis god kontroll over hva som fyker ut og inn av data på Linux. Har driftet Linux servere i ca 20 år sammenhengende, og det første jeg gjør, for min del, ved misstanke om "urelemessigheter", det er jo å se på brukere, prosesser og datastrømmer ut og inn av PC/Server. Det samme kan man jo gjøre på en desktop, og så må man jo selvfølgelig vite hvordan cookies av ymse type fungerer, inklusive de på diskusjon.no. (Ser at det ser ut til å være 29 stykker i bruk akkurat nå.)

Også på Windows 10 så kan man jo få fram den samme informasjonen, men her er mengden av data som "fyker ut og inn" i regi av operativsystemet selv, og tilhørende tjenester, så omfattende at det er nesten umulig å ha en oversikt.

På windows så kan man jo for eksempel også bruke Wireshark, men problemet er jo at det til dels så mye data og så mye krypert data som flyter at det som sagt er vanskelig å ha en oversikt. https://www.wireshark.org/ (Men man kan jo kombinere med andre programmer som viser kjørende prosesser og datastrømmer og slikt.)  

"Aktivitetene bak i kulissene" er vesentlig mye mindre hos Linux, og det er jo også noe av grunnen til forholdsvis mindre krav til hardware. Linux har jo sånn sett også færre "angrepspunkter".

Hva er "FOSS"? Hvis det har noe med dette å gjøre så er det jo vel kjent stoff, men hva står FOSS for?
https://en.wikibooks.org/wiki/FOSS_Network_Infrastructure_and_Security/Security_Functions_with_FOSS

Edit: Bare navnet på en webportal?
https://news.itsfoss.com/about/

Logget meg på Gmail akkurat nå for å kikke på "cookies". Her ser det it til å være 45 i bruk stykker akkurat nå, men bare Google sine egne. Ikke 3'parts cookies, slik som de diskusjon.no bruker.

Spørsmål til den som måtte vite det:

Når man bruker cookies på websider som er krypterte, altså i dag, de fleste, vil bruken av cookies da kunne generere kryptert trafikk ut av PC, som man ikke kan lese innholdet av, ved help av packet sniffer eller annet "egnet utstyr"? En interessant problemstilling, synes jeg. (Som jeg ikke vet svaret på.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
19 minutes ago, NortonM said:

Hvem har god kontroll? Du som er interessert og jobber med servere, ja. Vi som bare bruker et OS og de programmene vi liker, nei. Bryr meg ikke i det hele tatt. Har Pi Hole, sitter ikke å følger med på trafikk og forespørsler hele dagen. 

Følger jo bare med under testing og ved feil, men appropos PI-Hole. Den har jeg lest om, men aldri prøvd. Kjører du den på Rapberry-PI?

Serverne er ellers en slags "delvis hobby", slik at jeg ikke bruker så mye tid på det.

En annen ide som slo mog akkurat nå: Hva med å forsøke å installere PI-Hole som prosess på Linux Mint og så la web browsere og annet bruke 127.0.0.1/localhost som "dns-server/resolver"?

Da får man eventuelt "arbeidsstasjon med innebygd PI-Hole". I teorien så skulle jo dette fungere bra. (Vil forsøke å teste ut og legge beskjed.)

Edit: Dette ser ut til å fungere bra.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det viste seg å fungere med "lokal pi-hole" på Linux Mint. Man må konfigurere nettverksadapter til å bruke dns 127.0.0.1 altså localhost. All reklame forsvant, med unntak av for YouTube. La inn en utvidelse til Firefox, "Enhancer for YouTube" og da forsvant også all reklame der.

Pihole på server virker jo bare hjemme. Pihole på laptop virker jo over alt. Enda et argument for å Linux MInt.

Alle cockies ble ellers ikke borte, men ca 90%, dvs de som har med reklamen å gjøre.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...