Gå til innhold

Fiskeoppdrett og skatt


Anbefalte innlegg

Gustav Witzøe har hisset på seg de rødgrønne ved å hevde at Norge risikerer utflytting av eierskap og milliardærer hvis de rødgrønne gjør alvor av å øke formueskatten.

 Rødgrønne politikere reagerer på skatteutspill fra laksemilliardær - Nationen

Den mest uvitende og frekke uttalelsen kommer muligens fra Hadia Tajik som leverer denne kraftsalven:

– Jeg synes veldig lite om at en familie som har bygget sin enorme rikdom på våre felles, norske naturressurser truer med å flytte ut fordi de må bidra til fellesskapet, sier hun til VG.

Har Gustav Witzøe blitt milliardær på grunn av å utnytte norske naturresurser? Eller har Witzøe blitt steinrik av å drive industrivirksomhet der han kjøper og betaler for samtlige innsatsfaktorer, men samtidig greier å generere en så stor bruttofortjeneste at han har blitt milliardær? Det er påfallende hvordan Oslo miljøet nå påberoper seg bruk av "naturresurser" og "fellesskapets eiendeler" i et forsøk på å øke skattene ikke bare for formuende folk generelt, men endog argumenterer for at oppdrett skal ilegges en grunnrenteskatt slik som bl.a. de store kraftverkene betaler, en skatt som kan overstige 50% av driftsresultatet.

Dette er ikke et innlegg i debatten om formuesskatt, de kan en mene mye om, men et innlegg om de falske og direkte uredelige argumenter som bl.a. benyttes for å skattlegge oppdrettsnæringen hardere.

Norsk oppdrettsvirksomhet og dens utvikling er ikke et resultat av at Oslo folk har "tillatt" at folk langs kysten har funnet på dette selv. Og dette helt uten hjelp av Hadia Tajik og Kari Elisabeth Kaski som stort sett har livnært seg på de skatteinntekter vi alle bidrar med. Disse to vil nå ha enda mer skatteinntekter fordi de har "tillatt" at Gustav Witzøe og en rekke andre oppdrettere har utviklet en helt ny og viktig næring i Norge. 

Det eneste av "naturresurser" norske oppdrettere benytter er en minimal del av det sjøareal vi har massevis av langs kysten. De produserer selv lakseyngelen, de beteler for fôret etter vanlige markedsmessige betingelser og de betaler for samtlige andre innsatsfaktorer som gjør at de kan selge laks til tyskere og franskmenn for 65 kroner kiloet. Gustav Witzøe står ikke i gjeld til verken Kari Elisabeth Kaski, Hadia Tajik eller "våre felles norske naturresurser."  

I motsetning til fiskerne tar oppdretterne ingenting ut av havet som de ikke betaler for. Og i motsetning til bøndene har oppdretterne ikke endret norsk natur til det ugjenkjennelige slik det så ut før jordbruk ble vanlig.

Og mens vi snakker om formuesskatt, oppdrett og utflytting fra Norge, så minner jeg om at Norges (og verdens) største lakseoppdretter heter Jon Fredriksen og bor i London.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

De flytter ja, men merden ligger igjen i Norge. Vanskelig å selge laks oppvokst i Monaco.

Der tar du dessverre fryktelig feil. En kan produsere laks både i Florida og i Monaco, og dette er faktisk noe norsk laksenæring ser som en betydelig trussel:

Laks, Oppdrett | Satser fire milliarder på lakserevolusjon i Florida (nettavisen.no)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (14 minutter siden):

motsetning til fiskerne tar oppdretterne ingenting ut av havet som de ikke betaler for. Og i motsetning til bøndene har oppdretterne ikke endret norsk natur til det ugjenkjennelige slik det så ut før jordbruk ble vanlig.

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/hav-og-kyst/fiskeoppdrett/

 

Det ser kanskje ikke likt ut som en stor åker, men det ødelegger naturen i Norge ja. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (1 minutt siden):

..kun frem til landbasert oppdrett er ferdigutviklet…

tja, er det noen som satser på stor skala landbasert oppdrett utenfor Norge? Vet det er mye i Norge, men har ikke sett noe at dette planlegges ut av landet? Norsk laks er ett varemerke, enn så lenge i alle fall. 

Forstå meg rett, jeg er glad i industrien jeg. Har jobbet en del mot den også. 

Men er ikke så fan av sutrede rikinger som ikke har fått annet enn lettelser de siste 8 årene og nå ser at denne tiden sannsynligvis er forbi. Da skal de plutselig 'true' politikerne..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Påkrevdnavn skrev (3 minutter siden):

En urett sletter ikke ansvaret fra en annen urett. Jeg forstår ikke hva bøndene har med denne saken å gjøre. 

Bøndene har åpenbart noe med dette å gjøre, på samme måte som fiskerne åpenbart har noe med dette å gjøre. Begge yrkesgrupper benytter naturresurser det er stor knapphet av. Fiskerne betaler ikke fem flate øre i avgift eller skatt for å hente opp millioner av tonn villfanget fisk, og bøndene blir endog sterkt subsidiert for å benytte våre felles naturresurser. 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (Akkurat nå):

Tullprat, han har flyttet ut det aller viktigste, nemlig den kompetanse som er utviklet av norsk laksenæring de siste femti årene.

Ehm, leser du på nettsidene så er selskapet du linker til utviklet i Danmark... 

så du mener at merdene som Johan Andreassen eide tidligere ikke fungerer lengre og selger ikke Laks ut av Norge(IE skaper inntekter for Norge)? I så tilfelle bør du jo linke til det da :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og da får han gjøre det. Tjener du milliarder og nekter å betaler milioner i skatt (som %vis er lite i motsetning til menigmann), og på samme tid hevder at samfunnet behandler deg urettferdig (tips, se TED med Harald Eia om hvor det er lettest å bli rik i verden), ja da innehar du verdier som kanskje likegreit kan flagges ut av landet.

 

Edit 13:33: Typos.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Bøndene har åpenbart noe med dette å gjøre, på samme måte som fiskerne åpenbart har noe med dette å gjøre. Begge yrkesgrupper benytter naturresurser det er stor knapphet av. Fiskerne betaler ikke fem flate øre i avgift eller skatt for å hente opp millioner av tonn villfanget fisk, og bøndene blir endog sterkt subsidiert for å benytte våre felles naturresurser. 

Jeg sier ikke at bøndene ikke bør diskuteres, men når jeg poster fra miljødirektoratets sider hvor det står at fiskeoppdrett påvirker/skader naturen så ser jeg ikke poenget med å avfeie hele diskusjonen med "forklar hva bøndene skal gjøre da". Jeg snakker om fiskeoppdrett og hvordan det skader miljø og natur. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

tja, er det noen som satser på stor skala landbasert oppdrett utenfor Norge? Vet det er mye i Norge, men har ikke sett noe at dette planlegges ut av landet? Norsk laks er ett varemerke, enn så lenge i alle fall. 

Forstå meg rett, jeg er glad i industrien jeg. Har jobbet en del mot den også. 

Men er ikke så fan av sutrede rikinger som ikke har fått annet enn lettelser de siste 8 årene og nå ser at denne tiden sannsynligvis er forbi. Da skal de plutselig 'true' politikerne..

Jeg har ikke invitert til en debatt om skatt. Jeg er selv sterkt bekymret for den effekt det vil ha på lang sikt at stadig større formuer samles på stadig færre hender. Et samfunn med stor grad av likhet mellom borgerne er faktisk i alles interesse, også de rikes.

Det er uredeligheten i argumentasjonen for å skattlegge oppdrettsvirksomhet hardere som er min kjepphest.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ehm, leser du på nettsidene så er selskapet du linker til utviklet i Danmark... 

så du mener at merdene som Johan Andreassen eide tidligere ikke fungerer lengre og selger ikke Laks ut av Norge(IE skaper inntekter for Norge)? I så tilfelle bør du jo linke til det da :)

Du kan ikke forstå mye av oppdrett. Danskene bidrag til suksessen lakseoppdrett er så liten at det får god plass på baksiden av et frimerke.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke invitert til en debatt om skatt. Jeg er selv sterkt bekymret for den effekt det vil ha på lang sikt at stadig større formuer samles på stadig færre hender. Et samfunn med stor grad av likhet mellom borgerne er faktisk i alles interesse, også de rikes.

Det er uredeligheten i argumentasjonen for å skattlegge oppdrettsvirksomhet hardere som er min kjepphest.

Det var du som startet hærligheten med guttebassen som har fått pengesekken til pappa som truer med å forlate landet pga formueskatt. Om du ikke ønsket å diskutere slikt så burde du jo unngått det. I tillegg burde du unngå å sitere samtaler om skatt som du ikke var med på engang? 

Men jeg er enig i at en ikke skal skattlegge spesielle bransjer uten mening, det må ligge gode grunner til det i så tilfelle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke forstå mye av oppdrett. Danskene bidrag til suksessen lakseoppdrett er så liten at det får god plass på baksiden av et frimerke.

Eller er det du som legger ord i munnen på folk? Selskapet du refererer til og teknologien ble dannet i hvide sande i Danmark. Der har de sitt første anlegg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...