Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Google mesh i leilighet med Altibox-internett


Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag et Altibox-internett med tilhørende hjemmesentral som er plassert midt i leiligheten. Leiligheten er på cirka 75 kvadratmeter og hjemmesentralen gir litt dårlig dekning i ytterkanten av leiligheten. Bygget jeg bor i er fra begynnelsen av 60-tallet med tilhørende mengde armeringsjern og svartbetong. Jeg har en liten switch i tv-benken i den ene enden av leiligheten som kobler til tv, spillkonsoll og tilsvarende og en annen liten switch kobler til en server og klientmaskin.

Jeg har vurdert å skaffe Google Nest Wifi Mesh ruter / aksesspunkt eller Google Wifi (2021) Mesh-system. Så langt jeg har skjønt må da Altibox-rputeren settes i bro-modus, noe som i og for seg er greit nok. Antageligvis kan jeg klare meg med to av disse "puckene" men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få koblet til de små switchene jeg har stående. Jeg har ikke inntrykk det er nok porter på "puckene" til å koble til disse. Forslag? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden Google WiFi ikke kan være i aksesspunktmodus, vil en enkel løsning på utfordringen her å velge noe annet enn Google WiFi. Eksempelvis TP-Link og Netgear har mesh-løsninger som kan stå i aksesspunktmodus.

(Google WiFi støtter vel aksesspunktmodus så lenge du bare har én enhet - uten at jeg ikke forstår hvor hensiktsmessig det skal være...)

Lenke til kommentar
tingo skrev (På 28.9.2021 den 16.24):

hvis disse  Google-dingsene kan være aksesspunkt, kan du ikke bare koble ett av dem til den ene switchen da? Hvorfor må du endre på oppsettet på Altibox-ruteren?

Det at hjemmesentralen til Altibox må i bromodus er iht denne veiledningen på Altibox sine sider. 

NULL skrev (På 28.9.2021 den 18.45):

Google WiFi støtter vel aksesspunktmodus så lenge du bare har én enhet - uten at jeg ikke forstår hvor hensiktsmessig det skal være...

Takk for tilbakemelding. Jeg satser på to aksesspunkt som står i hver sin del av leiligheten for bedre dekning. 

edit: Mtp dette bilde fra Altibox sin side ser det ut som det kan være håp for å bruke iallefall en av switchene jeg bruker pr i dag. 

image.png.8796e8c91e8e0d7d6a6d8e745f33799c.png

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jeg støtter løsningen med TP-link. Jeg har selv Altibox og hjemmesentral i bro-modus + TP-link mesh ruter.  Det fungerer utmerket. Hadde strømbrudd igår, alt kom opp av seg selv når strømmen kom tilbake.

Siden jeg bor i enebolig har jeg TP-Link Deco M9+ med 3 stk "pucker". I en mindre leilighet vil antagelig en billigere løsning som Deco M5 med 2 stk "pucker" være bra nok i massevis.

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...