Gå til innhold

Dolby Atmos strømme materiale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lydplanke-Atmos faller vel litt i samme kategori som Lamborghini-diesel og Elektrisk F35.

Det lar seg gjøre med at dyktige ingeniører jobber hekken av seg, men det blir neppe noe spesielt bra.

Å posisjonene lyd i 3D generisk med en lydplanke er supervanskelig i en vanlig stue, så jeg hadde neppe hatt så store forventninger til opplegget. Denne formen for lyd er vanskelig nok å få til bra med en drøss av høyttalere. Prøv heller Dolby Atmos for Headphones for en bedre opplevelse som ikke krever renovering av stuen.

Du får støtte for dette i f.eks Xbox One S. Denne støtter også f.eks 4K Blu-Ray (UHD).

Lenke til kommentar

Uten å dra dette inn i en diskusjon om hva som funker bedre eller best så er lydplanken i hus. Funker mer enn bra nok for oss så langt. 

Litt kjedelig at utvalget ikke er større enda. Har sett på utvalget til både Netflix, Disney +, Prime og Hbo. Men synes det er tynt i 4k uhd. Blir nok plater da en stund...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lydplanke er uansett bedre enn lyden fra selve TVen, og så lenge man er fornøyd selv, så er det det viktigste.

 

Dessverre så har filmselskapene valgt å bruke Atmos som en del av eksklusiviteten til UHD BD diskene, og dropper Atmos på vanlig BD, selv om det ikke tar veldig mye mere plass enn vanlige spor. Det finnes Atmos spor på BD, men er like sjeldent som DTS X på UHD BD.

Vanlig blu-ray fikk DTS Master Audio overtaket over Dolby True HD, mens Dolby fikk overtaket på UHD BD siden DTS X ikke var klart.

En ting å vite er at Atmos via strømming ikke er det samme som Atmos fra UHD BD disker. Via strømming så legges Atmos infoen på ett Dolby Digital Plus lydspor, og de varierer veldig i kvalitet etter hvor mye kompressjon som er benyttet. Enkelte DD+ spor har så vidt bedre båndbredde enn vanlig DD. Vanlig DD hadde normalt 348kbps, og de gode av dem 448kbps. Mens DD+ har minium 448 kbps, og på BD/HD DVD brukte de normalt 768kbps. Frykter de på strømming bruker 448kbps for å spare plass.

TrueHD er "bare" pakket PCM, og ligger normalt på 1,5-3,5mbps, og det er ofte veldig lett å høre forskjellen, så UHD BD er ofte verdt prisen over strømming, for både bilde og lyden sin skyld

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (12 minutter siden):

TrueHD er "bare" pakket PCM, og ligger normalt på 1,5-3,5mbps, og det er ofte veldig lett å høre forskjellen, så UHD BD er ofte verdt prisen over strømming, for både bilde og lyden sin skyld

Det er knapt fysisk mulig å høre forskjell på TrueHD lossless fra en blu-ray og DD+ strømmekvalitet spør du meg. Men det skal sies at jeg også er på lydplanke.

Nå streamer jeg ikke film, der har jeg blu-ray, men flere serier fra Netflix og Apple jeg har sett i det siste kommer med Atmos-spor.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (44 minutter siden):

Lydplanke er uansett bedre enn lyden fra selve TVen, og så lenge man er fornøyd selv, så er det det viktigste.

 

Dessverre så har filmselskapene valgt å bruke Atmos som en del av eksklusiviteten til UHD BD diskene, og dropper Atmos på vanlig BD, selv om det ikke tar veldig mye mere plass enn vanlige spor. Det finnes Atmos spor på BD, men er like sjeldent som DTS X på UHD BD.

Vanlig blu-ray fikk DTS Master Audio overtaket over Dolby True HD, mens Dolby fikk overtaket på UHD BD siden DTS X ikke var klart.

En ting å vite er at Atmos via strømming ikke er det samme som Atmos fra UHD BD disker. Via strømming så legges Atmos infoen på ett Dolby Digital Plus lydspor, og de varierer veldig i kvalitet etter hvor mye kompressjon som er benyttet. Enkelte DD+ spor har så vidt bedre båndbredde enn vanlig DD. Vanlig DD hadde normalt 348kbps, og de gode av dem 448kbps. Mens DD+ har minium 448 kbps, og på BD/HD DVD brukte de normalt 768kbps. Frykter de på strømming bruker 448kbps for å spare plass.

TrueHD er "bare" pakket PCM, og ligger normalt på 1,5-3,5mbps, og det er ofte veldig lett å høre forskjellen, så UHD BD er ofte verdt prisen over strømming, for både bilde og lyden sin skyld

Forskjellen i lydkvalitet (Jeg har Receiver med gulvstående høyttalere og sub) mellom Dolby Digital/Atmos med såpass lav bitrate som strømming tilbyr og det du får på BD/UHD BD er natt og dag. Når det kommer til DTS:X så vil jeg vel ikke si det er direkte sjeldent å se, bl.a Fast Furious filmene (untatt 3 av dem) Jason Bourne, Harrry Potter, Jurassic Park/World, Mummy filmene, Gladiatoren og Purge filmene for å nevne noen har X.

Når det kommer til bilde så er jeg veldig overasket over hvor bra kvalitet strømming leverer sett opp mot UHD BD. (Jeg har en 77" OLED). Jeg har bl.a Stranger Things første 2 sesongene på UHD BD og siste fra strømming, og jeg er litt i tvil på om jeg hadde klart å skille disse. Men en ting som Netflix/Disney bl.a ser ut til å misse på er HDR, hvor veldig mye er fryktelig mørkt og noe de har fått en del kritikk for.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...