Gå til innhold

Brandon Sanderson's Cosmere


Anbefalte innlegg

Svært overrasket over at Brandon Sanderson's Cosmere ikke er diskutert på diskusjon.no tidligere, da dette er et helt fantastisk fantasy-univers der bøker blir utgitt i høy hastighet! Det er som en fantasyversjon av Marvel Cinematic Universe!

Mistborn har alt fra spennende Heist til gudekonger, Warbreaker har forførende gudinner og pertentlige prinsesser, Elantris har religiøse fanatikere og Stormlight har storslåtte fantasy-slag!

Vi i Mer Kos med Cosmere er tre venner, der to har tvunget den tredje til å lese Fantasy igjen og bli med oss på en fantastisk reise gjennom dette spennende universet der alt henger sammen! Vi gikk så langt at vi laget podcast :p
Noen flere som har vært gjennom eller vurderer universet? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Lindelin skrev (På 23.9.2021 den 14.00):

Enig i at han er en fantastisk forfatter. Jeg har ikke fått lest Warbreaker ennå, men elsker Mistborn, Elantris og Stormlight. :D

Anbefaler alltid bøkene hans hvis samtalen går mot fantasy. 

Åh, men Warbreaker er jo en av våre (ihvertfall Magnus sin) favoritter! Løp og les! 😎

 

Deschain skrev (På 12.10.2021 den 12.30):

Starta nettopp på Mistborn nå. Er bare 200 sider inn, men liker heist-viben.

Den som kunne startet på ny! Hvis du vil ha lesekompis har vi kommet gjennom hele Mistborn æra 1 og episodene ligger ute!
Det er fullt mulig å avslutte etter bok 1, men vi anbefaler å lese videre - og også å fortsette gjennom Cosmere. Det blir bare bedre og bedre jo mer man skjønner! 😉 

Endret av Mer Kos Med Cosmere
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mer Kos Med Cosmere said:

Åh, men Warbreaker er jo en av våre (ihvertfall Magnus sin) favoritter! Løp og les! 😎

 

Den som kunne startet på ny! Hvis du vil ha lesekompis har vi kommet gjennom hele Mistborn æra 1 og episodene ligger ute!
Det er fullt mulig å avslutte etter bok 1, men vi anbefaler å lese videre - og også å fortsette gjennom Cosmere. Det blir bare bedre og bedre jo mer man skjønner! 😉 

Nice! Skal sjekke ut :) Planen er å pløye meg gjennom alle Cosmere-bøkene :D

Lenke til kommentar

Ferdig med bok 1. Nokså ambivalente følelser mot den. Sandersons språk er svært repetitivt og YA-lignende, samtidig som mye av innholdet absolutt ikke er det. Mange av karakterene virker litt flate, og jeg kjøper ikke Vin som heroine. En nokså standard female-YA-lead som irriterer mer enn hun begeistrer. Første halvdel minner om et klassisk RPG der man får testet ut alle de kule ferdighetene til karakteren sin, men handlingen kommer seg etterhvert og er aldri kjedelig.

 

Vage spoilers:

Det som kanskje irriterte meg mest er Vin sin usannsynlige tiltro til adelen etter et par ball og en mystisk kjekkas. (spesielt når hele grunnlaget av karakteren til Vin er at hun ikke stoler på en sjel. For helt ærlig; hva i søren klypesen er det Erlend uten «r» har gjort for å fortjene TRUST? Vin kjører rolig karakterdrap på seg sjæl. Gimme a break, liksom. Forventet mer av en POV som skal løfte en hel trilogi, selv om hun er 17. Ooog utbruddet hennes til Kelsier der hun sier han ikke har peiling og buser ut med alt det jævlige hun har vært gjennom. Ouffff. Om man så hadde satt Clubs og samtlige apprentices på Vin, hadde man nok likevel aldri klart å skjule hennes allomantic pick me-energy. Hadde hun kun vært en sidecharacter hadde jeg takla det, men hun er main of the main, og jeg kjenner jeg sliter.

 

Det jeg derimot likte var selve verdensbygginga Sanderson har gjennomført. Kul lore og magisystem. Det at han skriver enkelt gjør at man kommer lettere gjennom 700 sider enn man ellers ville gjort. Alt i alt en fin leseopplevelse, med litt maladroit innimellom! Gir meg i kast med bok 2 ikveld!

3/5 STARS FOR THISSSS’UN
 

 

 

Endret av Deschain
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Deschain skrev (På 20.10.2021 den 16.40):

Ferdig med bok 1. Nokså ambivalente følelser mot den. Sandersons språk er svært repetitivt og YA-lignende, samtidig som mye av innholdet absolutt ikke er det. Mange av karakterene virker litt flate, og jeg kjøper ikke Vin som heroine. En nokså standard female-YA-lead som irriterer mer enn hun begeistrer. Første halvdel minner om et klassisk RPG der man får testet ut alle de kule ferdighetene til karakteren sin, men handlingen kommer seg etterhvert og er aldri kjedelig.

Sanderson er ikke nødvendigvis kjent for vakker prosa, så kan være enig i at det tidvis er litt repetetivt. Samtidig er noe av det benyttet som virkemiddel for å minne deg på ståa på Scadrial (ref: aske 😆). Men historieflyten er det vi føler holder oss, selv om karakterene ikke alltid er like dypt utforsket i denne. Håper du finner mer dybde i de neste to bøkene!

 

Deschain skrev (På 20.10.2021 den 16.40):

 

Vage spoilers:

 

Det som kanskje irriterte meg mest er Vin sin usannsynlige tiltro til adelen etter et par ball og en mystisk kjekkas. (spesielt når hele grunnlaget av karakteren til Vin er at hun ikke stoler på en sjel. For helt ærlig; hva i søren klypesen er det Erlend uten «r» har gjort for å fortjene TRUST? Vin kjører rolig karakterdrap på seg sjæl. Gimme a break, liksom. Forventet mer av en POV som skal løfte en hel trilogi, selv om hun er 17. Ooog utbruddet hennes til Kelsier der hun sier han ikke har peiling og buser ut med alt det jævlige hun har vært gjennom. Ouffff. Om man så hadde satt Clubs og samtlige apprentices på Vin, hadde man nok likevel aldri klart å skjule hennes allomantic pick me-energy. Hadde hun kun vært en sidecharacter hadde jeg takla det, men hun er main of the main, og jeg kjenner jeg sliter.

Er noe enig i dette, vi har reagert litt på mye av det samme i podcasten! Har vel i utgangspunktet tenkt at en 17åring uten særlig normal oppvekst heller ikke oppfører seg normalt 😅

Vi får se hva du synes når du kommer lengre inn i triologien, og om du vil fortsette med de andre bøkene! Hold oss oppdatert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...