Gå til innhold

Internett i garasje 150 meter unna


Anbefalte innlegg

Får innen kort tid fiber fra telenor inn i huset. Regner med det følger med dårlig router som bare så vidt klarer å rekke opp til garasjen min 150meter unna. Hvilke løsninger har jeg for å få bra internett også i garajsen. Er vel ingen løsning å legge fiberkabel mellom hus å garasjen tenker jeg... så må vel bli noe trådløse greier. 

jeg takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vil legge kabler (fiber eller kobber) så har du egentlig kun trådløse teknologier og potensielt bruke eksisterende kabling imellom byggene som alternativer. Hvis du trenger Internett i garasjen så antar jeg du også har innlagt strøm i garasjen, og da er det mulig å sende signalene via strømnettet med HomePlugs og lignende produkter fra andre produsenter. Personlig hadde jeg nok lagt kabel, og det er nok ikke så vanskelig som du tror (selv en gammel CAT5E kan gi deg gigabithastigheter imellom boligen og garasjen så lenge garasjen ikke er 100+ meter unna).

Endret av ali q
Lenke til kommentar

Finnes også TP-kabler som skal kunne legges utendørs, eksempelvis nedgravd. Men utfordringen her kan jo være at det er 150 meter. Over hva vanlig TP-basert ethernet er beregnet for.

Som @ali q er inne på, kan Homeplug også være en mulighet i teorien. Men kanskje her også vil lengden på evt. strømkabel som går fra huset til garasjen kanskje være en utfordring.

For trådløst her, trenger man for en slik avstand gjerne litt spesialisert utstyr. Har lite erfaring med wifi over slike avstander, men kan være at du må sette opp en wifi-link mellom garasje og hus via utendørsenheter som har retningsbestemte antenner, og så ha et nytt aksesspunkt som gir wifi-dekning i og rundt garasjen.  Nå vet jeg her heller ikke hvor mye wifi-trafikk det ellers er i området, men støy fra andre nett vil jo her også potensielt kunne spille inn på hvor bra det blir.

Lenke til kommentar

Noe sånt som https://www.kjell.com//no/produkter/nettverk/tradlost-nettverk/aksesspunkter/tp-link-cpe210-radiolink-for-utendors-bruk-n300-p61248?gclid=Cj0KCQjwkbuKBhDRARIsAALysV7t6Sf0aCscgb4QiKplGZBO1XJyUbS_9VAXPgyE8g1CkCGUGEeQkKcaAhOtEALw_wcB&gclsrc=aw.ds gjør antagelig nytten, men det krever en god del konfigurasjon. Også må du huske å kjøpe 2 stk. Og fri sikt er et absolutt krav.

(Men jeg ville valgt en annen produsent enn TP-link for levetiden på produktene minner meg sterkt om D-link.)

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Har du fri sikt mellom byggene kan nok en trådløs bro klare biffen. De som bruker høyere frekvenser enn vanlige wifi-nett er heller ikke plaget av forstyrrelser fra disse.

Finnes 60 GHz-broer fra flere produsenter, men disse ser ut til å være de rimeligste. De har en vanlig nettverksport i hver ende, så tilkobles broen i garasjen et vanlig wifi-aksesspunkt: 

https://mikrotik.com/product/cube_lite60

https://www.dustin.no/product/5011216211/wireless-wire-cube-60ghz

150 meter bør jo være godt innenfor den oppgitte maksrekkevidden på 800 meter punkt-til-punkt.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

150 meter er lit for lenge for utp netverkkable. max er det 100 meter, ellers du må ha en losning for a leggen en hub/switch mellom two kable som er mindre en 100 meter. wifi når heller ikke dette, avstanden er for stor. kanske kan du bruke en powerline adapter som brukker strømnetten for data. jeg tror de rekker max 300 meter. Men noen apparater  i nærheten av powerline adapter kan forstyrre signalet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...