Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utbetaling av lønn, hva er rett fremgangsmåte?


Blesten_i_vesten

Anbefalte innlegg

I november i fjor jobbet jeg for en annen ansatt. Jeg hadde ikke fastlønn, men det hadde hun. Vi ble enige om at hun skulle jobbe en annen vakt for for meg, men en uke etter at jeg hadde jobbet hennes vakt ble hun sykmeldt og kom aldri tilbake. Faktisk jobber hun i nabobutikken, så jeg ser henne titt og ofte.

Jeg fikk til slutt aldri betalt for den ene vakten jeg jobbet. Hun fikk utbetalt vanlig lønn for den lørdagen jeg jobbet for henne (hun påstår det ikke stemmer, men jeg husker godt hun sa hun skulle føre timer for vakten, og derfor skulle hun ta en av mine vakter senere som jeg da skulle føre og dermed få betalt for).

Jeg forsøkte å spørre sjefen om dette, og han sa at hun har fått utbetalt den lønna, og at jeg må kreve den tilbake fra henne. Jeg forsøkte det, men da ble hun irritert og sa at hun er ferdig med den bedriften, og at hun ikke skylder noen noe. I tillegg mener hun at hun ikke førte timer for den lørdagen jeg jobbet, og dermed aldri har fått den lønna.

Veldig usikker på hva jeg skal gjøre her. Uansett er det jeg som sitter med svarteper. Har dere noen råd? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 098c2...cea

Be sjefen rydde opp.

Og ikke la andre levere timer for deg neste gang, og uansett skriv ned alle timer ved siden av for å ha hva du har jobbet i etter tid også.

Anonymous poster hash: 098c2...cea

Lenke til kommentar

Eg ser ikkje at sjefen/arbeidsgivar er ein part i at to medarbeidarar har bytta vakter seg i mellom utan å involvere sjefen.

Vegen vidare er at du tek steg for å kreve at ho betalar det ho skuldar deg. Sjølv om det stemmer at ho ikkje har skreve timar for den arbeidsdagen (til tross for at sjefen har stadfesta at det er utbetalt løn til henne for denne dagen) så har det ingen betyrdning for ditt krav ovanfor henne. Om ho ikkje har fått betalt frå gamlesjefen for denne dagen så må ho kreve inn pengane frå gamlesjefen for å dekke inn det ho må betale til deg.

Vegen vidare er derfor å rette eit skriftleg krav på kva du meiner ho skuldar deg med ein rimeleg tidsfrist. Om ho ikkje betalar så går du vidare til forliksrådet, og eventuelt endå eit hakk lengre til retten om det ikkje løyser seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørs vel hvor langt du bør gå for å kreve inn 2-3 tusenlapper. Jeg ville dratt innom butikken der hun er og snakket om det. 1 gang i uka i 1 måned. Løser det seg ikke ville jeg ventet en måned, og så dratt hjem til hun og ringt på døra. Det blir litt ubehagelig for folk når du vet hvor de bor og det er andre mennesker der. Jeg har løst mange slike saker på denne måten. Det er ganske fredelig. Snakk rolig og behersket, dette er ingen stor sak. Et par tusenlapper.

Lenke til kommentar
kremt skrev (31 minutter siden):

Det spørs vel hvor langt du bør gå for å kreve inn 2-3 tusenlapper. Jeg ville dratt innom butikken der hun er og snakket om det. 1 gang i uka i 1 måned. Løser det seg ikke ville jeg ventet en måned, og så dratt hjem til hun og ringt på døra. 

Er det ikkje å dra det minst like langt å måtte bruke tid kvar veke på å snakke om pengekravet i håp om at ho ombestemmer seg og betalar deg likevel? Nettopp fordi beløpet er relativt lavt så er det litt avgrensa både kor mykje tid som det er fornuftig å bruke på saka.

Lenke til kommentar

Dersom du har utført arbeid for en bedrift er det bedriften som er ansvarlig for å utbetale din lønn, trekke skatt, og betale arbeidsgiveravgift. Du jobber for bedriften, ikke for dine kolleger. Dette gjelder selv om bedriften ikke er involvert i vaktbyttet. 

Om din kollega har tatt seg betalt for en vakt hun ikke har arbeidet er ikke ditt problem. Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å betale deg, og som er ansvarlig for å kreve tilbakebetalt fra din kollega. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 18.9.2021 den 3.58):

Dersom du har utført arbeid for en bedrift er det bedriften som er ansvarlig for å utbetale din lønn, trekke skatt, og betale arbeidsgiveravgift. Du jobber for bedriften, ikke for dine kolleger. Dette gjelder selv om bedriften ikke er involvert i vaktbyttet. 

Om din kollega har tatt seg betalt for en vakt hun ikke har arbeidet er ikke ditt problem. Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å betale deg, og som er ansvarlig for å kreve tilbakebetalt fra din kollega. 

Takk for svar. Jeg fikk snakket med sjefen igjen i helgen som skal "overta svarteper", så nå får jeg utbetalt en meget forsinket lønn. Bedre sent enn aldri

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...