Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Failover internett over mobilt bredbånd og IPv6?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk omsider satt opp nettverket hjemme til også å støtte IPv6.  Har fiber fra Telenor og får da tildelt /48 nett som jo er helt topp.  (Jeg kuttet ut Telenor-routeren som bare viderega et /64 nett som var ganske ubrukelig når jeg trenger å dele opp nettet etterfølgende.)  Nå får pfsense-boksen  jeg bruker som hovedrouter/fw et /48 nett og kan delegere ut egnet prefix til hvert lokalt VLAN på innsiden og etter litt starttrøbbel ser nå alt ut å fungere korrekt.  

Jeg har imidlertid lyst å se på å legge til failover funksjon for når fiber er utilgjengelig.  Det skjer riktignok veldig sjeldent, men hvis det er mulig å få til, hvorfor så ikke... Jeg har kjørt et slik opplegg før men da kun med IPv4.  Så vidt jeg har lest, så kan jeg imidlertid ikke regne med å få noe annet enn et /64 nett over mobilt internett, men de eksempler jeg fant var fra utlandet og det ble påstået at det var vanlig praksis i mobilnettene.  Vet noen om dette er riktig?  Får jeg bare et /64 nett vil i utgangspunktet al IPv6 slutte å fungere om jeg ikke begynner med NAT'ing av det, og det har jeg egentlig lite lyst til.  Nå er ikke problemet nødvendigvis veldig kritisk siden det bare er i feilsituasjoner jeg trenger bruker mobilnettet, men jeg er nysgjerrig på om andre har laget et tilsvarende setup og hva deres erfaringer er. 

Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, tigerdyr said:

Så vidt jeg har lest, så kan jeg imidlertid ikke regne med å få noe annet enn et /64 nett over mobilt internett, men de eksempler jeg fant var fra utlandet og det ble påstået at det var vanlig praksis i mobilnettene.  Vet noen om dette er riktig? 

Det er riktig. På Mobilt bredbånd og andre mobilprodukter får du en /64.  Det er så vanlig praksis for mobil at det er sydd fast i protokollene og det er nesten umulig å finne dokumentasjon på hvordan en stakkars operatør er antatt å sette opp noe annet.  Du får prøve å jukse deg rundt det ved å prioritere bruken av den ene /64en.  Du må jo feks. ikke nødvendigvis ha globale adresser på routeren din. Evt kan du nøye deg med en /128 der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...