Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jeg trenger hjelp til kjøp av kombinert vaskemaskin og tørketrommel


Anbefalte innlegg

Hei

Nå har vaskemaskin med integrert tørketrommel tatt kvelden, og jeg er veldig usikker på hvilken modell som bør erstatte den. 

Det er en fordel hvis den er stillegående, og om den har et kortprogram for treningsklær. Ellers er den viktigste grunnen til at jeg vil ha integrert tørketrommel muligheten til å vaske og tørke sengetøy ila. en dag. Jeg henger opp de fleste av klærne mine, men det er noe herk å vaske og tørke sengetøy på 40 kvadrat.

Kjøper kombinert fordi to maskiner evt. måtte stables i høyden på mitt bad, og det skal være gode plass til en standard størrelse maskin. 

Ellers må jeg si at dette er et vanskelig marked å orientere seg i. Hadde jeg kjøpt til en storfamilie med ti-årsperspektiv hadde jeg gått for separate maskiner, og lagt på noen tusen for noe som holdt lenge. Jeg derimot har behov for en passe bra og billig maskin som kan vaske to  fulle maskiner på 40 grader i uka, og en på 60.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en Samsung WD80M4 / WD70M4 (usikker på hvem av de jeg har, da begge modellnr står på manualen). Mest sannsynlig WD80M4 da det står 8 kg på denne, og på maskinen vår. Her er den

Relativt stillegående, men gir jo naturlig nok litt lyd fra seg ved sentrifugering. Ser at den har 3,3 av 5 på Samsung, men vi er veldig fornøyd. Kortprogram på 15 min, og vask+tørk kan bli gjort på en time. Dette er første kombomaskinen vi har hatt, og det tar sikkert litt lenger tid med en kombo (med vask+tørk) enn om man har det separat. Det er bare et inntrykk. *Edit: vask+tørk tar 3-4 timer (bomullsprogram, 60 grader). Vask+tørk-programmet er sikkert 30 eller 40 grader og kan tas på en time. 

Kan nevnes at jeg kjøpte en demoversjon (utstillingsvare), så den var noe billigere. 

Endret av Maggie Jones
Lenke til kommentar

Kombimaskiner slites ofte fortere, både fordi de gjør "dobbelt" arbeid, men også fordi varmen fra tørkingen tørker ut pakninger og kulelagre, etc. I tillegg har de ofte ganske liten kondensator, som fører til lang tørketid. Dersom du har plass og råd hadde jeg utvilsomt valgt separate maskiner. Da kan du også tørke første vask samtidig som du vasker neste. Kombi-maskiner egner seg vel egentlig mest dersom du vasker lite, eller bare trenger tørketrommel en sjelden gang.

Lenke til kommentar

LG Direct drive 8/5 kg fra noen år tilbake fungerer bra.  Dvs litt fuktighet igjen i tekstilene, men noen timer på badegulvet med varmekabler så er det klart for skap.  Enkel rengjøring av filter.  Hyggelig melodi når ferdig.

Direct drive = ikke beltedrift, mindre som kan gå i stykker.

Sentrifugering noe støy, men dette er sterkt avhengig av hvor godt du har fått maskinen i vater. Ellers stillegående. Er det mye vibrasjoner og støy ved sentrifugering er det nesten alltid fordi maskinen ikke er helt i vater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...