Gå til innhold

Daglig faller det ned 100–300 tonn store og små meteoritt­fragmenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apropos TNT i slutten av artikkelen så vil jeg bare skyte inn en funfact om nettopp TNT. Meteorer har en kinetisk energi som tilsvarer mye mer enn dens egen vekt i TNT. Det sier litt om hvorfor det blir mye friksjon og varme det blir når slike objekter bremses opp og mister sin kinetiske energi.

Endret av Simen1
Rettet
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Apropos TNT i slutten av artikkelen så vil jeg bare skyte inn en funfact om nettopp TNT. Raske meteorer kan ofte ha en kinetisk energi som tilsvarer dens egen vekt i TNT. Det sier litt om hvorfor det blir mye friksjon og varme det blir når slike objekter bremses opp og mister sin kinetiske energi.

Dette er nok feil med både en og to størrelsesordner. Den kinetiske energien er etter hva jeg kan finne mye mye mer enn energien i en tilsvarende masse TNT. 😉

https://www.britannica.com/science/meteor/Basic-features-of-meteors

Minimum 15x og opp til 640x mer for minste og høyeste relative hastighet etter hva jeg kan finne der.

Chelyabinsk eksplosjonen er estimert til ca 500 kilotonn ekv. TNT og ble forårsaket av en meteor på omkring 12000 tonn i.h.t.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chelyabinsk_meteor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for rettelsen. Det er imponerende mye energi i de høye hastighetene. Det forklarer også hvorfor store nedslag som det i Arizona gir mye større krater enn størrelsen på meteoritten. Det var en jern-nikkel meteroritt med ca 50m diameter som fordampet i nedslaget og skapte det 1186m diameter og 170m dype krateret.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
MortenL skrev (12 minutter siden):

"men heldigvis brenner det meste opp før det treffer overflaten."

Hallo, er det teknisk ukeblad? Forsvinner massen fordi det brenner opp? Massen forsvinner neppe ut i verdensrommet.

Nei, massen forsvinner ikke. Den blir omvandlet til gasser (vanndamp fra smeltende is) og andre mindre og lettere partikler, som ikke treffe bakken med den kraften den eller ville hatt, om det ikke brant/fordampet vekk.

Det er stor forskjell på om en jernklump på 50 lg, omkranset av et islag på samme vekten, traff bakken helt intakt, sammenlignet med at all isen smelter og/eller fordampes vekk før den treffer bakken. Massen i seg selv er en ting, men energien er vel så avhengig av farten den treffer med. Dessuten har også vinkelen den treffer med, påvirkning på skadeomfanget den kan forårsake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...