Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Beroligende fra lege


Gjest 53523...26b

Anbefalte innlegg

Gjest 53523...26b

Jeg har gjennom 20 år, i lengre eller kortere perioder, selvmedisinert meg selv mot angst på alko.
Dette har gjort at jeg har fått kronisk bukspyttkjertelbetennelse. Jeg kan faktisk dø.
Er det noe som helst man kan si eller gjøre ovenfor en lege for å få utskrevet beroligende så man slipper gå rundt med nerver og søvnproblemer?

Virker som det er helt umulig å få noe som helst i Norge.
I utlandet har jeg fått utskrevet valium, xanax og rivotril og disse har fungert veldig bra på meg uten at det har ført til noe form for misbruk, som jeg mistenker konservative leger i Norge frykter.

Anonymous poster hash: 53523...26b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Du forteller så ærlig og oppriktig hvordan situasjonen din er. Enkelt og greit. Fortell hva du bruker, hvor mye alkohol du konsumerer. Vær så åpen og direkte du kan. Legen gjennomskuer stort sett tull og tøys relativt kjapt. 

Det beste er uansett å behandle årsaken til problemene. Piller er aldri en permanent løsning; så fremt man ikke har brukt den type medikamenter så mye og så lenge - at man har fått et tilvenningsproblem. Mange som bruker slike medisiner fast, går rundt med en illusjon om at de har "full kontroll" og at det ikke er misbruk. Misbruk er noe annet enn avhengighet. Mange av oss er avhengige av medisiner for å fungere i hverdagen. 

Foreslår at du ber legen om en utredning for problemene du måtte ha. Da sendes en henvisning til spesialisthelsetjenesten som kan hjelpe deg med å gi deg en behandlingsplan. Blir du diagnoser vil det bli lettere for deg å få skrevet ut det du har behov for av medikamenter. Tviler sterkt på at du får xanax og rivotril da dette er sterke saker. 10 mg sobril er det vanligste man får utskrevet for uro og angst. Ønsker du sterkere saker enn dette - er det vanlig med utredning først. Det er ingen fast praksis på dette. Unntak kan forekomme; men dette er den "typiske prosedyren" som følges her i landet. 

For ordens skyld... jeg har jobbet i psykiatrien i mange år. Så jeg kjenner godt til dette. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En angstproblematikk fortjener i første omgang en grundig gjennomgang og utredning for å finne en konkret diagnose å jobbe ut ifra. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det konservativt av leger å være tilbakeholdne med å skrive ut benzodiazepiner, tvert imot, disse medisinene er blitt skrevet ut relativt ukritisk noen tiår tilbake, og man kunne se store konsekvenser av dette som rus og misbruk, og ekstremt vanskelig å få pasientene til å slutte med medisinene. Det er blitt mye fokus de siste årene på akkurat disse medisinene, og man ønsker i stort grad å unngå utskrivelse av dette da det fra et faglig perspektiv ikke hjelper pasienten, men "slukker brannen" akkurat når man bruker medisinene - det er ikke nødvendigvis ansett som god pasientbehandling.

Det har vært mange kronikker om personer med angst som har fått utskrevet akkurat disse medisinene du nevner. De fungerer greit nok der og da, men er ingen langsiktig løsning. De har et ekstremt stort avhengighetspotensiale, og når man først begynner på dem, er det nærmest "no way back". 

Fokuset har derfor blitt å gi pasientene grundig utredning, og god behandling, langsiktig behandling. For noen innebærer dette å bruke benzodiazepiner, men ikke alle. Det er utredningen som avgjør hvilken behandling som gagner mest. Hadde ikke rus og misbruk vært et problem, så ville det heller ikke vært et problem for legene å skrive dette ut, men dessverre så er det sånn at dersom ikke alle kan følge reglene, så går det ut over alle, selv mennesker som deg som er helt ærlig og åpen om tilstand og tanker. Hadde den absolutte majoriteten av pasienter vært som deg, så hadde nok ikke legene vært tilbakeholdne med reseptene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Milhouse85 said:

ne. Piller er aldri en permanent løsning; så fremt man ikke har brukt den type medikamenter så mye og så lenge - at man har fått et tilvenningsproblem. Mange som bruker slike medisiner fast, går rundt med en illusjon om at de har "full kontroll" og at det ikke er misbruk. 

Du har også pasienter som har fysisk sykdom og/eller skader som alltid vil være avhengig av preparater for å opprettholde riktig balanse av hormoner.

Jeg ville ikke bidratt til å generalisere her, men antar at du er klar over det selv. :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, AnnonymG said:

En angstproblematikk fortjener i første omgang en grundig gjennomgang og utredning for å finne en konkret diagnose å jobbe ut ifra. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det konservativt av leger å være tilbakeholdne med å skrive ut benzodiazepiner, tvert imot, disse medisinene er blitt skrevet ut relativt ukritisk noen tiår tilbake, og man kunne se store konsekvenser av dette som rus og misbruk, og ekstremt vanskelig å få pasientene til å slutte med medisinene. Det er blitt mye fokus de siste årene på akkurat disse medisinene, og man ønsker i stort grad å unngå utskrivelse av dette da det fra et faglig perspektiv ikke hjelper pasienten, men "slukker brannen" akkurat når man bruker medisinene - det er ikke nødvendigvis ansett som god pasientbehandling.

Det har vært mange kronikker om personer med angst som har fått utskrevet akkurat disse medisinene du nevner. De fungerer greit nok der og da, men er ingen langsiktig løsning. De har et ekstremt stort avhengighetspotensiale, og når man først begynner på dem, er det nærmest "no way back". 

Fokuset har derfor blitt å gi pasientene grundig utredning, og god behandling, langsiktig behandling. For noen innebærer dette å bruke benzodiazepiner, men ikke alle. Det er utredningen som avgjør hvilken behandling som gagner mest. Hadde ikke rus og misbruk vært et problem, så ville det heller ikke vært et problem for legene å skrive dette ut, men dessverre så er det sånn at dersom ikke alle kan følge reglene, så går det ut over alle, selv mennesker som deg som er helt ærlig og åpen om tilstand og tanker. Hadde den absolutte majoriteten av pasienter vært som deg, så hadde nok ikke legene vært tilbakeholdne med reseptene. 

Hva med såkalt "psykedelisk psykoterapi" da?
Behandling med MDMA, LSD, ketamin o.l.
Dette har fått mere og mere gehør i utlandet de siste 20 årene og sies å vistnok kurere angst, PTSD, alkoholisme o.l. med en tilbakefallsprosent på 13% om jeg husker riktig.

Siden det aldri vil bli godkjent i Norge før lenge etter det har snødd i helvete vurderer jeg å gjennomgå en slik behandling i utlandet.
Ja, jeg er kjent med MDMA-prosjektet på sykehuset i Østfold som ble startet i fjor, men jeg tror det er vannvittig nåleøye å komme seg gjennom.
 

Endret av Hugh G. Rection
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Theo343 said:

Du har også pasienter som har fysisk sykdom og/eller skader som alltid vil være avhengig av preparater for å opprettholde riktig balanse av hormoner.

Jeg ville ikke bidratt til å generalisere her, men antar at du er klar over det selv. :)

Hormoner, blodtrykk, puls, pust etc er målbare og kan objektiviseres, samt monitoreres med reproduserbare resultater. Dette er særs vanskeligere i psykiatrien. Dog er det mange kroniske tilstander man behandler i psykiatrien, eks bipolar lidelse, depresjon, skizofreni, og også angst - behandles gjerne med diverse antidepressiva og antipsykotika. Det er akkurat dette med benzodiazepiner som er hovedproblemet, som gir en ruseffekt, god akutt virkning, men på lang sikt så skaper det også problemer. Utover benzo er det mange medikamenter man gjerne behandler personer med angst med. 

10 minutes ago, Hugh G. Rection said:

Hva med såkalt "psykedelisk psykoterapi" da?
Behandling med MDMA, LSD, ketamin o.l.
Dette har fått mere og mere gehør i utlandet de siste 20 årene og sies å vistnok kurere angst, PTSD, alkoholisme o.l. med en tilbakefallsprosent på 13% om jeg husker riktig.

Siden det aldri vil bli godkjent i Norge før lenge etter det har snødd i helvete vurderer jeg å gjennomgå en slik behandling i utlandet.
Ja, jeg er kjent med MDMA-prosjektet på sykehuset i Østfold som ble startet i fjor, men jeg tror det er vannvittig nåleøye å komme seg gjennom.

Etter 25 år med psykolog og innleggelser, fæl apedop som nozinan o.l. og annet piss kan jeg trygt si at den norske modellen ikke fungerer! Kanskje på tide de begynner å få det inn nå.

Jeg har uansett ingen tru på det norske systemet, men jeg tenkte nå bare å høre med legen i morgen om jeg skal bare gå rundt sånn her til jeg en dag får et hjerteinfarkt.
Tror ikke jeg gidder likevel.

Mange reiser til utlandet også for andre tilstander, eks kreftbehandling, operasjoner, infeksjonstilstander, autoimmune sykdommer etc. Norge er ikke fremst i verden i medisin, og flere prøver utredning/behandling i utlandet fordi Norge ikke kan tilby det. Hvis du finner en behandling i utlandet som kurerer sykdommen eller tilstanden du går med, så kan du være et forbilde for noen andre som er i samme situasjon og som også trenger behandlingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, AnnonymG said:

Hormoner, blodtrykk, puls, pust etc er målbare og kan objektiviseres, samt monitoreres med reproduserbare resultater. Dette er særs vanskeligere i psykiatrien. Dog er det mange kroniske tilstander man behandler i psykiatrien, eks bipolar lidelse, depresjon, skizofreni, og også angst - behandles gjerne med diverse antidepressiva og antipsykotika. Det er akkurat dette med benzodiazepiner som er hovedproblemet, som gir en ruseffekt, god akutt virkning, men på lang sikt så skaper det også problemer. Utover benzo er det mange medikamenter man gjerne behandler personer med angst med. 

Mange reiser til utlandet også for andre tilstander, eks kreftbehandling, operasjoner, infeksjonstilstander, autoimmune sykdommer etc. Norge er ikke fremst i verden i medisin, og flere prøver utredning/behandling i utlandet fordi Norge ikke kan tilby det. Hvis du finner en behandling i utlandet som kurerer sykdommen eller tilstanden du går med, så kan du være et forbilde for noen andre som er i samme situasjon og som også trenger behandlingen.

Eks. vil forstyrrelser i hormonproduksjon pga. fysisk sykdom eller skader, over tid kunne kunne føre til behov for annen medisinering om behandling for hormonproblemet ikke fungerer. Eks. medisin mot angst og depresjon men da som følge av problemet med hormonproduksjonen som ikke lar seg rette ved hjelp av behandling.

Mental helse har ofte sammenheng med et fysisk helseproblem. Noe man ser ut til å glemme selv i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det finnes et illegalt marked, og det er kanskje ikke så dumt. At så mange nordmenn flytter utenlands er heller ikke så vankelig å forstå fordi det faktisk er svært vanskelig å få kyndig legehjelp og medisiner på resept da legene kan risikere  få sparken om de skriver ut for mye.

Lenke til kommentar

Kan være noe medisinsk sopp som er aktuelt:

https://40aprons.com/medicinal-mushrooms-for-anxiety/

Klarer en å få det i pakke i posten (dette er ikke narko?), trenger en ikke å plukke dem selv. Risikabelt å plukke sopp selv, spesielt i halvfull tilstand. 

Noen leger kan foreskrive medisinsk cannabis, men dette og å fortelle legen om alkoholbruk leder fort til pågripelse av førerkort (her kan det høres ut som førerkortet kan være inndratt allerede, men de alkoholskadene som er). 

Unge uteliggere som er på randen av seg selv, sniffer lim. Som selvsagt har alvorlige bivirkninger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...