Gå til innhold

To typer luft-avfuktere - hva er ulikt i prinsipp og bruk


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Den ene, 8 l/d er liten, lett og billig. Den andre 20 l/d er stor, tung og dyr.

Den ene lille danner mye varme og varmer opp rommet ganske mye.
Den andre store varmer ikke opp rommet, og virker mye bedre - med mye større vannmengde utskilt pr tid, mere enn l/h skulle tilsi.

Hva er forskjellen i konstruksjon og prinsipp? Noe må det være - fordi det er mye varme det er snakk om fra den lille.
Jeg har ikke sett på strømforbruket enda, men ser på det i dag.

Kunne vel søkt det opp, men vet ikke hva jeg skal søke på.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luftavfukter fungerer ved å først kjøle ned luften slik at relativ luftfuktighet øker og fuktigheten kondenserer ut, og så varmes luften opp igjen, da tilføres også overskuddsvarme fra kjølemekanismen.

Forskjellen er nok kjøemekanismen. Den tunge og dyre bruker samme mekanisme som som et kjøreskap/varmepumpe med kompressor, evaporator og kondensator-sløyfe. Det er effektivt, men stort og tungt.

Den lille er sikkert bassert på et termoelektrisk element (peliter) som mye mindre effektivt, men mye mindre og lettere.

Lenke til kommentar

Den ene type bruker kompressorteknologi (på samme måte som et kjøleskap).  De virker bedre til varmere det er inne, og helst over 15 grader (max ca 30+). De er relativt store. Er temperaturen minst 10-15 grader så er vel denne typen best. Oppgitt effekt er ofte under 500W for denne typen.

Den andre typen bruker absorpsjonsteknologi. Disse virker også ved lavere temperatur også i området 0-15 grader. Oppgitt effekt er ofte over 500W for denne typen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Aha. Takk 🙃

Termoelektrisk prinsipp kjenner jeg til. Forsvarets nye stormpanservogner skal bruke det for å skjule varmen fra de.

Varmepumpe er noe helt annet. Går ut fra at varmen avgis til vannet i dette prinsippet?
Har lagt merke til at vannet er mye varmere i den stores beholder. Bedre det, for det varme vannet kan jeg få vekk ved å lede det ut med en slange som kobles til et uttak for dette formål, eller tømme vannboksen ofte. Å avgi varme til lufta om sommeren inne er ikke ideelt, men om vinteren kan det forsvares når vi fyrer elektrisk likevel? 

Lenke til kommentar

Når det gjelder strømforbruk. Kan ta denne som er en 10L kompressorteknologi avfukter:

De oppgir for den at strømforbruket er 124-160 watt. Det er vel mens den går, men den kan også koble inn og ut ved innstilt luftfuktighet.

Generelt for avfuktere:

Varmen fra brukt strøm går delvis til luft og delvis til å varme vannet.

Mulig du får noe varme fra det at damp blir kondensert til vann.

Når det gjelder energi og varme til luft. Klart den avgir litt varme og det er kanskje en ulempe på sommer, men store deler av året så er dette en stor fordel fordi du sparer strøm på varme opp luft som er mindre fuktig.

Pass på at det kan være litt forskjellig nivå på støynivå på avfuktere. Ofte er å ha høy/lav vifte innstilling en fordel.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Avløpsslangen fra maskinen la jeg i samme avløp som fra vaskemaskinen og tørketrommel. Den store gjør en formidabel jobb. 12 store håndklær tørre på en time med veldig lite effektforbruk: ca 2-300 W. En en tidel av tørketrommel. De er alltid uten tøymykner, med mange fordeler, men de må tromles på kaldt i tørketrommelen etterpå 2 x 10 min stilt inn på symbol som en vifte. Da blir de myke og fine på veldig lite effektbruk. Uten mykemiddel tørker de fortere og suger mye bedre vann i bruk. Hvis jeg skyller dem et par ganger ekstra etter vask, så blir de enda mykere. Uten skyllemiddel tørker de også fortere etter bruk og når de henger på veggen. Det bør gi mindre lukt i dem.

Kombinasjonen kalk i vannet, såpepulver og skyllemiddel skaper en hard voks i tøyet, som kun kan fjernes f eks med sterk lut og så sterk eddiksyre. Siden vi også bruker ALT for mye såpe og for mye skyllemiddel og skyller ALT for få ganger, så blir håndklær veldig stive etter en stund. Og så "kompenserer" vi med mere skyllemiddel. Vondt verre og enda verre.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Svein M skrev (1 time siden):

De skriver her at strømforbruket er 124-160 watt.

Aha. 🙂
Dette er vel en av de minste med kompressor? Da kan det ca stemme at min 20 l/d bruker 300 W.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (9 timer siden):

Aha. 🙂
Dette er vel en av de minste med kompressor? Da kan det ca stemme at min 20 l/h bruker 300 W.

Stemmer det det er en på 10L. Nå vil vel kompressoren stoppe når luftfuktigheten er kommet ned på innstillt nivå. Så om den store bruker halve tiden før den stopper så blir strømforbruket omtrent det samme. Men det kan være litt forskjell fra modell til modell hvor effektive de er.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg planlegger å lage en "tørkekrok" i vaskerommet med dusjforheng med glippe oppe og nede. Så det blir et lukket tørkerom med snorer, stenger eller stativ inni. Og plass til maskinen nederst. Eller bør avlukket være rimelig tett, uten gliper oppe og nede? Må vel passe på så innsuget i maskinen vender mot vegghjørnet så forhenget ikke suges inn og tetter innsuget.

Lenke til kommentar

Såfremt den varme lufta rettes mot det som skal tørkes spiller det liten trille såfremt rommet ikke er større enn hva maskinen er beregnet for. Høres ut som diminishing returns å lage et slikt hjørne.

Har en woods mrd14 til samme formål, den gjør det den skal, men det er vanskelig å rengjøre 'radiatoren' da man må skru plastdekselet fra hverandre for å komme til. Støvfilteret er en vits.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nwader skrev (3 minutter siden):

Hørtes ut som diminishing returns å lage et slikt hjørne.

Tanken er å snevre inn luftmengden det jobbes med, så maskinen slipper bruke energi på å samle inn lufta fra hele rommet?

Litt som å plante poteter i rekker i stedet for spredd på måfå over hele jordet :-)  Eller hva?

Lenke til kommentar

Til spørsmålet: Eller bør avlukket være rimelig tett.

Om avlukket er rimelig tett så vil det bli lavere luftfuktighet inne i avlukket når en bruker luftavfukter. Så det vil være litt mer effektivt.

Til gjenngjeld så må avfukteren stå på. En bør også passe på at det ikke drypper ned på avfukteren.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (19 minutter siden):

"Portable" AC-enheter kan også brukes som luftavfuktere. De fungerer på nøyaktig samme prinsipp. Forskjellen er at en AC-enhet kan sende den varme lufta ut gjennom en slange eller rør.

Det har jeg. Enig 🙂 
Der den står er det et 20 cm firk hull i knehøyde rett ut i friluft. 
Effektiviteten på fukt er ikke så god, da rommet er stort. 

Avløpsvannet fra maskinen går ut gjennom samme hullet. De som går forbi blir ganske forskrekket når de uventet får sterk vind rundt knea  💨 Og litt mere når maskinen pisser en stråle vann rett ut av veggen 💦

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Svein M skrev (5 minutter siden):

Om avlukket er rimelig tett så vil det bli lavere luftfuktighet inne i avlukket når en bruker luftavfukter. Så det vil være litt mer effektivt.

Det ante meg, uten at jeg kunne feste det på noen fakta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kremt skrev (2 minutter siden):

det ligger på ca 50 % nå på sommer/høst. På vinter kan det være nede i 25

Høres ikke så galt ut. Her kan det bli 65 i laveste nivå i huset som er uten oppvarming og 25-35 der det fyres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kremt skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker denne, den tar fra 2 til 6-7 liter per døgn avhengig av hvor den står. Men det er ikke veldig fuktig i kjelleren her, ventilasjonsanlegget sier at det ligger på ca 50 % nå på sommer/høst. På vinter kan det være nede i 25 %. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/elektriske-luftfuktere/luftavfukter-007015/

Den er billig! 999 kr.
44 db er litt støy da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg beklager.
Alle innlegg som inneholder linker til produkter, nettbutikker eller produsenter i denne tråden må slettes. 
Jeg har fått beskjed fra øverste hold at det ikke kan tolereres.
Annonsører på disse sidene liker ikke at andre enn dem blir promotert, og alle innlegg med henvisninger til andre aktører i markedene skal fjernes. De liker ikke å bruke masse penger på annonser her for så å se at brukere velger og anbefaler andre produkter og leverandører.

Dessuten kan det forekomme ansatte og andre som har interesser i andre selskaper som later om de er ærlige vanlige folk og legger ut rene illusjoner og fantasiprodukter i stedet for saklige erfaringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nwader skrev (8 timer siden):

Har en woods mrd14 til samme formål, den gjør det den skal, men det er vanskelig å rengjøre 'radiatoren' da man må skru plastdekselet fra hverandre for å komme til. Støvfilteret er en vits.

Jeg har også en med samme problem. Hele bakdekselet må demonteres for å få ut et 30 x 50 cm teppe av lo som ligger på ribbene som veksler varmen ut i utlufta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...