Gå til innhold

Ny Mjøsbru blir flere år forsinket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MrAHB skrev (7 timer siden):

Om man hadde lagt E6 på østsiden av Mjøsa hadde man sluppet å krysse Mjøsa to ganger.

Mener du dermed man skulle droppe ny bru fullstendig? Høres kanskje ut som en god idé hvis man ikke er kjent med Innlandet. Mjøsa er ganske lang, det må være en bru som knytter øst og vest. Ikke minst når nytt storsykehus skal bygges, slik det står i artikkelen.  

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Sjokolade1 said:

Mener du dermed man skulle droppe ny bru fullstendig? Høres kanskje ut som en god idé hvis man ikke er kjent med Innlandet. Mjøsa er ganske lang, det må være en bru som knytter øst og vest. Ikke minst når nytt storsykehus skal bygges, slik det står i artikkelen.  

De eksisterende bruene er vel bra nok for lokaltrafikk? Problemet er vel at de ikke har kapasiteten som kreves av e6 i fremtiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (14 minutter siden):

De eksisterende bruene er vel bra nok for lokaltrafikk? Problemet er vel at de ikke har kapasiteten som kreves av e6 i fremtiden?

De? Det er bare én Mjøsbru. Kapasitet er en årsak, en annen er behov for oppgradering og vedlikehold av den eksisterende. Antatt levetid på denne er beregnet til 50 år, den er nå 36.

Det er ganske enkelt en veldig dårlig idé å ikke bygge ny bru, og det ville vært å gå baklengs inn i fremtiden. Usikker på hvor mye enklere/billigere det ville vært å bygge ny E6 på østsiden fra Moelv til Lillehammer også. Er en stund siden jeg har kjørt der nå, men tror det byr på en del flere utfordringer geografisk. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjokolade1 said:

De? Det er bare én Mjøsbru. 

Usikker på hvor mye enklere/billigere det ville vært å bygge ny E6 på østsiden fra Moelv til Lillehammer også. Er en stund siden jeg har kjørt der nå, men tror det byr på en del flere utfordringer geografisk. 

De skal vel oppgrader brua over til Lillehammer også? 
 

Jeg er ganske sikker på at det er mye enklere å bygge når ikke e6 går midt i byggefeltet, og enklere er oftere billigere. Mulig de får komplikasjoner pga nærhet til jernbane på andre siden..

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

De skal vel oppgrader brua over til Lillehammer også? 
 

Jeg er ganske sikker på at det er mye enklere å bygge når ikke e6 går midt i byggefeltet, og enklere er oftere billigere. Mulig de får komplikasjoner pga nærhet til jernbane på andre siden..

Jeg ser ikke noe poeng i å dra dette videre, heldigvis blir det ny mjøsbru og ingen E6 på østsiden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Olaf Gresvik said:

Kan vi ikke bygge flytebru i stedet? Løser problemene med geologien i sjøbunnen, er sannsynligvis billigere(?) og på Mjøsa er det ikke behov for stor seilingshøyde.

Kan tenke meg at flytebro blir vanskelig pga is og vannstandsvariasjoner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...