Gå til innhold

Tips til veien videre?


Gjest 60e9b...3d6

Anbefalte innlegg

Gjest 60e9b...3d6

Hei Folkens.

Gutt på 25 år her. 

Jeg sitter er dags dato med et nedbetalt rekkehus, som per dags dato har en verdi på rundt 4mill. Kjøpte dette mye billigere for en del år siden. Jeg har en inntekt på rundt 800k i året. 

Har billån og studielån på totalt 300k. 

 

Hva ville dere gjort i min situasjon? Jeg har en drøm om å leve økonomisk fri. Det vil si at jeg kan jobbe mindre og kjøpe det jeg vil. Jeg har tenkt tanken på å kjøpe et nytt hus, men, ender da opp som "gjeldsslave" igjen. Alternativet er å leie ut den som jeg ikke har noe gjeld på, og deretter kjøpe et nytt hus med utleiedel slik at jeg kan få flere inntektskilder (tror ikke jeg kan få til dette da boligprisene i området her er ekstremt høye) 

 

Så igjen - noen som har noen tips til en kar i min situasjon?

På forhånd, takk :) 

Anonymous poster hash: 60e9b...3d6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er 46 sider med diskusjon om nettopp slike ting.


Du skriver "økonomisk fri" - men uten å utdype hvor mye du trenger å leve på i året. Personlig syns jeg utleie er noe risikabelt. Du står ansvarlig for vedlikehold, udugelige leieboere og må betale nokså mye skatt på utleiedelen. 

Med 4 000 000 på konto godt spredd i diverse fond, indekser - både i inn og utland, så er det realistisk med 5% årlig utbytte. Det tilsvarer 200 000 i året. Eller litt under 17 000 i måneden. Sannsynligvis mer enn hva du hadde tjent på utleie. Men å ha verdier i eiendom tror jeg personlig er en tryggere grunn enn fond, indekser og tilsvarende.

Uansett; i tråden over her er det 939 svar rundt samme tema. :p  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville hatt fokus på følgende:

1. fått nedbetalt billånet

2. Deretter spart så mye som jeg klarte i globalt indeksfond, jevnt og trutt, i opp- og nedturer.

3. Når markedet krasjer (som det gjør med ujevne mellomrom) ville jeg benyttet anledningen til å låne opp på rekkehuset (f.eks 25% av verdien) og puttet dette inn i globalt aksjefond.

Da er det bare å ta tiden til hjelp, og se på at rentes renteeffekten gjør deg rik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt tips. Ikke plasser et stort beløp i fond samtidig. Det kan også være smart å plassere dem i ulike deler av verden. Norge har en relativt liten økonomi sammenliknet med andre land, og dermed også begrensede vekstmuligheter (kan sikkert diskuteres). 

Mange land i blant annet Asia, slik som Vietnam - som er et ganske stort land - opplever en jevn og trutt økonomisk vekst.

GDP-2020-EN.png 

Kilde: https://www.gso.gov.vn/en/data-and-statistics/2021/01/viet-nam-economy-in-2020-the-growth-of-a-year-with-full-of-bravery/

Så lenge et land har et velfungerende demokratisk styresett - er det mange land som vil voksen stort i årene fremover. Jeg vil ikke påstå det samme om Norge. Vi er allerede så høyt oppe som vi kan bli. 

.... selvfølgelig åpent for diskusjon. Dette er bare min personlige mening. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er allerede økonomisk "fri" på flere måter: du er 25 år, bor i en nedbetalt bolig og har ellers lite gjeld. I tillegg tjener du veldig godt, ca. 250 k over gjennomsnittet. Hver måned sitter du antakelig igjen med mye mer enn du klarer å bruke opp hvis du har et normalt forbruk.

Hvis du vil jobbe mindre så kan du gjøre det allerede I DAG pga. god økonomisk situasjon. Vil du derimot jobbe mindre og opprettholde samme forbruk, kan du følge Sverre1969s oppskrift. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finn et par aktuelle utleieobjekter å investere i. Gjerne rundt skoler mot studenter, da kan du tjene mer ved å leie ut rom som kollektiv. 

 

Du blir ikke "gjeldslave" det er helt feil måte å tenke på. Du har gjeld på et ekstra hus som betaler ned seg selv. Om 25 år er det nedbetalt, og så har du kanskje 2-3 til slike, så når du fyller 50-60 sitter du med flere utleieobjekter, uten gjeld, som gir deg en passiv inntekt. Ergo, slutte å jobbe i den alderen der eller lenge før med passiv leieinntekt som gir deg stor kapital. Så kan du jo velge å selge det igjen for si for eksempel 3 millioner, som du da får på bok og kan spre utover de kommende åra. Du skjønner tegninga. 

 

Med din lønn og lille gjelden på bilen vil det ikke være av betydning for deg, men du kan vurdere ta et lite lån i huset og betale ned bilgjelden så du har mindre renter. Men med en gjeld på 300k og inntekt på 800k vil nok ikke det merkes særlig på din lommebok. 

De fleste vil allerede si du er økonomisk fri i den alderen der med hva du har oppnådd. Gratulerer. 

 

Mitt råd, og min egen plan er, utleieboliger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (36 minutter siden):

(...)

Du blir ikke "gjeldslave" det er helt feil måte å tenke på. Du har gjeld på et ekstra hus som betaler ned seg selv. Om 25 år er det nedbetalt, og så har du kanskje 2-3 til slike, så når du fyller 50-60 sitter du med flere utleieobjekter, uten gjeld, som gir deg en passiv inntekt. Ergo, slutte å jobbe i den alderen der eller lenge før med passiv leieinntekt som gir deg stor kapital. Så kan du jo velge å selge det igjen for si for eksempel 3 millioner, som du da får på bok og kan spre utover de kommende åra. Du skjønner tegninga. 

(...)

Man kan også få passiv inntekt fra fondsinvesteringer som betaler ned seg selv. Antakelig er denne inntekten mye mer "passiv" enn utleieboliger, siden man slipper å styre med driften av dem (finne (ny) leietaker, visninger, oppussing, uteblitt husleie etc.). Det er mulig å bruke en utleiemegler, men det koster jo fort en månedsleie. I tillegg vil effekten av rentes rente i et fond være mye større siden man slipper å skatte av avkastningen årlig, noe man må gjøre med leieinntekter. Det er derfor ikke gitt at utleieboliger er "best". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...