Gå til innhold

AMD Ryzen 7


Helm

Anbefalte innlegg

Det var visst ingen tråd for Ryzen 7 allerede. Komplett har en laptop på tilbud med Ryzen 7 5800H. Jeg har alltid holdt meg til Intel og AMD har for meg vært et budsjett-merke.

Men Ryzen 7 er mer på linje med Intels Core i7 eller hva?

 

https://www.komplett.no/product/1179450/gaming/gaming-pc/baerbar/acer-nitro-5-an517-41-173-fhd-144-hz#

Denne laptopen har Ryzen 7 5800H.

Tiltenkt bruksområde: Kjøre flere (2-6) spill samtidig, men bare en skjerm.

 

Hva kan trekkes frem som meget bra og mindre bra med Ryzen 7 5800H, enten generelt eller til mitt bruk?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helm skrev (1 time siden):

Det var visst ingen tråd for Ryzen 7 allerede. Komplett har en laptop på tilbud med Ryzen 7 5800H. Jeg har alltid holdt meg til Intel og AMD har for meg vært et budsjett-merke.

AMD har hatt flere suksesser opp igjennom, men før Ryzen så hadde de ikke vært konkurransedyktig på mange år.
Jeg vil påstå at AMD nå er ledende med sine Ryzen CPU-er.

Sitat

Men Ryzen 7 er mer på linje med Intels Core i7 eller hva?

Ja, og overgår Intel på en rekke områder.

Sitat

Tiltenkt bruksområde: Kjøre flere (2-6) spill samtidig, men bare en skjerm.

Hvorfor skal du kjøre flere spill samtidig? Da trenger du noe langt mer kraftig enn dette. Da snakker vi en VM rig med en kraftig CPU med mange cores og flere GPU-er i hardware pass-through.

Sitat

Hva kan trekkes frem som meget bra og mindre bra med Ryzen 7 5800H, enten generelt eller til mitt bruk?

Mye raskere per watt enn Intel sine tilsvarende produkter. Beste CPU-en du kan få i den prisklassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Uderzo said:

Hvorfor skal du kjøre flere spill samtidig? Da trenger du noe langt mer kraftig enn dette. Da snakker vi en VM rig med en kraftig CPU med mange cores og flere GPU-er i hardware pass-through.

I en del spill kan du tjene bare ved å være innlogget. Kall det AFK-spilling. Spill som kjører i bakgrunnen bruker noe CPU men veldig lite sammenlignet med det aktive vinduet. Men summen av alle prosessene kan utgjøre ganske mye. Men det krever mye RAM og jeg bør nok vurdere 32 GB.

 

Jeg fant denne sammenligningen, men den tar ikke for seg kjøring av mange ting samtidig:

 

Testen viser at ved 45W er 5800H og 11800H veldig jevne, med en svak ledelse til Intel hvis jeg husker riktig. Med høyere Watt er Intels ledelse større. Men 45W er vel maks i de fleste laptoper.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...