Gå til innhold

Droppe ut av Universitet


Joakim_TH

Anbefalte innlegg

Hei

Er 20 år og har så og si nettopp begynt på universitetet. Studerer Norrøn fililogi og holder da på med alt det gøye exPhil og exFac men har nå etter en måned styrt på med dette her insett at jeg har verken motivasjon eller en "student mentalitet" for øyeblikket. Dagene går der jeg sitter og tenker at jeg burde jobbe, men klarer ikke få meg selv til å faktisk gjøre noe. Etter å ha sittet og tenkt en god del så har jeg kommet fram til at jeg ikke vil bruke mer tid på å føle meg dårlig ved å ikke klare å jobbe med det jeg faktisk skal jobbe med, og dermed sitte og sløse med tid så jeg har egentlig nesten bestemt meg for å droppe ut. Har og kommet fram til at jeg studerer for feile grunner da jeg egentlig bare er her fordi jeg føler at mine foreldre forventer slik av meg og jeg studerer da for dem, ikke for meg selv. Bor hjemme med foreldre forstatt så presset er litt stort. 

Første problemet jeg har da er at jeg er usikker på hva jeg faktisk skal gjøre for å offisielt droppe ut siden jeg går utifra at det er noe bestemt man skal gjøre. Andre problemet er at jeg er usikker på konsekvensene dette får. Er forstatt på første semester og skal i utgangspunktet ha en semster oppgave til jul + en eksamen, og alt jeg fant fra google søk var folk som droppet ut etter første semester.

Så ja, Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ingen umiddelbare konsekvenser utover at du slutter. Sjekk datoene for å trekke seg fra eksamen, er disse utløpt vil du bli oppført med et forsøk i fagene du trekker deg fra, man har i utgangspunktet tre av disse per fag. Begynner du studere senere vil du f.eks kun ha to forsøk hver i begge ex fagene.

Kontakt rådgiveren på fakultetet ditt og si at du ønsker å slutte, de vil kanskje forsøke å få deg til å ombestemme deg; men det er ikke noe de kan nekte. 

Hvis du har fått stipend/lån er det lurt å betale dette tilbake så raskt som mulig.

Finn deg en jobb eller ta deg et par måneder med backpacking et eller annet fjernt sted om du har økonomi til det.

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er til hjelp:

Hvis det ikke finnes noen form for motivasjon, disiplin, vilje for å gå videre på studiene så gjør du det lurt å avslutte. Er folk som studerer seg syke med å ikke avslutte. Tenk på helsa.

Det er ikke uvanlig å hoppe av studier eller bytte etter første semester. Flere som finner ut at dette ikke var noe for "meg" mtp studievalg eller studie i seg selv.

20 år er virkelig ingen alder. Du er ung!

Alternativ til høyere utdanning er fagbrev. Gjerne fagbrev i bygg og anlegg: rør, elektro, tømrer, kjøl/vvs. Da er du garantert jobb og bedre lønn enn mange typisk lønning etter fullført bachelorgrad. Du kan muligens ta fagbrev som "voksen" og motta god lønn mens du tar fagbrev på 4 år. Men jeg er usikker på om slik løsning enda eksisterer.

Eller finn en jobb uten nødvendig utdanning, som f.eks salg og service, vaskejobb, telefonsalg/undersøkelser. Og så hopper du på høyskole senere når du kjenner kallet.

 

Ta kontakt med rådgiver på ditt fakultet så får du hjelp mtp å avslutte studiene.

Lenke til kommentar
Joakim_TH skrev (På 4.10.2021 den 9.00):

Studerer Norrøn fililogi og holder da på med alt det gøye exPhil og exFac

Hvorfor i alle dager valgte du dette? Du har ikke gjort det enkelt for deg selv. Jeg trengte to forsøk på exphil før jeg fikk den dritten overstått. Det gjelder å finne noe som virkelig fenger og som helst i tillegg er matnyttig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde forsøkt å fullføre det du har startet på, og istedenfor bruke tiden ved siden av til å finne ut hva du skal gjøre når du først slutter. Søk jobb eller tilsvarende ved siden av studie, slik at du slipper å plutselig stå uten noe. Har du en jobb å gå til så tenker jeg det er greit å slutte, men ikke før det. Flere arbeidsgivere reagerer negativt på "blanke" perioder i CV, altså perioder hvor man ikke har gjort noe. 

Husk at du ikke behøver noe voldsom karakter på exPhil og exFac, legg inn nok innsats til at du består eksamen. 

Og kan jeg være litt frekk og spørre; hvor mange filologer med norrøn spesialisering har Norge egentlig behov for de neste 40 årene? Se om det finnes noe annet som kan være mer spennende i studiekatalogen. Over tid kan du også vurdere Høgskoler, som ofte (?) tilbyr et mer praktisk orientert studie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...